B Broken arrow skrev:
Annan fördel är att pannan kyls långsammare om du lägger i 1/2kg köttfärs i en stekpanna (återhämtar sig riktig fort). Trots värmen när mer koncentrerad på dessa 18cm.
Om jag vill ha brynt köttfärs och inte kokt lägger jag aldrig hela färsklumpen i pannan på en gång utan tar lite i taget och föser ut det brynta utåt kanterna vartefter.

R
Huvudbrytaren Asgarvad skrev:
Om jag vill ha brynt köttfärs och inte kokt lägger jag aldrig hela färsklumpen i pannan på en gång utan tar lite i taget och föser ut det brynta utåt kanterna vartefter.
O sen häver du i mex krydda o vatten eller krossade tomater och köttfärsen får koka ändå.

• Gilla
Broken arrow
  • Laddar…
L Lazzeman skrev:
Ett problem jag råkat ut för också.
[länk]

Köpte en vanlig spis istället.

Men du ska veta att laga mat på en induktionshäll handlar om ett helt nytt sätt att laga mat...enligt Elux och Elon.
Det handlar tydligen inte om att värma upp ett kärl med mat i nuförtiden.
Induktion är väldigt snabbt, att koka vatten på. Ska man steka på en elux-spis så ska kokkärlet värmas upp en längre tid och utjämna värmen. Jag utjämnade värme i 15-20 minuter innan jag lämnade tillbaks skiten. Men snabbt är det visst.

Eller också måste man dessutom byta ut hela sin gamla kokkärlssamling till kokkärl som kostar 2-3000 kr styck.
Då kan det visst funka.
Min värmer rätt jämt, snarare att det är rätt snålt tilltaget när det gäller ytan.

Den köp inget av elux, som vet inte vad dom pratar om ens. Dom snålar in med mindre magnet och sen skyller på användaren och nej 10/20 minuter blir inte ens gjutjärn varm i kanterna (inte varmt nog att komma upp i stektepratur). Om den någonsin bli det.

Kör redan med grytor som klarar induktion, endast mina gamla teflon fungerade inte, använde dessa aldrig och var skeva.

Det är inte tekniken som är felet, utan elux som snålar. Dom har inte gjort något som heter kvalité på många år nu, utan lever på sitt namn.

Säger som andra, köp tyskt det har fungerat för mig (Bosch och siemens är av samma koncern).

Huvudbrytaren Asgarvad skrev:
Jag har aldrig märkt någon skillad. Blir brynt ändå, vet min föräldrar är mer petiga. Men för mig marker jag inte det ska ju antingen kokas till en sås eller tacos ändå :p

Huddingebo Huddingebo skrev:
Jag har också märkt av detta när jag lagat mat hos folk med induktion.
Dessutom så stänger de av sig bara de får lite vatten på sig! Och det är sjukt irriterande!

Vet någon om ifall det finns spisar som ignorerar lite vatten på hällen utan att stänga av?
Har dom touch knappar på glasytan? Runt plattorna eller även under grytan är inget problem för mig, förutom grytan inte står still (blir en ångkudde under).

R RapidSledge skrev:
O sen häver du i mex krydda o vatten eller krossade tomater och köttfärsen får koka ändå.
Ungefär samma argument som att köpa dålig kvalitet eller nära utgångsdatum.

Jag har exakt samma fenomen, och det spelar ingen roll vilken panna jag har, har testat 5 olika. Så en lösning måste fram...

B Broken arrow skrev:
Har dom touch knappar på glasytan? Runt plattorna eller även under grytan är inget problem för mig, förutom grytan inte står still (blir en ångkudde under).
Ja de som jag har prövat har touch på glasskivan. Och de har alla fungerat asdåligt.
Tror du det skiljer på de som har rattar?

T tornberg skrev:
Jag har exakt samma fenomen, och det spelar ingen roll vilken panna jag har, har testat 5 olika. Så en lösning måste fram...
Byt spishäll

vedspis1.jpg

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Ja de som jag har prövat har touch på glasskivan. Och de har alla fungerat asdåligt.
Tror du det skiljer på de som har rattar?
Ja rattar kan vara bättre (har det själv, men t.ex timer sitter i glaset) , men har inget med induktion att göra.
Så länge vatten inte riner över touchen så är det inget problem (sällan det blir så mycket vatten på spisen).

Men skulle inte köpa en gjutjärns platta spis precis. Tar lång tid bli varm och svalnar långsamt, samt är rätt ineffektiv.

T tornberg skrev:
Reklamera den, tyvärr kan du inte göra så mycket åt det. Om du inte kan byta ur spolen själv, ,till något bättre (men måste då passa spisen).

B Broken arrow skrev:
Jag har aldrig märkt någon skillad. Blir brynt ändå, vet min föräldrar är mer petiga. Men för mig marker jag inte det ska ju antingen kokas till en sås eller tacos ändå :p
Fast skillnaden på brynt köttfärs och kokt dito är ju bara att du har en mörkare yta på varje korn och vem i hela friden sitter och studerar det?

Jag smakar då skillnad på kokt och brynt färs ;)

• Gilla
  • Haha
elpaco och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.