Rekommenderar som sagt att ta en titt på diverse tester av prylar innan man bestämmer sig. Har gjorts mängder av jämförelser med/mot Milwaukee M12 ”stubby” tex, här är en som även demonstrerar detta med ”breakaway force” rätt tydligt (obs: måtten anges i footpounds, inte Nm):
 
A
H Harald Blåtumme skrev:
Rekommenderar som sagt att ta en titt på diverse tester av prylar innan man bestämmer sig. Har gjorts mängder av jämförelser med/mot Milwaukee M12 ”stubby” tex, här är en som även demonstrerar detta med ”breakaway force” rätt tydligt (obs: måtten anges i footpounds, inte Nm):
[media]
Nästan så man förstår att du gillar din Milwaukee:)
 
  • Gilla
Prodigys
  • Laddar…
Kanske lite off topic, men:

Finns det någon billig mutterknack som fungerar till att lossa bultarna?

Den kommer användas två gånger per år så jag bryr mig inte mycket om kvalitet eller vilket märke som står på sidan. Däremot har jag inte lust att köpa en för att upptäcka att jag måste lossa nio av tio bultar själv.
 
T Trunk skrev:
Kanske lite off topic, men:

Finns det någon billig mutterknack som fungerar till att lossa bultarna?

Den kommer användas två gånger per år så jag bryr mig inte mycket om kvalitet eller vilket märke som står på sidan. Däremot har jag inte lust att köpa en för att upptäcka att jag måste lossa nio av tio bultar själv.
samma för mig
 
T Trunk skrev:
Kanske lite off topic, men:

Finns det någon billig mutterknack som fungerar till att lossa bultarna?

Den kommer användas två gånger per år...
Tror att det ofta handlar om vad det är för batterisystem man redan har investerat i, då blir en "naken" maskin ganska billig. Sedan är det ju även så att en maskin som visar sig vara användbar till mer än bara hjulbyte kan bli "billig" genom att den ersätter andra maskiner, tex behovet av en separat slagskruvdragare.

Men om jag själv inte redan hade batterier, laddare så tror jag att det finns ett antal maskiner för en dryg tusing som skulle funka bra för hjulbyte. Sett att han i "Mackans garage" som skruvar Volvo kör med en Ryobi och det verkar funka utmärkt, andra kan säkert bekräfta att denna och motsvarande maskiner funkar fint för hjulbyte etc. Det behövs sällan särskilt mycket vridmoment för att lossa hjulskruvar såvida inte en verkstad dragit fast dom långt över spec som sagt.
 
  • Gilla
hyggabus
  • Laddar…
B
R Rolle85 skrev:
Men hur ser sig denna då, den ser ut att vara starkare?
[länk]
Jag tror jag har en så'n, den ser iaf ut som en maskin som ingick i något paket jag köpte på Bauhaus i höstas. Har dessvärre inte provat den men kan återkomma med rapport, vet dock inte när jag får tillfälle, kanske i påsk.
 
Om man inte redan har prylar i ett batterisystem som tex Ryobis One+ 18V så blir det ju genast att det adderar på, man får se på vad helheten kostar och jämföra kritiskt. Man verkar hamna i närheten av tex det där Milwaukee M12 ”stubby”-paketet jag tipsade om tidigare i tråden, batterier är inte billigt särskilt inte i de högre kapaciteterna som rekommenderas för att få ut max av verktygen.

Ett alternativ som känns litet mer chansartat är att testa tex Lidls ”Parkside” för under tusenlappen inklusive allt men jag har ingen aning om hur de funkar för tex hjulbyte. Kanske bra? Om någon testat så ”shoot”! Specifikationsmässigt så ser det ut att räcka fint men sedan är det ju hur det är i verkligheten.

___
PS. Bara så ingen ev blir förledd av info om Milwaukee M12 ”stubby” dvs modell FIWF-12 som jag använder om som demonstreras i videon med 6 Ah-batteri. Såvitt jag vet ska prestanda vara motsvarande med 4 Ah-batteriet (förutom litet kortare driftstid men den är lång nog i vilket fall). Det är när man kör tex det små 2 Ah-batterierna som kapacitet begränsas litet eftersom cellkonfigurationen inte är parallellkopplad utan enbart serie. Inte så ofta man behöver ”fullt ös” dock, de större batteripacken ger ca 25% mer effekt pga parallellkopplingen och den högre strömstyrkan som detta ger. Då var det sagt och jag tror motsvarande gäller även andra tillverkares batterisystem.
 
Redigerat:
  • Gilla
hyggabus
  • Laddar…
T Trunk skrev:
Kanske lite off topic, men:

Finns det någon billig mutterknack som fungerar till att lossa bultarna?

Den kommer användas två gånger per år så jag bryr mig inte mycket om kvalitet eller vilket märke som står på sidan. Däremot har jag inte lust att köpa en för att upptäcka att jag måste lossa nio av tio bultar själv.
R Rolle85 skrev:
samma för mig
Är det hjulskruvar / muttrar ni pratar om? Jag skulle säga nej! De ni vill lägga kommer inte räcka till en fungerande maskin. Kanske en som ni får jobba ~10sekunder per mutter med, det vill ingen lyssna på och det slutar med att ni är tillbaka på ruta ett
 
Tokslut Tokslut skrev:
Är det hjulskruvar / muttrar ni pratar om? Jag skulle säga nej! De ni vill lägga kommer inte räcka till en fungerande maskin. Kanske en som ni får jobba ~10sekunder per mutter med, det vill ingen lyssna på och det slutar med att ni är tillbaka på ruta ett
Nja. jag vet som sagt inte vad billighetsmaskiner typ Lidls Parside kan prestera. Andra kan upplysa om det.

Det jag vet är att maskinen jag använder är fullt kapabel till det jag ber den att göra, tar bokstavligen en sekund max att dra loss en typisk hjulskruv som sattes fast förra säsongen med avsett moment.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Nja. jag vet som sagt inte vad billighetsmaskiner typ Lidls Parside kan prestera. Andra kan upplysa om det.

Det jag vet är att maskinen jag använder är fullt kapabel till det jag ber den att göra, tar bokstavligen en sekund max att dra loss en typisk hjulskruv som sattes fast förra säsongen med avsett moment.

Jag har testat Lidls knack till hjulbyte ett par gånger. Det har gått bra utan minsta tvekan från maskinen på flertalet bilar.

Om jag skulle ge något råd är det tveklöst att lägga några extra kronor på att skaffa momentnyckel eller momentstav. Det finns ingen som helst mening i att överdra skruvarna.
 
Hur gör ni när ni drar hjulbultarna?
De ska ju dras med säg 130 NM. Det gör säkert inget om man överdrar något men det blir väl lite mycket att dra med över 300?
En typiskt slagskruvdragare ligger ju på ca 180 till 200 NM.
Är det tillräckligt?
 
Jag har använt ryobis mutterknack i många år och hittils har den lossat alla hjulbultar jag försökt med.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
P Patrik Friberg skrev:
Hur gör ni när ni drar hjulbultarna?
De ska ju dras med säg 130 NM. Det gör säkert inget om man överdrar något men det blir väl lite mycket att dra med över 300?
En typiskt slagskruvdragare ligger ju på ca 180 till 200 NM.
Är det tillräckligt?
Det finns momentstavar som begränsar åtdragningsmomentet ihop med slagdragare, väldigt smidigt. Finns på de vanliga butikerna som Jula, Biltema och Co. Och säkert dyrare varianter om man vill :)
 
  • Gilla
Alltgår och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.