fia_mstd fia_mstd skrev:
Min erfarenhet av induktionsspisar är att de tjuter, inte värmer stora stekpannor i kanterna och är svåra att reglera värmen på. Det sistnämnda går väl att leva med, men era inlägg gör mig säker på att vanlig hederlig glaskeramikhäll är vad som blir även nästa spis :D(y)
Hade problem med min glas keramik också (efter jag bytt lägenhet där jag hade tidigare gjutjärn).

Sålde den spisen, vämde inte mer än runt 18cm den med.

Sen är både gjutjärns spis och glas keramik värdelöst vid rengöring. Bränner fast betydligt hårdare, behöver ju nästan bara papper för göra rent induktion.

Reglera värmen går riktigt fort, har inga problem utan tipset är att inte steka på högsta (mitt fall 9 är höst om man inte kör bost). Pannkakor blir bäst runt 6. till 7 (har än har mellanlägen, där den lägger till en punkt). Men kräver ju lite vana, beter sig mer åt gasspis hållet.

Annan fördel är att pannan kyls långsammare om du lägger i 1/2kg köttfärs i en stekpanna (återhämtar sig riktig fort). Trots värmen när mer koncentrerad på dessa 18cm.

Är riktigt sugen på köpa ny induktion ,,men inte från elektrolux. Dom har tappat all kvalité över åren. Är mer budget märke med hög prislapp.


Får man tag i en häll som inte snålat på matrial, så är induktion det bästa du kan köpa efter gas. Sen sparar du stram när all värme hamnar direkt i pannan/grytan och sliper värme förlust när både plattan och grytan måste värmas upp på glas keramik (sen ska du smälta socker är ju induktion bättre, om du får socker bredvid är det inte lika illa som glas keramik där glaset kan gå sönder).
 
Redigerat:
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
I vissa kärl kan det ju vara järnkärnan i botten som är för liten också. När vi bytte till induktionshäll såg vi detta tydligt. maken trodde mig inte först, men när vi testade stora gjutjärnsgrytan såg han ju att det kokade jämnt över hela botten (pannkakslaggen har för låga kanter för vattenkokning), men en lättmetallstekpanna som sades vara anpassad för induktion fick bara 15 cm kokzon, alltså är järnkärnan bara 15 cm stor. Tog med den till jobbet som hade en antik spis.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Marike
Det borde vara omöjligt att den bara värmer på halva plattan. Är det så tror jag induktionsfältet störs ut på ena sidan. Blir hällen varm på den den delen som inte värmer stekjärnet, menar under eller sidan?
http://www.shabbatshalom.info/kategorinamn/page/1746/
 
Redigerat:
Marike Marike skrev:
Blir hällen varm på den den delen som inte värmer stekjärnet, menar under eller sidan?
[länk]
En induktionshäll blir ju inte varm någonstans.
 
Marike
Anna_H Anna_H skrev:
En induktionshäll blir ju inte varm någonstans.
Den ska inte bli det. Därav frågan. Finns det något i hällen, av järn, som drar ut effekten på fel håll? Om så är fallet borde det bli ganska varmt någonstans.
Eller är det kanske som nämnts, att spolen ligger snett, längre ifrån glaset på ena sidan.
 
Redigerat:
B Broken arrow skrev:
max 18cm i mitten kvittar om jag kokar sås i 10/20minuter. Bublar aldrig ända ut på min 24cm gjutgärnspanna (skepshult). Har även stekpanna och det är exakt samma.

Går inte sa långt ut ringen visar. kan man byta spolen själv till en större?

Koka vatten i gryta fungerar bra, men inte mer.

Han som hade teori högre upp om samma storlek kan nog stämma (på tre av plattorna i mitt fall).

Hade reparatör från elektrolux, han klagade på spisen stod snett (har riktat den par gånger och den står inom någon grad), samt skulle värma upp pannan par minuter.

Men det hjälpte föga.

Ett problem jag råkat ut för också.
https://www.byggahus.se/forum/threads/ojaemn-vaerme-induktionsspis.282778/

Köpte en vanlig spis istället.

Men du ska veta att laga mat på en induktionshäll handlar om ett helt nytt sätt att laga mat...enligt Elux och Elon.
Det handlar tydligen inte om att värma upp ett kärl med mat i nuförtiden.
Induktion är väldigt snabbt, att koka vatten på. Ska man steka på en elux-spis så ska kokkärlet värmas upp en längre tid och utjämna värmen. Jag utjämnade värme i 15-20 minuter innan jag lämnade tillbaks skiten. Men snabbt är det visst.

Eller också måste man dessutom byta ut hela sin gamla kokkärlssamling till kokkärl som kostar 2-3000 kr styck.
Då kan det visst funka.
 
BirgitS
L Lazzeman skrev:
Ska man steka på en elux-spis så ska kokkärlet värmas upp en längre tid och utjämna värmen. Jag utjämnade värme i 15-20 minuter innan jag lämnade tillbaks skiten. Men snabbt är det visst.

