Nyfniken Nyfniken skrev:
Mystiken tätnar! Kan du inte kolla din häll med vattenpass?

(Även om jag från ett tekinskt perspektiv tycker det låter konstigt att det skulle ha betydelse. Om inte elementen är fritt upphängda dvs)
Vet min spis inte gick ställa efter passet (ställde jag efter passet hamna smör och smet mer i ena hållet). Men påverkade inte vart pannan stekte.

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Samma här!
Mina biffar blir brända på utsidan, men är fortfarande väldigt röda och blodiga inuti :thinking:
Då fungerar dina plattor i alla fall.. Jag får flytta runt maten, annars blir kött/fisk eller kyckling bara till lagat på mitten. Är rätt störande kunna använda bara 60% av stekytan.

Snailman Snailman skrev:
Jag skaffade en neff häll med flexzoner, med tanke på inlägget om lika stora element, så börjar jag undra om allt är en stor bluff, och att man bara varierar trycket på ovansidan av hällen, men innanmätet är likadant på alla :thinking:

Jupp verkar inte bättre, min stora 21cm klarar bra 18.5 max i grytstorlek.

Kan vara för att spara pengar och lura kunden.

Hade tidigare en gjutjärnsplattor spis och den var långsam men värmde hela ytan. Även glaskeramik var lika värdelös. Nästa gång jag köper spis ska jag klaga betydligt mer.

• Gilla
Lazzeman
  • Laddar…
Gissning till skillnad värmeelement kontra induktion. Stekpannor, speciellt äldre gjutjärn, ändrar bottenformen när de blir varma vilket fungerade bättre på gamla spisar som värmde upp långsammare med värmeelement och stekpannan hann bli jämnvarm och botten då hann plana ut så den fick bra kontakt med plattan. Med de snabbare induktionshällarna hinner inte stekpannan "justera" bottenformen innan man kanske börjar steka och när man även lägger i något som är kallt så får man en avkylningseffekt, så risken är att man börjar steka innan stekpannan är färdig för stekning.
Våra gamla gjutjärnpannor är lite konvexa i botten som kalla, men blir plana när de blir varma (blir åtminstone helt stabila på hällen). Tror att vissa nya gjutjärnsstekpannor görs med lite konkav botten så det kan nog skilja beroende av utformning hur de uppträder och i vilken riktning metallen utvidgas.

Redigerat:
För en som snart ska beställa en häll så blir man lite osäker efter att läst detta! Finns det någon/några märken som fungerar bättre än andra? Kan sägas att vi var inne på att köpa Ikeas häll Högklassig som jag både läst bra och dåligt om.

A AndersS skrev:
Gissning till skillnad värmeelement kontra induktion. Stekpannor, speciellt äldre gjutjärn, ändrar bottenformen när de blir varma vilket fungerade bättre på gamla spisar som värmde upp långsammare med värmeelement och stekpannan hann bli jämnvarm och botten då hann plana ut så den fick bra kontakt med plattan. Med de snabbare induktionshällarna hinner inte stekpannan "justera" bottenformen innan man kanske börjar steka och när man även lägger i något som är kallt så får man en avkylningseffekt, så risken är att man börjar steka innan stekpannan är färdig för stekning.
Våra gamla gjutjärnpannor är lite konvexa i botten som kalla, men blir plana när de blir varma (blir åtminstone helt stabila på hällen). Tror att vissa nya gjutjärnsstekpannor görs med lite konkav botten så det kan nog skilja beroende av utformning hur de uppträder och i vilken riktning metallen utvidgas.
Vadå? Om det är en äkta induktionshäll så alstras ju värmen i gjutjärnet i pannan, då kan ju inte bottens form ha nån större inverkan?

• Gilla
udihow och 2 till
  • Laddar…
Jodå mängden "magnetiskt" uppvärmbart material och avståndet till materialet inne i pannans botten m.m.

Allt detta kan påverka, men om problemet ej följer med runt vid rotation av pannan så är det spisens induktions spole som är defekt eller sitter ojämnt inne i spisen.

Jag har också en ganska ojämn uppvärmning på en ikea uduktions häll.

Det är nog bara "billig" produktion = dålig kvalitetskontroll och billiga komponenter som spökar

• Gilla
TreeView och 2 till
  • Laddar…
Desutom låter dessa billigaste induktionshällar en del.

A
Nyfniken Nyfniken skrev:
Nja, det funkar helt ok, det tog flera år innan jag upptäckte det. Det gäller att ha kärl med tjock botten. Det som kanske känns lite larvigt är att ringarna är just olika stora.
I mina ögon är detta en ren och skär bluff. fy.

Min dyra 60cm-häll från Electrolux med variabla ytor, varierar ingenting. Dock jämnvarm ..

B Broken arrow skrev:
Har problem med min indiktionhäll med, värmer max 18cm i mitten kvittar om jag kokar sås i 10/20minuter. Bublar aldrig ända ut på min 24cm gjutgärnspanna (skepshult). Har även stekpanna och det är exakt samma.
.
Jag hade samma problem med vår IKEA häll. Värmde bara i mitten och inte längst ut. Det var en tråd om detta för ett par år sedan. Köpte en Siemens häll i stället och det var mycket bättre.

Det är viktigt att lusläsa specifikationerna om hur stora spolarna är då storleken på ringen de gjort på hållen och storleken på spolen inte alls behöver vara samma.

Alla hällar som uppvisar detta problem borde skickas tillbaka till tillverkaren, gör om, gör rätt!

/N

• Gilla
Lazzeman och 1 till
  • Laddar…
Samma med våran Siemens 90 häll fungerar utan problem. Varmt i hela botten på stora som små plattor.

R RoBo skrev:
Samma med våran Siemens 90 häll fungerar utan problem. Varmt i hela botten på stora som små plattor.
Ska det vara bra skall det vara tyskt! Gäller verktyg, vitvaror, bilar och öl!

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Ingen värme alstras mellan panna och spis.. Utan i själva materialet det sker. Därför måste grytan vara magnetisk.

Har även kokat sås i pannan och inte ens efter 20 minuter kokande blir det varmt i kanterna.

Att låta det bli genom varm bränner det bort smör och kan skada pannan.

S Skärkarln skrev:
Ska det vara bra skall det vara tyskt! Gäller verktyg, vitvaror, bilar och öl!
Kan stämma, också möjligt, verkligen inte och Ale rules!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.