harry73
T ToRy skrev:
Återigen, om du kan visa mig var det står i ett regelverk vore jag extremt tacksam. Men ganska exakt så som du beskriver det är så mitt bygge är konstruerat och kommunen tycker det är en byggnad. Hade det varit så lätt som att skita i att lägga på det planerade taket och låta presenningen vara kvar hade jag gladeligen gjort det.

Missförstå mig inte, jag är tacksam för all hjälp, men utan hänvisningar till domar eller regelverk blir hjälpen svår att använda.
Kanske någon annan kan komma med länkar till tidigare dom, men eftersom du nu har ett beslut och en stravavgift, borde nästa steg bli att överklaga beslutet. Jag fattar att det hjälper med hänvisningar till andra dom, men även om du inte hittar rätt dom, ska du ju försöka.
Vedförrådet har inget tak, bara ett tillfälligt regnskydd som du spänner över förrådet när det finns ved i som ska torkas. I övrigt är det ett ställe där du förvarar din skottkärra och några cyklar (utan tak)
 
harry73
A AG A skrev:
Det gäller ju bara 3c. Dvs. byte av färg, fasadbeklädnad eller takbeklädnad.
Var får du 3c ifrån när jag länkar till 6§?
Det står ju tydligt att man får göra en liten tillbyggnad eller komplementbyggnad utan bygglov.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Var får du 3c ifrån när jag länkar till 6§?
Det står ju tydligt att man får göra en liten tillbyggnad eller komplementbyggnad utan bygglov.
Ja det får man göra utanför detaljplanerat område OM det inte heller är sammanhållen bebyggelse. Men det verkar det ju vara här.
 
harry73 harry73 skrev:
Var får du 3c ifrån när jag länkar till 6§?
Det står ju tydligt att man får göra en liten tillbyggnad eller komplementbyggnad utan bygglov.
Vart och när har du länkat till 6 paragrafen?
Hursomhelst gäller det bara 4,5m från tomtgräns, utan grannes medgivande.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
harry73
H hempularen skrev:
Ja det får man göra utanför detaljplanerat område OM det inte heller är sammanhållen bebyggelse. Men det verkar det ju vara här.
I det här fallet spelar det absolut ingen roll eftersom det ligger i fastighetsgräns och man då behöver ha grannmedgivande.
Syftet med mitt inlägg var att få bort missförståndet att bara jordbruks eller skogsbruksfastigheter får bygga bygglovsfritt utöver friggebod och attefalsreglerna.
Det viktiga rådet till TS här är ju att överklaga beslutet och hävda att det inte handlar om en byggnad med alla möjliga argument han kan hitta.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
harry73
A AG A skrev:
Vart och när har du länkat till 6 paragrafen?
Skärmdump av ett foruminlägg med markering kring text om byggnadsregler. Användarnamn och profil synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

A AG A skrev:
Hursomhelst gäller det bara 4,5m från tomtgräns, utan grannes medgivande.
Det är ingenting du behöver berätta för mig, för det skrev jag ju redan första inlägget där jag tog upp detta undantag
Skärmdump av forumdiskussion om bygglov och plats för garage nära fastighetsgränsen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Det här är inte en byggnad;

"Väderskydd för rullstol
I en dom från MMD har det avgjorts att ett väderskydd för rullstol inte var att betrakta som en byggnad. Ärendet gällde nybyggnad av ett väderskydd för rullstol med en totalhöjd på 1,60 meter och en yta om 2,8 m2. Domstolen ansåg att väderskyddet fick anses uppfylla kravet på att vara en konstruktion av väggar och tak. Däremot kunde väderskyddet inte anses vara konstruerat så att människor kunde uppehålla sig i det. Mot bakgrund av detta var väderskyddet inte att se som en byggnad. (MMD Vänersborg 2012-12-11 mål nr P 4184-12)"

https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/lov--byggande/anmalningsplikt/byggnader/nybyggnad/

Halvcirkelformat förråd vid tegelhus, grön gräsmatta, grå trottoar, dagtid, molnig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Artemisia och 3 till
  • Laddar…
Plätt Fia Plätt Fia skrev:
Det här är inte en byggnad;