Eller också måste man dessutom byta ut hela sin gamla kokkärlssamling till kokkärl som kostar 2-3000 kr styck.
Då kan det visst funka.
Jag känner inte igen mig alls i din beskrivning.
Vi köpte en Electrolux-spis med induktion för 1,5 år och det går utmärkt att börja steka efter någon minuts uppvärmning, stekpannorna blir jämnt uppvärmda över hela ytan (upp till 21 cm precis som på andra typer av spisar, passar precis till stekpannorna med 24 cm diameter upptill). Visst har vi bytt ut en del kastruller och pannor men de har kostat en bra bit under 1000 kr/styck.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag känner inte igen mig alls i din beskrivning.
Vi köpte en Electrolux-spis med induktion för 1,5 år och det går utmärkt att börja steka efter någon minuts uppvärmning, stekpannorna blir jämnt uppvärmda över hela ytan (upp till 21 cm precis som på andra typer av spisar, passar precis till stekpannorna med 24 cm diameter upptill). Visst har vi bytt ut en del kastruller och pannor men de har kostat en bra bit under 1000 kr/styck.
Om du läser lite runt här så ser du att det är ett lotteri om man köper en induktionsspis.
Köper man Siemens verkar det vara mindre risk för problem.
 
BirgitS
L Lazzeman skrev:
Om du läser lite runt här så ser du att det är ett lotteri om man köper en induktionsspis.
Köper man Siemens verkar det vara mindre risk för problem.
Eller också beror det på när man köpte. Du har ju inte skrivit när ditt problem inträffade.

Men oavsett det så är det ju bra att båda dina och mina erfarenheter finns med i tråden om det nu skulle vara ett lotteri.
 
Jag har också bara positiva erfarenheter av induktionsspis (Den IKEA stora som nämndes ovan). Den värmer snabbt och precist ända ut i kanterna både vid stekning och kokning. Stor effekt (snabb uppvärmning) och snabb, noggrann samt fingradig reglering.

Tja, det enda negativa är väl att man vant sig så vid boost-funktionen att det är surt att man bara kan värma två zoner samtidigt på boost, när man skulle vilja ha tre! (Hade alltså gärna haft en trefasmatning till spisen, istf. bara två.) Men av olika elektriska/ekonomiska/historiska skäl, så lär vi aldrig få se det på konsumentmarknaden.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Eller också beror det på när man köpte. Du har ju inte skrivit när ditt problem inträffade.

Men oavsett det så är det ju bra att båda dina och mina erfarenheter finns med i tråden om det nu skulle vara ett lotteri.
Jag la in en länk ovan...där står hela den sorgliga historien.
Grundproblemet var att jag behövde en 70-spis och då hamnar man hos elux.
Jag var inte beredd att bygga om köket.
 
BirgitS
L Lazzeman skrev:
Jag la in en länk ovan...där står hela den sorgliga historien.
Grundproblemet var att jag behövde en 70-spis och då hamnar man hos elux.
Jag var inte beredd att bygga om köket.
Nu kollade jag lite noggrannare och det är ju faktiskt samma modell du köpte som vi har fast vår är ung. ett år nyare.
 
Där ser du hur det varierar i funktionerna.
Våran fungerade ju bra i början innan Elux "reparerade".
Men deras undanflykter är beklämmande.

Vi bytte ju spis till en glaskeramik eftersom det var enda sättet att bli av med induktionen.
Den hade 100 dagas öppet köp så vi hade gott om tid att testa den.
Dagen efter leverans anmälde jag mej på Elux hemsida för att få detta öppna köp.
Ett mail med bekräftelse kom omgående där det stod att jag nu var berättigad till 100 dagar.

När det gått 90 dar så bestämde vi att vi skulle lämna tillbaka den eftersom vi inte var helt nöjda med den.
Jag anmälde detta till Elux och tror ni att det fungerade? Nej, nej dom kunde inte hitta mitt öppna köp i deras "system".
Jag skickade in en kopia på bekräftelsemailet jag fåttoch tror ni att det fungerade då? Nej nej dom förhalade på olika sätt. Långa svarstider, dom hade inte fått bilagor som jag skickade mm mm.
Det slutade med att jag fick gå till ARN där dom också drog över svarstiden men dom la sig till sist innan beslut och hämtade spisdjäveln.

Så elux/husqvarna-r-vh-len aktar jag mej för i fortsättningen.

Nu siktar jag på en gasspis.
 
  • Ledsen
  • Arg
  • Gilla
johel572 och 5 till
  • Laddar…
H hus520 skrev:
Vad är det för fabrikat och modell på din spis?
Bosch. Skall se om jag kan hitta modellnr
 
  • Gilla
hus520
  • Laddar…
Jag har också märkt av detta när jag lagat mat hos folk med induktion.
Dessutom så stänger de av sig bara de får lite vatten på sig! Och det är sjukt irriterande!

Vet någon om ifall det finns spisar som ignorerar lite vatten på hällen utan att stänga av?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.