13th Marine 13th Marine skrev:
Jag smakar då skillnad på kokt och brynt färs ;)
Ja möjligen blir strukturen lite annorlunda och det kanske smakar stekt av smöret men då enbart om man äter stekt köttfärs och vem gör det? Jag har aldrig gjort det iallafall. Vet att en del gör så och kallar det för köttfärssås men inte jag iallafall....:)

Ja, kokt färs i tomatsås skulle jag kalla ditt alternativ ;)

Eller dendär hemska kokt färs i kryddad vattensås man blir serverad till tacos ibland.

• Gilla
Lazzeman och 1 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Ja möjligen blir strukturen lite annorlunda och det kanske smakar stekt av smöret men då enbart om man äter stekt köttfärs och vem gör det? Jag har aldrig gjort det iallafall. Vet att en del gör så och kallar det för köttfärssås men inte jag iallafall....:)
Vad är Maillardreaktionen?
Malliardreaktionen brukar man kalla den kemiska reaktion som sker mellan kolhydrater och aminosyror, till exempel när vi steker kött. Den ger färg och förhöjer doft och smak på kött och är en av anledningarna till att man rekommenderas att bryna kött innan man ska ugnssteka eller koka köttet. Malliardrektionen kan man också hitta hos exempelvis öl, choklad, kaffe, rostat bröd och många andra sorters rostad, stekt eller bakad mat.

Det krävs höga temperaturer för att få en Maillardreaktion. Det är därför det är så viktigt att torka av kött före stekning, inte fylla pannan mer än till hälften och ha en riktigt het panna när man ska steka kött.
https://www.svensktkott.se/om-kott/stall-en-fraga/laga-mat-med-kott/vad-ar-maillardreaktionen/

• Gilla
Anna_H och 5 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Om man tycker att tillagningssättet på ingredienserna inte spelar någon roll när man lagar en sammansatt måltid, så ja .. det är typ en hörnsten i matlagningskonst. Introduktion 1a. Det är lika fel som att tro att man kan snåla på kvaliteten hos basingredienserna.

Du måste nog övertyga dig själv - prova att micra, koka och steka färs till tex köttfärssås.

• Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
elpaco elpaco skrev:
Om man tycker att tillagningssättet på ingredienserna inte spelar någon roll när man lagar en sammansatt måltid, så ja ..
Du måste nog övertyga dig själv - prova att micra, koka och steka färs till tex köttfärssås.
Eller koka en flintastek och grilla en :crysmile:

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…

• Haha
  • Gilla
Broken arrow och 1 till
  • Laddar…
Ja fast nu handlade det inte om ytterligheterna inom matlagning. Det begriper jag också att skillnaden på en kokt och stekt flintastek är ganska stor. Frågan handlade ju ändå om just köttfärs och skillnaden mellan brynt och när man steker den tex fryst och det blir lite vatten med i det hela. Där menar jag att skillnaden är mycket liten om man ändå använde den i en sås.
Fast alla gör ju olika och har olika begrepp på det hela. Om man bara låter den gå tills den knappt har tinat och det är massor med vatten så kan man ju såklart kalla den kokt men jag steker iallafall tills vattnet är borta men jag kan inte påstå att jag sen får en brynt yta men man ska ju som sagt vara extremt medveten om man sen märker att det inte är nån brynt yta i en sås....

@Stefan1972 och så läser vi detta en gång till.

C crappyusrname skrev:
[länk]
Låter du bara vattnet koka bort så har du kokt köttfärs inget annat.

Ja men jag har inte sagt att JAG gör så. Nog steker jag det lite längre än så men jag ska inte påstå att jag får en brynt yta för det som jag skulle få om jag stekte färsk färs och verkligen hårdstekte det och bryner det. Skillnaden mellan kokt och brynt förstår jag som sagt men det ska nog mycket till innan nån kan påstå att jag minsann har kokt färs i den sås eller tacofärs jag gör.
Möjligt att skillnaden blir större om man gör det för snabbt och enbart kokar den men det vet inte jag för jag har aldrig provat.

MultiMan
Anna_H Anna_H skrev:
Eller koka en flintastek och grilla en :crysmile:
Kokt flintastek... mums! :rofl:

• Haha
Anna_H
  • Laddar…
R
Stek ni eran jul skinka i stekpannan, min är kokt o sedan grilljerad.
Revbensspäll är perfekt att koka först och sedan grilla.
;)

• Gilla
fia_mstd och 1 till
  • Laddar…
A
Usch. Äta dött är inte min grej. Däremot finns det riktigt goda vegobiffar!

BirgitS
Erik_Hansson skrev:
Usch. Äta dött är inte min grej. Däremot finns det riktigt goda vegobiffar!
Även vegobiffarna består av döda celler, det är inget liv i grönsakscellerna heller efter tillagning och just för vegobiffarna dör nog cellerna redan under tillverkningen. ;)

R RapidSledge skrev:
;)
Visst. Om man vill koka bort en del av smaken. Prova du att istället försteka spjällen i ugnen. Helst låg temperatur och inslagna i folie.

MultiMan
R RapidSledge skrev:
;)
Eller så gör man den direkt i lergryta så får den det bästa av båda världar och med minsta möjliga arbete. (tänkte främst på revbenen)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.