En liten rapport, testade i dag min nya Ryobi, trots alla sågning här lossnade alla bultar i princip direkt, detta var plåtfälgar, testade även ett par bult på tantens bil med alufälger, det gick lätt som en plätt.
För åtdragning använde jag Biltemas 110 Nm stav, på läge 2 blev det för dålig åtdragning, men på läge 3 verkade det bli lagom. Detta kollades med en Bacho 2% momentnyckel En verktygsuppsättning inklusive en Ryobi slagskruvdragare, Biltemas momentstav, en Bacho momentnyckel och övriga tillbehör på en bänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
.
 
Redigerat:
  • Gilla
Lilllen och 3 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Jag får försöka komma ihåg att spela in ett klipp om hur det ser ut när man drar loss hjulskruvar med Milwaukee M12 ”stubby”. Verkar som att en del av er har litet skiftande erfarenheter. Kommer närmaste dagarna.

Det blir en extremt kort video... bara så ni vet. Men det är ju i linje med vad jag säger, ca 1/2 sekund per skruv normalt. Tillkommer litet tid om skruven fastnar i hylsan vilket inte är ovanligt med gamla hjulskruvar vi får se.
Ursäkta att jag inte levererat på mitt löfte. Det blev ett extremt fördröjt hjulbyte detta år av diverse anledningar... inte minst att jag detta år kört med dubblösa däck vilket gör att det inte känns lika akut.

Men idag var jag ute för en trafiksituation där jag skulle uppskattat bättre grepp. Det gick bra trots riktigt varmt men verkligen inte optimalt med supermjuka vinterdäck här så jag tog mig i kragen och bytte direkt när jag kom hem.

Som kompensation delar jag två korta klipp, ett framhjul och ett bakhjul som båda suttit sedan typ november i höstas och efterdrogs med 130 Nm efter några mil. Tappade några sekunder där på framhjulet pga fummel men som ni ser är det i princip momentan lossdragning i ett litet dammoln. Ljudet är väl inte riktigt lika skoj som från tryckluftsverktyg men jag har ändå hörselskydd på så jag bryr mig inte :)


 
  • Gilla
kela018 och 4 till
  • Laddar…
Jag kan ju tillägga också att det inte bara är för hjulbyte såna här prylar är bra. Helt suveränt till arbete med tjuriga muttrar och skruv vid hjulupphängning, fjädrar stötdämpare bromsprylar etc, för att inte tala om jobb på motorer. Plus givetvis, som extremt stark skruvdragare med en hexfästestillsats för bits, dra långa BigDog-skruv etc i trä som ingenting. Gräsklipparknivar, piece of cake.

Föreställde mig från början att den här Milwaukee M12 "stubby" skulle vara mest för hjulbyte men hade väldigt fel där.
 
  • Gilla
Lilllen och 2 till
  • Laddar…
galento
Såg ut att fungera kanon (y) Hade lite kontakt med Ryobi och de skulle
släppa den nya modellen P262 i höst skrev de.

 
  • Gilla
Harald Blåtumme
  • Laddar…
Den såg stor och stark ut absolut!

Ska man ha den till mer än att bara dra litet hjulskruvar så blir ju smidighet och åtkomlighet en faktor att ta in. Man kan ju såklart ha flera maskiner.

Som jämförelse kan man nämna att M12 "stubby" FIWF-12 mäter 125 mm från bakkant till fyrkantstappens ände vilket gör den ungefär som de flesta slagskruvdragare i storlek (blir såklart litet längre med hex-tillsatsen, 155 mm men fortfarande typ slagskruvdragare). Vikt 1380 gram med det kraftiga 6 Ah-batteriet, 1140 g med lilla 2 Ah-batt som räcker till det mesta.

Bara förmedlar litet fakta att väga in.
 
@Harald Blåtumme idag gick jag bet på en bult med Milwaukees 3/4" dragare... Men den tog två som min kompakta tryckluftsknack misslyckades med!
Tror det är dags att ta fram gasen, det här är bland det värsta jag varit med om :sweat: (drivaxel på en bil)

Med det sagt, jag vill inte använda en så stor maskin om jag inte måste, makitan klarar det mesta med 20% av vridet (280 vs 1600Nm)!
 
K_arlstrom K_arlstrom skrev:
idag gick jag bet på en bult med Milwaukees 3/4" dragare...
Det beror nog på att det inte var en skruv...
 
useless useless skrev:
Det beror nog på att det inte var en skruv...
Tror du den blev kränkt och därför vägrade lossna? ;) (du har tekniskt sett rätt, men här är det i vardagligt tal ett accepterat synonym för maskinskruv så jag lovar ingen bättring)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.