T ToRy skrev:
Japp! Har precis pratat i en halvtimme med en ytterst hjälpsam bygglovshandläggare och fem minuter med en expert på strandskydd. Tyvärr kan ingen ge några konkreta svar vad gäller mått, storlekar och så vidare. Tyvärr var den ansvarige bygglovshandläggaren i just mitt ärende inte inne idag, vilket ju förmodligen hade underlättat lite grann. Men jag fick i alla fall svar på några frågor och hoppas få fler svar på onsdag när ansvarige ska vara inne.


Det här har jag fått reda på i alla fall:

- Exakt vad bedömningen att förrådet är en byggnad är grundat på kunde inte handläggaren säga, där behöver jag prata med den ansvarige.
- Likadant med vilka mått som betyder att det är en byggnad och vilken sänkning som skulle behövas för att få det att bli en icke byggnad.
- Strandskyddsexperten sade ungefär samma sak angående krav på dispens, det görs en bedömning huruvida dispens behövs i varje specifikt fall. Men det verkar eventuellt, kanske, möjligen som att dispens inte behövs om objektet inte anses vara en byggnad. Med lite tur... :rolleyes:
- OM jag nu kan bygga om och jag får det av bygglovsavdelningen klassat som en icke byggnad kommer strandskyddsfolket inte ta med det i deras bedömning av huruvida det är en byggnad eller ej. Det kan alltså bli så att förrådet både är en byggnad och inte är en byggnad. Något av ett Schrödingers förråd alltså. Helt vansinnigt... :thinking:
- Det är fortfarande oklart om jag behöver grannens medgivande om förrådet skulle klassas om en icke byggnad.
- Om jag blir tvungen att riva och bygga upp på annan plats som är mer än 4,5 meter kommer jag troligen slippa bygglov men behöva dispens.

Så långt har jag i princip inte fått reda på något alls som jag inte redan visste, vilket inte är mycket....

Men något matnyttigt fick jag i alla fall reda på. Min enda utväg just nu är inte att söka bygglov i efterhand.
- Om jag river förrådet slipper jag sanktionsavgiften. Bra början.
- Jag kan skicka in en bygglovsansökan med lägre mått och skriva att jag vill ha beslut om att det INTE är en byggnad och därmed inte kräver bygglov och om beslutet går min väg kostar det inget då inget bygglov beviljats. Jag skulle däremot då ha ett beslut om att förrådet är bygglovsbefriat och grannen kan klaga hur mycket han vill. Men, det hänger ju fortfarande på huruvida en icke byggnad ändå kräver medgivande.

Så vägen framåt då? Well, jag hoppas få tag på "min" handläggare på onsdag och förhoppningsvis få några fler svar.
Får jag svar som möjliggör en vettig ombyggnad av förrådet för att skicka in en bygglovsansökan om att jag inte vill behöva bygglov så gör jag det.

Annars vete fan. Jag har kollat på alternativa placeringar för filtret - vilket ska stå tillsammans med hydroforen i den "stängda" delen av förrådet - som ju är det som högst troligt kommer kräva en viss höjd på förrådet, och kommit fram till att jag kanske skulle kunna få in det i den låda som skymtar under fönstren på huset. Det blir inte lätt men det kan gå. I så fall kan jag i princip sänka förrådet till marken. Vilket skulle vara enormt opraktiskt. Eller så smäller jag upp det gamla fula vedförrådet igen. Men det får jag väl inte heller göra... :rolleyes:

Fortsättning följer... (y)
Schrödingers förråd :crysmile::crysmile:
Def. Schrödingers förråd: när två svårt kommunalt indoktrinerade tjänstemän begrundar ett byggnadsärende och endast ena fått sitt morgonkaffe uppstår ibland ett sk. Schrödingers förråd där det samtidigt kan vara en byggnad och inte vara det. Endast när MÖD iakttar detta kollapsar PBL och utfallet blir endast ett av dem.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
pmd och 18 till
  • Laddar…
Dispens från strandskyddet lär du väl få eftersom området redan:
  • är ianspråktaget på ett sätt som gör att det saknar betydelse för strandskyddets syften.
Byggnad eller inte, lovpliktigt eller inte spelar ingen roll, det heter numera byggnadsverk och kommunen kan inte ignorera grannens åsikter bara för att det inte är lovpliktigt.

https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...ak-eller-vaggar-ansags-vara-ett-byggnadsverk/
 
  • Gilla
Holmen74 och 3 till
  • Laddar…
Det motsvarar i princip en friggebod. Att gå efter definitionen på byggnad eller inte känns långsökt. Det är i all rimlig mening en byggnad, om än liten.

Om bara grannen kan ge medgivande till den klarar du dig inom reglerna för friggebod, det finns ju möjlighet till attefallstillbyggnad/hus också men även där krävs grannens godkännande för placering närmare tomtgränsen än 4,5m.

Söker du bygglov blir det ett granneåhörande för placeringen närmare tomtgräns än 4,5m. Sen tar de grannens uttalande och gör en bedömning om hur det påverkar negativt. Med tanke på att den ligger lägre än grannens hus har det ingen rimlig negativ påverkan för grannen och bygglov bör gå igenom.

