T Trunk skrev:
Det är ändå ingenting mot mitt nya irritationsmoment , folk som sätter mellanslag före skiljetecken .
Så blir det när jag skriver på mobilen. Det verkar vara en ny 'feature' för jag minns inte att det har varit så förr i tiden.
 
Det brukar behövas ett mellanslag när man vill ha ett skiljetecken efter en hyperlänk. I övrigt håller jag med.
 
galento
Idag åkte jag och köpte en Ryobi enligt bild :

Förpackning av en Ryobi 18V 3-speed slagskruvdragare på ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Blev väldigt besviken på denna faktiskt , har en Ryobi skruvdragare som
jag är väldigt nöjd med.Efter att ha satt i ett nyladdat batteri testade jag
den på ett par bilar med 19 mm hylsa och den orkade dåligt tycker jag.
På ett hjul orkade den inte få upp nån av de fem hjulbultarna men den
gamla Bruksbo 230V maskinen för några hundralappar lossade alla fem
utan problem.

En Ryobi mutterdragare på marken intill ett bilhjul med synliga hjulbultar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så det kändes väldigt bra att få lämna denna tillbaka.
 
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Intressant. Den där gamla bruksbo-maskinen ser ut som den jag hondaro(?) Som jag har liggande. Den ska vara på 349 Nm om jag förstått saken rätt och den var tämligen oanvändbar när jag skulle byta hjul sist. Av 20 skruv fick den loss 2-3 om jag minns rätt. Jag var lite nyfiken om 400 Nm räckte (tror Lidls ligger där också), men tydligen inte. Ska man ha kraftiga prylar drar priset iväg så jag får sluta för hand även i fortsättningen. Jag drar åt till 140 Nm när jag sätter dit hjulen och 340 Nm är för lite när det ska lossas
 
galento galento skrev:
Idag åkte jag och köpte en Ryobi enligt bild :

[bild]

Blev väldigt besviken på denna faktiskt , har en Ryobi skruvdragare som
jag är väldigt nöjd med.Efter att ha satt i ett nyladdat batteri testade jag
den på ett par bilar med 19 mm hylsa och den orkade dåligt tycker jag.
På ett hjul orkade den inte få upp nån av de fem hjulbultarna men den
gamla Bruksbo 230V maskinen för några hundralappar lossade alla fem
utan problem.

[bild]

Så det kändes väldigt bra att få lämna denna tillbaka.
Om du händelsevis råkar ha Hikoki multivoltbatterier redan så är wr36da ett givet val. Annars är det kanske ett bra läge att börja samla på sådana? Du lär inte få några problem med vanliga hjulmuttrar iaf, 1700 [Nm] i ”lossningsmoment”.
 
  • Wow
galento
  • Laddar…
galento
Om jag inte minns helt fel så är Bruksbon på 300 Nm.
Trodde därför att Ryobin skulle vara starkare än den
gamla 230 maskinen ( som dock har varit bra ).

Kommer ihåg att den klarade hjulmuttrarna på en
sexbultad Transit som stått på gräs i 20 år ( 24 mm hylsa )
 
Vad är det för batteri på din Ryobi mutterknack?

Som diskuterats så kan det vara betydelsefull skillnad mellan de klenaste vs högkapacitetsbatterier, på exempelvis Milwaukee M12 ”stubby” mutterknack.
 
K
galento galento skrev:
Idag åkte jag och köpte en Ryobi enligt bild :

[bild]

Blev väldigt besviken på denna faktiskt , har en Ryobi skruvdragare som
jag är väldigt nöjd med.Efter att ha satt i ett nyladdat batteri testade jag
den på ett par bilar med 19 mm hylsa och den orkade dåligt tycker jag.
På ett hjul orkade den inte få upp nån av de fem hjulbultarna men den
gamla Bruksbo 230V maskinen för några hundralappar lossade alla fem
utan problem.

[bild]

Så det kändes väldigt bra att få lämna denna tillbaka.
vad använde du för storlek på batteri?
 
galento galento skrev:
Om jag inte minns helt fel så är Bruksbon på 300 Nm.
Trodde därför att Ryobin skulle vara starkare än den
gamla 230 maskinen ( som dock har varit bra ).

Kommer ihåg att den klarade hjulmuttrarna på en
sexbultad Transit som stått på gräs i 20 år ( 24 mm hylsa )
Jag har en liknande fast märkt Cocraft lggande och de brukar marknadsföras som någonstans runt 350 - 400 Nm. Den brukade klara alla hjulmuttrar om det inte var ngt speciellt som hänt. Men ack så trist att använda; långsam, högljud och en massa vibrationer.
 
galento
Kan inte kolla vilket batteri det är jag
har nu men är säkert ett av de mindre.
Ja den kanske hade funkat bättre med
högkapacitets batteri men tycker väl den
borde funkat bättre med batteriet som
togs direkt från laddaren på några
hjulbult.
 
På Ryobi är det stor skillnad i kraft på maskiner om man har många eller få ah på batteriet. Min egna slutsats är att det blir större spänningsfall vid större strömmar om du har färre celler i batteriet?
 
M Mardigan skrev:
På Ryobi är det stor skillnad i kraft på maskiner om man har många eller få ah på batteriet. Min egna slutsats är att det blir större spänningsfall vid större strömmar om du har färre celler i batteriet?
Så är det absolut. Min Makita vinkelslip funkar exempelvis mycket bättre med 4Ah-batteri än med 2Ah.

Strömmen måste räcka till för att inte maskinen ska bli svag, annars blir det lite som att ha en tryckluftsdriven mutterdragare med för klen slang till.
 
Jag får försöka komma ihåg att spela in ett klipp om hur det ser ut när man drar loss hjulskruvar med Milwaukee M12 ”stubby”. Verkar som att en del av er har litet skiftande erfarenheter. Kommer närmaste dagarna.

Det blir en extremt kort video... bara så ni vet. Men det är ju i linje med vad jag säger, ca 1/2 sekund per skruv normalt. Tillkommer litet tid om skruven fastnar i hylsan vilket inte är ovanligt med gamla hjulskruvar vi får se.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Jag får försöka komma ihåg att spela in ett klipp om hur det ser ut när man drar loss hjulskruvar med Milwaukee M12 ”stubby”. Verkar som att en del av er har litet skiftande erfarenheter. Kommer närmaste dagarna.

Det blir en extremt kort video... bara så ni vet. Men det är ju i linje med vad jag säger, ca 1/2 sekund per skruv normalt. Tillkommer litet tid om skruven fastnar i hylsan vilket inte är ovanligt med gamla hjulskruvar vi får se.
Min stubby klarar precis av släpets skruvar ~110 NM M12. orkar inte med RAMens M14 ~170 NM muttrar.

Så tunga Boschen tas fram för säkerhets skull framför lilla Stubby´n, fast Milwaukeen är så mycket trevligare i både knackljud och smidighet. Min stubby har 3/8" fäste för att vara smidig hela vägen ut i hylsan
 
Ja då var man tillbaka! Kul att alla ens trådar blir virala =)

Nu har jag lossat vinterdäcken på Volvon med Ryobi 18V som jag köpte med 1.5Ah batteri. Måste säga att det gick som en dans, den lossade varenda skruv utan problem, så det gick väldigt snabbt. Även ditdragningen gick kanon. Kände lite i efterhand med min vanliga nyckel och de satt som berget.

tumme upp =)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.