var köper jag en momentstav som passar Ryobin?
 
Clas Ohlson t ex. Se länken ovan.
 
D Danieln84 skrev:
Prova gärna era momentstavar mot en momentnyckel innan ni litar blint på dem. Jag vill påstå att en momentstav bara ger rätt moment ihop med "rätt" mutterdragare. Det beror på hur långa eller korta slag mutterdragaren har med mera.

Momentnyckel is the shit :)
Jo, så är det rimligen. Men även om det avviker tiotals procent blir det iaf inte helt fel. Har momentnyckel i lagom intervall men den orkar jag inte använda.
 
vad händer när den når maxmoment
 
Om du menar momenstaven så börjar den studsa bara så den inte drar mer.
 
För att förtydliga lite: Momentstaven funkar bara på slagande mutterdragare. Principen är att när skruven/muttern sitter tillräckligt hårt så fjädrar staven så att slagen inte överförs till hylsan/skruven/muttern.
Det är ingen jätteexakt vetenskap eftersom momentet beror på 'slaglängd' och annat på maskinen, men för de flesta tillämpningar med standardmaskiner blir det tillräckligt bra - Ofta är det minst lika viktigt att alla skruvar är ungefär lika hårt dragna som att dom är dragna med ett visst moment.
 
Kolla de första minutrarna på filmen, där är Ryobin
 
Talar vi hjulmuttrar/skruvar så finns det ett universal trimtips som funkar på alla dragare och får dem att lossa vilken skruv som helst - FETT!!!

Jag har skruvar på mina bilar och sprutar alltid fett i hålet i bromsskivan om det går trögt när jag lossar och dessa sätter jag lite hjullagerfett på skruvar innan jag monterar den. Sedan drar jag med momentnyckel till specificerat moment. Volvo specificerar 110Nm för aluminiumfälgar. Finns som redan skrivits ingen som helst anledning att dra hårdare än tillverkaren angivit, självhämningen förbättras inte av vansinnesmoment.

Gör man detta blir lossdragningsmomentet i klass med åtdragningsmomentet, dvs 100-150Nm. Om det inte rostat fast, vill säga. Vilket det typiskt inte gör om man fettat in. Undantag kan vara framhjulen där det blir rejält varmt. Använd om detta händer högtemperaturfett typ kopparpasta.

Jag kör med kraftskaft och dito hylsa men man kan även köra med vilken skruvdragare som helst om man lossar först med skaftet.

Talar vi i stället om fastrostade skruvar som håller ett fjäderben till spindeln kommer saken i ett annat läge.
 
A Anders_Nilsson skrev:
Talar vi hjulmuttrar/skruvar så finns det ett universal trimtips som funkar på alla dragare och får dem att lossa vilken skruv som helst - FETT!!!

Jag har skruvar på mina bilar och sprutar alltid fett i hålet i bromsskivan om det går trögt när jag lossar och dessa sätter jag lite hjullagerfett på skruvar innan jag monterar den. Sedan drar jag med momentnyckel till specificerat moment. Volvo specificerar 110Nm för aluminiumfälgar. Finns som redan skrivits ingen som helst anledning att dra hårdare än tillverkaren angivit, självhämningen förbättras inte av vansinnesmoment.

Gör man detta blir lossdragningsmomentet i klass med åtdragningsmomentet, dvs 100-150Nm. Om det inte rostat fast, vill säga. Vilket det typiskt inte gör om man fettat in. Undantag kan vara framhjulen där det blir rejält varmt. Använd om detta händer högtemperaturfett typ kopparpasta.

Jag kör med kraftskaft och dito hylsa men man kan även köra med vilken skruvdragare som helst om man lossar först med skaftet.

Talar vi i stället om fastrostade skruvar som håller ett fjäderben till spindeln kommer saken i ett annat läge.
Jag håller med, men med ett par brasklappar.

Det ska vara SPARSAMT med olja/fett i gängorna, extra viktigt är detta bak på bilar med handbroms i centrumet. Det räcker med ett par droppar på varje gänga.

Och aldrig kopparpasta ihop med aluminiumfälgar, det kommer ärga! Då får man se till att fettet inte kommer i kontakt med fälgen. Men blir det så varmt att inte fett eller olja funkar så har man nått allvarligt fel. Det är ju fett i hjullagret som sitter bakom bromsskivan.

Och smörjan ska vara på gängan, man ska inte kleta något på ytan mellan fälg och bromsskiva - där ska det vara friktion för att inte belasta bultarna i onödan. Har man problem med att det är svårt att få loss hjulen ska man göra rent i första hand. Möjligen man kan smörja centreringskanten som går in i fälgen lite, men absolut inget på ytan där fälgen bultas mot bromsskivan.
 
  • Gilla
b_hasse och 2 till
  • Laddar…
Tack för tips men jag tänker nog även i fortsättningen låta bli att fetta in bromsskivorna.
 
  • Gilla
Johan886 och 1 till
  • Laddar…
K
Att vara noga med rengöring på skiva och runt nav brukar räcka mer än väl utan någon hon smörja. Stålborste gör underverk.
 
D Danieln84 skrev:
Jag håller med, men med ett par brasklappar.

Det ska vara SPARSAMT med olja/fett i gängorna, extra viktigt är detta bak på bilar med handbroms i centrumet. Det räcker med ett par droppar på varje gänga.

Och aldrig kopparpasta ihop med aluminiumfälgar, det kommer ärga! Då får man se till att fettet inte kommer i kontakt med fälgen. Men blir det så varmt att inte fett eller olja funkar så har man nått allvarligt fel. Det är ju fett i hjullagret som sitter bakom bromsskivan.

Och smörjan ska vara på gängan, man ska inte kleta något på ytan mellan fälg och bromsskiva - där ska det vara friktion för att inte belasta bultarna i onödan. Har man problem med att det är svårt att få loss hjulen ska man göra rent i första hand. Möjligen man kan smörja centreringskanten som går in i fälgen lite, men absolut inget på ytan där fälgen bultas mot bromsskivan.
Finns ju aluminiumpasta för aluminiumfälgar men jag lägger sparsamt en klick längst ut på gängan så räcker det.

Och givetvis fett endast på gängan.
 
En följdfråga när jag har alla på tråden. Om man har ett spärrhandtag med såkallad 1/2 storlek och man vill ha en adapter för ännu större hylsa, är det då detta man ska ha:
Adapter för hylsnyckel märkt "Biltema 1/2" för omvandling av 1/2" till 3/4" storlek.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Japp!
 
Tack
 
Men om du behöver grövre hylsa så är risken stor att du knäcker tappen på 1/2" skaftet så ett 3/4" skaft rekommenderas istället.
 
  • Gilla
Anders_Nilsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.