K Krille_90_ skrev:
Jag har aldrig haft några problem med min den klarar lossa allt i stort sett. Har misslyckats en gång. Har även mätt upp den och kollat att den klarar 400 nm och det gjorde den utan problem. Så min erfarenhet är precis tvärt om. En väldigt väldigt bra maskin
Vad mätte du och hur? :)
 
Ett tips när för att få ut max kraft är att nypa åt/hålla hårt kring hylsan med den lediga handen. Gör ganska stor skillnad på svårlossade bultar.(y)

Har själv Ingersoll Rands mellanstora 1/2 tum (W5172) och stora (W7152). Där lossdragningskraften på den stora anges till 2040Nm. Håller med i att de kraftigare börjar bli klumpiga (>3kg).
Ingersoll Rand mutterdragare med två batterier och laddare, modell W7152-K22, 2040Nm lossdragningskraft.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag har en Makita dtw285z och det funkar utmärkt att lossa hjulbultar. Ett 4ah-batteri räcker till massor av hjulbyten också.

Men - man måste undvika förlängare/skarvar. Det blir alltid ett glapp i varje skarv och batterimutterdragare har så korta slag att de tappar enormt med kraft då.

Det är dock inget för grövre bultar. Då åker tryckluftsslangen och nån av de luftdrivna fram
 
K
nanowire nanowire skrev:
Vad mätte du och hur? :)
Jag lånade en stor pålitligt momentskaft och drog 400 sen provade att lossa dessa upprepade gånger:)
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
Min lille slagskruvdragare CBLID smäller loss hårt åtdragna hjulbultar utan problem, trots momentförlusten med adaptern. Har ännu inte gått bet på något hjul.

Den är specad till 180nm och hjulbultarna dras med 120-140nm torrt och sitter kvar en säsong så det hinner ärgas fast lite. Oerhört nöjd när vissa riktiga mutterdragare specade för mycket högre moment går bet.
 
  • Slagskruvdragare på arbetsbänk intill ett glas med gyllene dryck och maskindelar i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Alatan Alatan skrev:
Min lille slagskruvdragare CBLID smäller loss hårt åtdragna hjulbultar utan problem, trots momentförlusten med adaptern. Har ännu inte gått bet på något hjul.

Den är specad till 180nm och hjulbultarna dras med 120-140nm torrt och sitter kvar en säsong så det hinner ärgas fast lite. Oerhört nöjd när vissa riktiga mutterdragare specade för mycket högre moment går bet.
Trevligt, har aldrig provat med slagskruvdragare men får kanske göra det för skojs skull.
Vilka högre specade mutterdragare har du provat och som gått bet på hjulmuttrarna?
 
nanowire nanowire skrev:
Trevligt, har aldrig provat med slagskruvdragare men får kanske göra det för skojs skull.
Vilka högre specade mutterdragare har du provat och som gått bet på hjulmuttrarna?
Ryobis 400nm (äldre modellen), Makita DTW251Z 230nm och Julas gråa 230v 300nm.
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
Ja Makitan som vännen hade skulle klara 1000nm men den vägde bly och var otymplig :/
 
Alatan Alatan skrev:
Ryobis 400nm (äldre modellen), Makita DTW251Z 230nm och Julas gråa 230v 300nm.
Tack, det är intressant exakt var gränsen går, vilka maskiner som klarar jobbet eller inte.
 
nanowire nanowire skrev:
Tack, det är intressant exakt var gränsen går, vilka maskiner som klarar jobbet eller inte.
Det beror ju helt på mutter/skruvs skick + bilens åtdragningsmoment. Cheva 1500 ska ha 190nm på muttrarna. Se det mot Svenssonbilsmuttrar som ska 110-120nm. RAMen jag har nu 160nm säger minnet och internet 176nm :oops:
 
Tokslut Tokslut skrev:
Det beror ju helt på mutter/skruvs skick + bilens åtdragningsmoment. Cheva 1500 ska ha 190nm på muttrarna. Se det mot Svenssonbilsmuttrar som ska 110-120nm. RAMen jag har nu 160nm säger minnet och internet 176nm :oops:
Jag uppfattade det som att det var samma muttrar
som dessa maskiner klarade respektive inte klarade. För att klara de flesta normalfall verkar det krävas över 400 nm i hittepåmoment/”lossningsmoment”.
 
nanowire nanowire skrev:
Jag uppfattade det som att det var samma muttrar
som dessa maskiner klarade respektive inte klarade. För att klara de flesta normalfall verkar det krävas över 400 nm i hittepåmoment/”lossningsmoment”.
Det stämmer att i mitt fall är det samma fordon som testats.
 
Skriver ni medvetet nanometer, i stället för Newtonmeter, för att trissa @Daniel 109 ? För övrigt skall det vara ett mellanslag mellan siffra och enhet. Jag antar att det främst irriterar oss som skriver tekniska rapporter till kompetenta kunder. Man fattar ju ändå vad det rör sig om mär man skriver att bultar ska dras med 167nm. @nanowire : Du vet bättre!
 
  • Gilla
  • Haha
hyggabus och 6 till
  • Laddar…
mattiasp mattiasp skrev:
Skriver ni medvetet nanometer, i stället för Newtonmeter, för att trissa @Daniel 109 ? För övrigt skall det vara ett mellanslag mellan siffra och enhet. Jag antar att det främst irriterar oss som skriver tekniska rapporter till kompetenta kunder. Man fattar ju ändå vad det rör sig om mär man skriver att bultar ska dras med 167nm. @nanowire : Du vet bättre!
Utan mellanrum skulle jag aldrig skriva. Men versal på namn och enheter skippar jag ibland av lathet :seenoevil:
Här kunde jag ha skrivit något i stil med att om man kan reglerna får man bryta dem men det klingar inte så bra längre efter Lambertz presskonferens..
 
  • Gilla
mattiasp
  • Laddar…
mattiasp mattiasp skrev:
Skriver ni medvetet nanometer, i stället för Newtonmeter, för att trissa @Daniel 109 ? För övrigt skall det vara ett mellanslag mellan siffra och enhet. Jag antar att det främst irriterar oss som skriver tekniska rapporter till kompetenta kunder. Man fattar ju ändå vad det rör sig om mär man skriver att bultar ska dras med 167nm. @nanowire : Du vet bättre!
Det är ändå ingenting mot mitt nya irritationsmoment , folk som sätter mellanslag före skiljetecken . För två år sedan hade jag aldrig sett någon göra det så när jag såg det för första gången trodde jag det var personens mobil eller dyl . som bråkade . Men för varje månad som går ser jag det mer och mer . Än så länge är det mest på utländska forum och det är fortfarande väldigt ovanligt men det blir utan tvekan vanligare och vanligare . Har dock sett det ett par gånger på svenska forum det senaste halvåret så ...

Alltså, missförstå mig inte. Jag har inget emot folk som stavar som en kratta eller folk som har annorlunda grammatiska regler. Kanske för att jag själv inte är perfekt i dessa avseenden. Men hur fan går resonemanget när man sätter mellanslag före skiljetecken?

Jag kan inte minnas att jag sett någon skriva så på byggahus.se men om det finns någon byggahusare som gör så var då vänlig och förklara varför!

(Vissa tecken ska man dock ha mellanslag före men det är oftast när tecknet ersätter ett ord. T.ex. % och +. Finns däremot förstås undantag, t.ex. grader, ”°” där det inte ska vara mellanslag. Med andra ord; 50 % av 180° är samma som 45 + 45.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.