1. Försök prata vett med grannen. Kanske även bolla uppförande av staket/häck som skymmer byggnaden? (Och bjud på något trevligt)

2. Går det inte med grannen, sök bygglov i efterhand.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
harry73
Ta av taket och spänn en presenning över förrådet, då är det ingen byggnad längre
 
  • Gilla
saltis99 och 1 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Ta av taket och spänn en presenning över förrådet, då är det ingen byggnad längre
Takmaterialet ändrar ingenting i sak.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
När det gäller mått, så finns inga exakta mått, för när en byggnad blir en byggnad. I rättsfallet med en fristående altan, har jag för mig att det var 180 cm höjd. Och detta är ett mått som sedan har blivit en defactostandard för hur hög en altan får vara (bygglovsfritt).

MEN det rättsfallet handlade alltså om att en konstruktion som var 180+ hög, är en byggnad. Det säger inte att något som är ex. 175 cm inte är en byggnad.

Men om han har refererat till det rättsfall jag tror, så gäller det alltså 180cm, i så fall en märklig referens.

Strandskydd är också en gungfly av oskrivna regler. Eller rättare sagt. Strandskyddslagen säger egentligen att det är totalförbjudet att bygga någonting överhuvudtaget inom strandskyddat område. Det är ganska rakt och tydligt. Men så finns det undantag...

OM det är så att ditt skjul är att betrakta som en byggnad, så krävs troligen strandskyddsdispens. Det förekommer (rätt vanligt) att man får ett beslut om att ett område, ex. hela tomten är undantaget från strandskydd. Om det finns ett sådant explicit beslut, så kan man bygga enl. samma regler som på vanliga tomter.

Om det inte är en byggnad, så kan det ändå krävas dispens. Man får inte "privatisera" utanför sin hemfridzon inom strandskyddat område. Ex. inte klippa gräsmattan för lång ifrån huset (om man hårdrar det).
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
B
vilken otur till granne... när det dessutom ligger nedsänkt.
 
  • Gilla
ToRy
  • Laddar…
Ska försöka förtydliga lite saker här.
En byggnad består av tak eller väggar och tak PBL 1:4
Alla byggnader är i grunden lovpliktiga men det finns undantag(ekonomibyggnad, väderskydd för lokaltrafik, valstugor) PBL 9 kap
Ditt förråd står närmare gräns än 4,5 meter och saknar grannens medgivande vilket gör att du inte kan använda något av undantagen i 9:4
Ej heller det i 9:6 pbl
En byggnad blir en sådan konstruktion där människor KAN uppehålla sig vid en höjd om ca 170 cm mellan golv och tak (Boverket: ny byggnad).
Alltså har du ett byggnadsverk som är lovpliktigt men som inte faller inom något av undantagen.
Undantag från krav på dispens från strandskyddet kan man ha om det finns en dispens med tomtplats avgränsning. Eller om den lilla kompletteringen vidtas inom 15 meter från huvudbyggnaden men inte närmare vattnet än 25 meter 7:17 MB.
 
  • Gilla
Jo1234 och 2 till
  • Laddar…
TRJBerg
OT, men vad är definitionen på en ekonomibyggnad? Krävs det t ex att fastigheten är deklarerad (?) som jordbruksfastighet?
 
Observera att det är invändig höjd som räknas medan många mått som anges faktiskt är yttermått.

Problemet är att det inte finns någon exakt höjd angiven i lagstiftningen. Enligt Boverket är 190 cm lägsta höjd för byggnader som personer skall befinna sig i. I rättsfall anges 180 cm. I vissa andra regelverk för djurutrymmen anges 150 cm som lägsta höjd. Lekstugor som inte kräver friggebods-regler är på under 150 cm i invändig takhöjd. Det innebär att om max takhöjd är under 150 cm så ska det inte räknas som en friggebod. Det är också därför som de flesta mindre vedbodar är mindre än 150cm i takhöjd.
 
  • Gilla
ToRy
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
OT, men vad är definitionen på en ekonomibyggnad? Krävs det t ex att fastigheten är deklarerad (?) som jordbruksfastighet?
utan att veta exakt, så ja och det behöver vara aktivt jordbruk/skogsbruk.

Det räcker inte att det en gång i tiden var jordbruk för längesedan..

En normal bostadsfastighet kan inte bygga ekonomibyggnad.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
utan att veta exakt, så ja och det behöver vara aktivt jordbruk/skogsbruk.

Det räcker inte att det en gång i tiden var jordbruk för längesedan..

En normal bostadsfastighet kan inte bygga ekonomibyggnad.
Och det är dessutom så att befrielsen från lovplikten bara gäller för ekonomibyggnader med anknytning till näringsverksamheten.

Det vill säga, att om jag som innehavare av en jordbruksfastighet vill bygga ett garage för traktor, skördetröska och/eller andra jordbruksredskap så kan jag göra det utan att söka bygglov. Men om jag vill bygga ett garage för min personbil så måste jag söka lov för det.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
harry73
H hhallen skrev:
Men om jag vill bygga ett garage för min personbil så måste jag söka lov för det.
Om vi antar att det är utanför detaljplanelagt område och utanför samlad bebyggelse, behöver du varken bygglov eller bygganmälan för garaget. Men då ska det inte vara nära fastighetsgränsen och det ska inte dominera över huvudbyggnaden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.