K
R Rolle85 skrev:
Ja då var man tillbaka! Kul att alla ens trådar blir virala =)

Nu har jag lossat vinterdäcken på Volvon med Ryobi 18V som jag köpte med 1.5Ah batteri. Måste säga att det gick som en dans, den lossade varenda skruv utan problem, så det gick väldigt snabbt. Även ditdragningen gick kanon. Kände lite i efterhand med min vanliga nyckel och de satt som berget.

tumme upp =)

Kan bara instämma med dig! Är jätte nöjd med min ryobi knack! Bra att kunna ställa ner styrkan till 2 an när man drar fast ! Har dock ett 4,0 AH batteri för det mesta!
 
galento
R Rolle85 skrev:
Ja då var man tillbaka! Kul att alla ens trådar blir virala =)

Nu har jag lossat vinterdäcken på Volvon med Ryobi 18V som jag köpte med 1.5Ah batteri. Måste säga att det gick som en dans, den lossade varenda skruv utan problem, så det gick väldigt snabbt. Även ditdragningen gick kanon. Kände lite i efterhand med min vanliga nyckel och de satt som berget.

tumme upp =)
Helt otroligt , den orkade inte lossa en enda bult på Volvon med stålfälgar :surprised: det hände ingenting.Men på en annan med alufälgar gick det lite bättre. Kollade och hade nyladdat 1,5 Ah batteri.
 
Du fick kanske ett måndags ex ☺️
 
Det är intressant att folk rapporterar om så radikalt olika erfarenheter av litet mindre mutterdragare vid däckbyte. Kan se tre orsaker, 1) att man kör med adaptrar och/eller förlängare och/eller icke-krafthylksor som stjäl moment, 2) att maskinen inte får tillräckligt med ström pga för klent batteri, 3) att hjulskruv/mutter dragits till vansinniga moment tidigare av sk ”proffs” på tex däckverkstäder.
 
  • Gilla
hyggabus
  • Laddar…
Det ingick tre hylsor i paketet när jag köpte Ryobin, jag använde den
 
galento
R Rolle85 skrev:
Det ingick tre hylsor i paketet när jag köpte Ryobin, jag använde den
Ingick inga hylsor i den jag köpte däremot en adepter för bits .
Ja att verkstäder kan dra hjulbult / muttrar hårt har man ju märkt ett
flertal gånger och även sett själv när man jobbat på bilverkstad. Det
var inga momentstavar som användes där. Man gängade inte på / i
muttrar / bult för hand lite först utan bara klämde mot och fullt ös på maskinen.
Har fått tillbaka en bil med mutter som skurit halvvägs in till fälgen och
även runddragna muttrar i hålen på Volvo turbo fälgar.
 
Redigerat:
Det ingick 3 olika hylsstorlekar, samt en ac kompressor, laddare och batteri för 1800kr. Däremot ingen adapter för bits men de ser jag inte heller riktigt nyttan av då jag hellre använder en annan mindre/lättare maskin om jag ska dra skruv till trallen =)
 
galento
R Rolle85 skrev:
Det ingick 3 olika hylsstorlekar, samt en ac kompressor, laddare och batteri för 1800kr. Däremot ingen adapter för bits men de ser jag inte heller riktigt nyttan av då jag hellre använder en annan mindre/lättare maskin om jag ska dra skruv till trallen =)
Precis , undrade också när jag fick se den. Får avvakta lite med detta köpet en stund :)
 
dragaren har 3 lägen och jag upplever att man bör nog inte dra åt muttrar/skruv på läge 3 för den var nog för stark för detta, kanske räcker läge 2.
 
Fairlane
R Rolle85 skrev:
dragaren har 3 lägen och jag upplever att man bör nog inte dra åt muttrar/skruv på läge 3 för den var nog för stark för detta, kanske räcker läge 2.
Momentinställningar: 180/240/400
Låter som att läge 2 är för mycket också, åtminstone om det gäller att dra fast bilens hjul.
 
Jag är lite gammaldags, men jag drar bara "emot" hjulbultarna med dragaren, sedan drar jag det sista med momentnyckel när jag sänkt ner bilen från luften.

Man har för dålig kontroll om man drar fullt med en dragare utan momentstav tycker jag och då jag har momentnycklar tar det inte många minuter extra att göra rätt.
 
  • Gilla
b_hasse och 2 till
  • Laddar…
R Rolle85 skrev:
dragaren har 3 lägen och jag upplever att man bör nog inte dra åt muttrar/skruv på läge 3 för den var nog för stark för detta, kanske räcker läge 2.
Känns inte som det finns någon anledning att chansa när det är både billigt och enkelt att göra rätt med momentstav:
https://www.clasohlson.com/se/p/40-7562
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
nja men det gick fort som fasen med dragaren plus att jag ska använda den till annat också på bilen som jag inte löser för hand. Och tänk dig massiva franska skruv med denna :)
 
Redigerat:
R Rolle85 skrev:
nja men det gick fort som fasen med dragaren plus att jag ska använda den till annat också på bilen som jag inte löser för hand
Ja, då är det ju perfekt att lägga 99 kr på en momentstav till den? Momentstav är alltså en slags momentbegränsare för slående mutterdragare.
 
Prova gärna era momentstavar mot en momentnyckel innan ni litar blint på dem. Jag vill påstå att en momentstav bara ger rätt moment ihop med "rätt" mutterdragare. Det beror på hur långa eller korta slag mutterdragaren har med mera.

Momentnyckel is the shit :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.