"Väderskydd för rullstol
I en dom från MMD har det avgjorts att ett väderskydd för rullstol inte var att betrakta som en byggnad. Ärendet gällde nybyggnad av ett väderskydd för rullstol med en totalhöjd på 1,60 meter och en yta om 2,8 m2. Domstolen ansåg att väderskyddet fick anses uppfylla kravet på att vara en konstruktion av väggar och tak. Däremot kunde väderskyddet inte anses vara konstruerat så att människor kunde uppehålla sig i det. Mot bakgrund av detta var väderskyddet inte att se som en byggnad. (MMD Vänersborg 2012-12-11 mål nr P 4184-12)"

[länk]

[bild]
Perfekt som pumphus :)
 
  • Gilla
  • Haha
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
F
När det gäller strandskyddet så har flera länsstyrelser beslutat om en generell dispens, här kan du läsa Örebro läns undantag. Västerbotten har likadant
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Om vi antar att det är utanför detaljplanelagt område och utanför samlad bebyggelse, behöver du varken bygglov eller bygganmälan för garaget. Men då ska det inte vara nära fastighetsgränsen och det ska inte dominera över huvudbyggnaden.
Jag tror du har fel. Motbevisa mig gärna med hänvisning till relevant lag eller förordning.

All information jag sett framhåller tydligt att det bara är ekonomibyggnader som är direkt nödvändiga för basverksamheten (d.v.s. jord- eller skogsbruk) som är undantagna från bygglovsplikten. Ett personbilsgarage kvalificerar sig knappast med detta kriterium.

Man kan även notera att byggnader för självständiga förädlingsindustrier (t.ex. ett gårdsmejeri) inte är befriade från bygglov. Stall och ridhus är gränsfall, som ibland kan vara befriade, ibland inte, beroende på lokala förhållanden och myndigheternas inte alltid helt konsekventa bedömningar.

Vidare kan en kommun besluta om bygglovsplikt för ekonomibyggnader i ett specifikt område (som ej är detaljplanerat), om det finns särskilda skäl för det. I förarbetena till PBL anges att det kan handla om att området är känsligt med hänsyn till landskapsbilden eller bebyggelsens karaktär.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
harry73
PBL 9 kap 6 paragrafen, men det skrev jag redan.
Läs för guds skull
 
harry73 harry73 skrev:
PBL 9 kap 6 paragrafen, men det skrev jag redan.
Läs för guds skull
Begreppet "ekonomibyggnad" existerar inte i PBL. Den paragraf du refererar till medger en "liten tillbyggnad" och "en komplementbyggnad i omedelbar närhet av bostadshuset" utan bygglov (om man håller sig mer än 4,5 m från gränsen).

Så OK, om man bygger sitt garage i omedelbar anslutning till bostadshuset så behöver man inte bygglov.
 
harry73
H hhallen skrev:
Och det är dessutom så att befrielsen från lovplikten bara gäller för ekonomibyggnader med anknytning till näringsverksamheten.

Det vill säga, att om jag som innehavare av en jordbruksfastighet vill bygga ett garage för traktor, skördetröska och/eller andra jordbruksredskap så kan jag göra det utan att söka bygglov. Men om jag vill bygga ett garage för min personbil så måste jag söka lov för det.
H hhallen skrev:
Så OK, om man bygger sitt garage i omedelbar anslutning till bostadshuset så behöver man inte bygglov.
Jag är glad att du nu också fattar det.
 
En byggnad är det ju obestridligen.Men det är inte en byggnad som människor kan uppehålla sig i och det är det du behöver bevisa för dem. Väderskyddet för rullstolar är ett bra exempel. Det rymmer två elscootrar och har el anslutet så att de kan laddas. så det är rätt likt funktionen för din byggnad.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Claes Sörmland
Anna_H Anna_H skrev:
En byggnad är det ju obestridligen.Men det är inte en byggnad som människor kan uppehålla sig i och det är det du behöver bevisa för dem. Väderskyddet för rullstolar är ett bra exempel. Det rymmer två elscootrar och har el anslutet så att de kan laddas. så det är rätt likt funktionen för din byggnad.
Det är ju definitionen av byggnad i PBLs mening som är intressant. Och den lyder enligt 1 kap 4 § PBL:

Svartvit text som definierar ordet "byggnad" med beskrivning av dess syfte.

Är konstruktionen inte avsedd för att människor ska uppehålla sig i den så är det inte en byggnad. Per lagdefinition. Enligt PBL-svenska är det då ett "byggnadsverk" som enligt samma lagreglering inkluderar även "andra anläggningar".
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.