Vi hade uppe detta för typ 2 år sedan. Jag testade med min induktionsspis från 2009. Bilderna är strax innan kokpunkt, precis vid kokpunkt och när den puttrat en stund. Svårt att klaga på detta tycker jag ...
 
  • Vatten nära kokpunkten på induktionsspis i svart kastrull.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En kastrull med vatten som når kokpunkten på en induktionsspis.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kastrull med vatten nära kokpunkten på en induktionshäll, små bubblor synliga i vattnet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
AndersOhrt och 3 till
  • Laddar…
fia_mstd fia_mstd skrev:
Min erfarenhet av induktionsspisar är att de tjuter, inte värmer stora stekpannor i kanterna och är svåra att reglera värmn på.
Det skulle jag vilja påstå beror på underliggande teknik hur elektronik/spolar är konstruerade/byggda för att avge rätt frekvenser och vara okänsliga för belastningspåverkan.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
H
torbeno torbeno skrev:
Vi hade uppe detta för typ 2 år sedan. Jag testade med min induktionsspis från 2009. Bilderna är strax innan kokpunkt, precis vid kokpunkt och när den puttrat en stund. Svårt att klaga på detta tycker jag ...
Vad är det för fabrikat och modell på din spis?
 
Jag upplevde inga problem på ikeahällen vi köpte till köket 2013, billigaste de hade (2000kr?)

Däremot är jag besviken på spisen i huset, Husqvarna från 2012 för över 15000kr:
Gjutjärnspanna på spishäll med ojämn värmespridning och synligt slitage, bredvid andra kokkärl.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så ser det ut på 3/4 pannor vi har (två olika Ikea och en "duka" gjutjärn från city gross). Den fjärde ser något bättre ut (hackman keramisk).
 
BirgitS
13th Marine 13th Marine skrev:
Däremot är jag besviken på spisen i huset, Husqvarna från 2012 för över 15000kr:
Hur stor är stekpannan?
Likadant på alla zonerna?
Så att inte zon-storlekarna varierar och du har provat på en liten zon.
 
Tror det är en 28cm panna.
Likadant på de främre iaf, det är lika stora zoner på alla "flexzoner", (har sett insidan och kan verifiera det).
 
Vi har också en kass ikeahäll och finfin skeppshult pannkakspanna.
Jag löste problemet och gjorde ugnspannkaka idag...
 
  • Gilla
tornberg och 1 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Mystiken tätnar! Kan du inte kolla din häll med vattenpass?

(Även om jag från ett tekinskt perspektiv tycker det låter konstigt att det skulle ha betydelse. Om inte elementen är fritt upphängda dvs)
det försökte reparatören också med men vattenpasset visade att det va spikrakt, jag har även kontrollerat att allt inuti sitter rakt och centrerat under markeringarna.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
D daugaard skrev:
det försökte reparatören också med men vattenpasset visade att det va spikrakt, jag har även kontrollerat att allt inuti sitter rakt och centrerat under markeringarna.
Var passet fyllt med både rakvatten och bubbelvatten? :rofl: Eller var den raka spiken sned? ;)
 
Putten Putten skrev:
Var passet fyllt med både rakvatten och bubbelvatten?
Pannkakssmet.
 
  • Gilla
daugaard
  • Laddar…
BirgitS
13th Marine 13th Marine skrev:
Tror det är en 28cm panna.
Likadant på de främre iaf, det är lika stora zoner på alla "flexzoner", (har sett insidan och kan verifiera det).
28 cm i botten eller upptill?
Våra zoner är 21 cm (enligt spec.) och om vi skulle ha haft en panna som är 28 cm i botten så skulle det nog bli som på din bild.
21 cm skulle jag tro att den största zonen på en glaskeramikhäll och en med gjutjärnsplattor är också så det borde bli likartat på sådana.

Sen ska man ju komma ihåg att mat blir klar även vid 95 grader (eller vad det nu är i ytterkanten av din panna) i stället för 100 graders kokning, även om det tar lite längre tid.
 
Runt 22cm är de i botten.

För att anknyta till trådens ämne så går det inte att steka jämnt i pannan iaf, man får rotera det man steker.

Kan inte minnas att det funkade såhär dåligt med den billiga hällen från Ikea.
 
Finns det något märke som fungerar bättre än andra? Annars så blir kanske nästa häll Ikeas Högklassig. Vill ju inte betala dubbla pengen för en häll som inte fungerar bättre än Ikeas!
 
Det bästa är så klart gas. Men en gammal kokplatta med direktvärme skulle jag aldrig köpa. Ej heller en spis/ugn integrerat. Men det senare av designskäl.
 
Putten Putten skrev:
Var passet fyllt med både rakvatten och bubbelvatten? :rofl: Eller var den raka spiken sned? ;)
Äh, bry er inte om Daugaard, han är ju egentligen en riktig lodis :cool:
Vår billiga (2995 kr) IKEA-häll från 2010 funkar fint, pannkakorna blir sin riktiga Van Gogh-tavlor.
men de tunna teflonbelagda pannorna verkar alltid kupa sig konvext,
så stekfettet bara lägger sig längs kanten och mitten blir i stort sett torr.
Gjutjärnspannan är mycket bättre (fast tyngre)!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.