Putten Putten skrev:
Jag gjorde slag i saken och beställde gashäll från düsklant, en 90:s bred med 5 kw wokbrännare precis mitt i allt. Då vore väl fan om det blev halvgräddade pannkakor ;)
Denna föll valet på [länk]
Låna inte recept på ts pannkaksmet bara :p
 
B Broken arrow skrev:
Låna inte recept på ts pannkaksmet bara :p
Nädå ingen fara. Jag har ett eget, väl inarbetat recept:p;)
 
Putten Putten skrev:
Jag gjorde slag i saken och beställde gashäll från düsklant, en 90:s bred med 5 kw wokbrännare precis mitt i allt. Då vore väl fan om det blev halvgräddade pannkakor ;)
Denna föll valet på [länk]
PCR?? Det är alltså en grön snikmodell?? :thinking::rofl:;)
 
elpaco elpaco skrev:
PCR?? Det är alltså en grön snikmodell?? :thinking::rofl:;)
Alldeles riktigt :rofl: mindre som kan krångla:cool:
 
Har precis samma problem med Elyx/Husqvarna induktionshäll som inte värmer jämt. tydligast syns det när man kokat vatten, det bubblar bara på 20-25% av ytan oavsett vilken kastrull som används (på precis samma ställe som TS pannkaka visar) Teknikern från Elyx ville inte först erkänna att det var ett problem men hans kollega som också tittade på det sa att, "nej det är inget problem, det ska vara så" mao har man designat det fell från början och vill inte ta ngt som helst anvar för att det är fel.
Teknikern skyllde på stekpannan (en kolstål panna), kastrullerna (3 olika provades) och mitt sätt att steka/värma..
Till saken hör att jag har använt samma utrustning på en 7 år äldre Siemenshäll som fungerade alldeles utmärkt och lagat mat utan problem de senaste 25 åren..
 
  • Gilla
Lazzeman
  • Laddar…
engs
Skulle vara intressant om typ råd o rön eller liknande utförde test. Antigen helt enkelt undersöka innanmätet och kolla hur väl de målade markeringarna stämmer med verkliga värmezoner. Eller typ en långpanna med tjockt gods som täcker hela hällen. fyll med vatten och på med alla plattorna, så man ser var det bubblar.
 
Kan konstatera att Råd&Rön redan gjort ett pannkakstest med billiga induktionshällar. Resultatet övertygar inte, ingen har fått toppresultat.
Jag citerar "Pannkakorna är en tuff del av testet, det är svårt att få dem jämnt gräddade. Vissa blev mörkbruna, trots att vi ställt in den värme som rekommenderades. Andra blev ojämnt gräddade, vilket inte är roligt det heller."
 
Man kan juinte gå på rekomenderad inställning. Effekten måste man ju prova sig fram tillberiende på hur tjocka pannkakorna är mm. Det låter som en korkad testpatameter. Men hur jämn värmen är är ju en intressant parameter. Varför inte mäta det med en värmekamera. Ett praktiskt test testar ju fuktionen bättre, men det blir mer subjektivt.
 
Förstår inte riktigt vitsen med värmekamera om man redan (visserligen subjektivt) konstaterat att stekytan blir ojämn:crysmile:
 
Båda metoderna funkar. Men jag gillar rena mätningar i stället flr bedömningar.
 
D Daniel 109 skrev:
Båda metoderna funkar. Men jag gillar rena mätningar i stället flr bedömningar.
Om man ska mäta på en induktionshäll måste man väl mäta temperaturen på ett "redskap" (stekpanna). Är det då hällen eller "redskapet" man mäter? :thinking: Eller omformulerat, kan man med en värmekamera avgöra om det är hällen eller "redskapet" som fallerar?
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
BirgitS
Alfredo Alfredo skrev:
Om man ska mäta på en induktionshäll måste man väl mäta temperaturen på ett "redskap" (stekpanna). Är det då hällen eller "redskapet" man mäter? :thinking: Eller omformulerat, kan man med en värmekamera avgöra om det är hällen eller "redskapet" som fallerar?
Om man vrider stekpannan 180 grader lär det ju avslöjas om temperaturerna följer med stekpannan eller är kvar på samma ställe.

D Daniel 109 skrev:
Men hur jämn värmen är är ju en intressant parameter. Varför inte mäta det med en värmekamera. Ett praktiskt test testar ju fuktionen bättre, men det blir mer subjektivt.
Det har jag sett i tester av stekpannor:
https://www.testfakta.se/sites/default/files/tittbild_grafik_stekpannor141008.pdf
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Snailman
BirgitS BirgitS skrev:
Om man vrider stekpannan 180 grader lär det ju avslöjas om temperaturerna följer med stekpannan eller är kvar på samma ställe.

Det har jag sett i tester av stekpannor:
[länk]
Ja, men där har vi ju förklaringen TS har ju använt en Ikea 365 och de ska ju steka så enligt bilden i testet.:geek:
 
Min erfarenhet av induktionsspisar är att de tjuter, inte värmer stora stekpannor i kanterna och är svåra att reglera värmen på. Det sistnämnda går väl att leva med, men era inlägg gör mig säker på att vanlig hederlig glaskeramikhäll är vad som blir även nästa spis :D(y)
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
fia_mstd fia_mstd skrev:
Min erfarenhet av induktionsspisar är att de tjuter, inte värmer stora stekpannor i kanterna och är svåra att reglera värmen på.
Min tjuter inte, men det kan surra lite om man sätter på boost på vissa av zonerna, den värmer upp de 21 cm som är zonernas storlek (precis som en glaskeramikhäll inte heller värmer upp utanför zonerna) och det är lättare att reglera värmen än med föreg. glaskeramikhällar. Den stora fördelen, som jag ser det, är att induktionshällen knappt behöver någon rengöring eftersom hällen får en något lägre temperatur än stekpannan och då bränns inte överkok och stänk på den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.