25 582 läst · 155 svar
26k läst
155 svar
Mysteriet med de halvgräddade pannkakorna
Roterad stekpanna hjälper inte, det är fortfarande övre halvan som är kallare.tommib skrev:Prova att rotera stekpannan. Många induktionshällar har variabla zoner med flera induktorer. Det kanske är så att bara den ena aktiveras. Effekten blir då att pannan blir varm på ena halvan snabbare. En tjock gjutjärnspanna kommer jämna ut temperaturen en del men det blir fortfarande en varmare sida. Om det stämmer så kommer "det varma stället" vara samma hela tiden även om du roterar pannan.
Det är väl bara att vända pannan 180º i halvtid.
Annars är väl problemet att centrum på pannan inte är över centrum på värmezonen, den är ibland avlång.
Annars är väl problemet att centrum på pannan inte är över centrum på värmezonen, den är ibland avlång.
Testa med en helt annan panna.C Callmenobody skrev:
Eller som nämnts tidigare, induktionsspolen har släppt på en sida så den sitter längre ifrån. Typ transport skada. Öppna och kontrollera infästning av komponenter.
Jag har samma problem med IKEA induktionshäll. dock lite mindre än halva.
Märker det mest när jag steker pannkakor, med två olika gjutjärnslaggar. En ny och en gammal.
Det blir lika i båda pannorna oavsett zon. hjälper inte heller om jag kör brygg-funktion..
Jag tänkte bara att jag köpt IKEA-grejer (budget) med sämre (mindre?) element. Men det kanske är något fel...
Blir en Bosch i pågående bygge..
Märker det mest när jag steker pannkakor, med två olika gjutjärnslaggar. En ny och en gammal.
Det blir lika i båda pannorna oavsett zon. hjälper inte heller om jag kör brygg-funktion..
Jag tänkte bara att jag köpt IKEA-grejer (budget) med sämre (mindre?) element. Men det kanske är något fel...
Blir en Bosch i pågående bygge..
Jag har en Electrolux häll med 4 "ringar" i olika storlekar. Men, kokar man ett tunt lager vatten i ett kärl med tunn botten så ser man att elementen är lika stora på alla fyra. Det spelar alltså ingen roll var man ställer kastrullen.
L Leif i Skåne skrev:Testa med en helt annan panna.
Är både pannan och hällen från Ikea?
Du borde få hjälp hos dem, om de nu inte anser att det är fel på smeten!
Allvarligt nu: Ikea vitvaror är sekunda. Kolla bara avd. returer på varuhuset.
Eller som nämnts tidigare, induktionsspolen har släppt på en sida så den sitter längre ifrån. Typ transport skada. Öppna och kontrollera infästning av komponenter.