Ryobi däckbytarpaket med slagborrmaskin, mutterdragare, batteri och laddare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
JSE
  • Laddar…
Fanns två kvar i butiken så jag slog till på en
 
R Rolle85 skrev:
Fanns två kvar i butiken så jag slog till på en
Verkar som ett trevligt och prisvärt kit! Praktiskt med en liten luftpåfyllare också.

Som diskuterats tidigare så kan det vara så att man inte får ut riktigt fullpower från tex en mutterknack med de minsta batteristorlekarna men kan säga att jag klarar det mesta även med mina minsta batterier på min Milwaukee M12 "stubby", tex hjulbyte normalt helt oproblematiskt. Går ju att skaffa högkapacitetsbatterier om man tycker det behövs litet extra power.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Verkar som ett trevligt och prisvärt kit! Praktiskt med en liten luftpåfyllare också.

Som diskuterats tidigare så kan det vara så att man inte får ut riktigt fullpower från tex en mutterknack med de minsta batteristorlekarna men kan säga att jag klarar det mesta även med mina minsta batterier på min Milwaukee M12 "stubby", tex hjulbyte normalt helt oproblematiskt. Går ju att skaffa högkapacitetsbatterier om man tycker det behövs litet extra power.
Jag köpte faktiskt en sån M12 dragare som jag använde till hjulskifte på tre bilar. Några muttrar fick lossas med dragskaft men den klarade det mesta. Dock körde jag slut på ett 4 Ah och ett 2 Ah batteri så de sista 8-10 muttrarna fick jag ta för hand, då var kraften i båda batterierna helt slut.

Jag sålde den alltså därför. Känns inte som en lämplig maskin för hjulskifte och lite tyngre mekande. Hade jag jobbat som mekaniker i en bilverkstad så hade den nog varit ett av de mest använda verktygen. Kraft/storlek är ju fantastiskt för den maskinen.
 
Aldrig använt min, blir debut till veckan, får se om den är något att ha.
 
  • En oanvänd Bosch batteridriven slagskruvdragare står på ett bord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J JSE skrev:
Jag köpte faktiskt en sån M12 dragare som jag använde till hjulskifte på tre bilar. Några muttrar fick lossas med dragskaft men den klarade det mesta. Dock körde jag slut på ett 4 Ah och ett 2 Ah batteri så de sista 8-10 muttrarna fick jag ta för hand, då var kraften i båda batterierna helt slut.

Jag sålde den alltså därför. Känns inte som en lämplig maskin för hjulskifte och lite tyngre mekande. Hade jag jobbat som mekaniker i en bilverkstad så hade den nog varit ett av de mest använda verktygen. Kraft/storlek är ju fantastiskt för den maskinen.
Då har vi olika erfarenheter. Sist jag bytte hjul i ett svep på två bilar så lossade samtliga hjulskruvar momentant med M12 ”stubby” (dvs inom en halv sekund) och efter att det hela var klart hade jag fortfarande full batteriindikator på aktuellt 6 Ah-batteri. Väntar mig samma nu i påsk när alla hjulen ska bytas igen dvs noll problem.

Givetvis viktigt att undvika adaptrar 3/8”-1/2” fram och tillbaka, och förlängare som stjäl moment, jfr hur torsionsstavar fungerar. Enbart krafthylsor korta/långa (och ev kraftförlängare om nödvändigt) ska användas, så kort och stumt som möjligt annars tar det onödig tid & kraft.
 
Redigerat:
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Tänkte byta däck imorgon så får se
 
använder ni kromhylsor så räkna med sämre verkningsgrad, lika så förlängningsskaft.
 
M Mardigan skrev:
Jag har använt ryobis mutterknack i många år och hittils har den lossat alla hjulbultar jag försökt med.
Har bara använt min i ca tre år men instämmer i att den funkar jättebra till att dra hjulskruvar. Var skeptisk och köpte på chans men den har inte svikit mig än. Har inte provat med nåt riktigt fastrostat dock. Läste nånstans att livslängden är tveksam, men två byten per år ska den väl klara ett bra tag förhoppningsvis.

Ett litet test här förresten:
 
Jaha verkar lovande ☺️
 
H
Jobbar en del med mutter knack.
Alla försäljare brukar komma och så drar de fram sin största batteri maskin för att visa att dom har bäst grejer.
Blir inte så intresserad av det.

så får dom bli med på verkstaden och skruva glidskinnor på borrigg.
M8x30 60 st på var bom. ( 3 bommar ) alltså 180 skruv.

får dom dra med sin elefant picka.
Finns inte en försäljare som tröttnat i armarna.

har hellre en liten smidig som tar det som skruvas ofta.
För att sen använda dragskaft de få gångerna som jag ska släppa något större.

vi kör både Bosch panasonic och milleauke fast mindre 1/2 maskiner.
 
Redigerat:
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
H Hammarfall skrev:
Aldrig använt min, blir debut till veckan, får se om den är något att ha.
Den där byter du däck med. :ok:
Jag har gjort i säkert 5 år.
 
K
Jag har en ryobi knackare som jag är extremt nöjd med har hittills funkar jätte bra. Är på ca 400 nm och du har 3 st styrkelägen du kan välja så smidigt. Är väl minimum Tycker jag det känns som med 400 nm den har dragit loss allt förutom något däck som hade satts fast på verkstad och satt hårt så in i helvete fick använda en 1,5 meters stång för att dem skulle lossna .
 
Ryobi filmen ovan visar ju hur dåliga de billiga maskinerna är "400nm läget" klarade ju inte av en mutter han nyligen dragit åt. Och ska vi tro han dragit åt den med ~110nm eller vad Volvo nu säger?

Och hur fan kan han sitta å säga bult åt muttrar är för mig en gåta.
 
K
Tokslut Tokslut skrev:
Ryobi filmen ovan visar ju hur dåliga de billiga maskinerna är "400nm läget" klarade ju inte av en mutter han nyligen dragit åt. Och ska vi tro han dragit åt den med ~110nm eller vad Volvo nu säger?

Och hur fan kan han sitta å säga bult åt muttrar är för mig en gåta.
Jag har aldrig haft några problem med min den klarar lossa allt i stort sett. Har misslyckats en gång. Har även mätt upp den och kollat att den klarar 400 nm och det gjorde den utan problem. Så min erfarenhet är precis tvärt om. En väldigt väldigt bra maskin
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.