19 596 läst · 112 svar
20k läst
112 svar
Mutterknack batteridriven
Jo, så är det rimligen. Men även om det avviker tiotals procent blir det iaf inte helt fel. Har momentnyckel i lagom intervall men den orkar jag inte använda.D Danieln84 skrev:
För att förtydliga lite: Momentstaven funkar bara på slagande mutterdragare. Principen är att när skruven/muttern sitter tillräckligt hårt så fjädrar staven så att slagen inte överförs till hylsan/skruven/muttern.
Det är ingen jätteexakt vetenskap eftersom momentet beror på 'slaglängd' och annat på maskinen, men för de flesta tillämpningar med standardmaskiner blir det tillräckligt bra - Ofta är det minst lika viktigt att alla skruvar är ungefär lika hårt dragna som att dom är dragna med ett visst moment.
Det är ingen jätteexakt vetenskap eftersom momentet beror på 'slaglängd' och annat på maskinen, men för de flesta tillämpningar med standardmaskiner blir det tillräckligt bra - Ofta är det minst lika viktigt att alla skruvar är ungefär lika hårt dragna som att dom är dragna med ett visst moment.
Medlem
· Halland
· 4 107 inlägg
Talar vi hjulmuttrar/skruvar så finns det ett universal trimtips som funkar på alla dragare och får dem att lossa vilken skruv som helst - FETT!!!
Jag har skruvar på mina bilar och sprutar alltid fett i hålet i bromsskivan om det går trögt när jag lossar och dessa sätter jag lite hjullagerfett på skruvar innan jag monterar den. Sedan drar jag med momentnyckel till specificerat moment. Volvo specificerar 110Nm för aluminiumfälgar. Finns som redan skrivits ingen som helst anledning att dra hårdare än tillverkaren angivit, självhämningen förbättras inte av vansinnesmoment.
Gör man detta blir lossdragningsmomentet i klass med åtdragningsmomentet, dvs 100-150Nm. Om det inte rostat fast, vill säga. Vilket det typiskt inte gör om man fettat in. Undantag kan vara framhjulen där det blir rejält varmt. Använd om detta händer högtemperaturfett typ kopparpasta.
Jag kör med kraftskaft och dito hylsa men man kan även köra med vilken skruvdragare som helst om man lossar först med skaftet.
Talar vi i stället om fastrostade skruvar som håller ett fjäderben till spindeln kommer saken i ett annat läge.
Jag har skruvar på mina bilar och sprutar alltid fett i hålet i bromsskivan om det går trögt när jag lossar och dessa sätter jag lite hjullagerfett på skruvar innan jag monterar den. Sedan drar jag med momentnyckel till specificerat moment. Volvo specificerar 110Nm för aluminiumfälgar. Finns som redan skrivits ingen som helst anledning att dra hårdare än tillverkaren angivit, självhämningen förbättras inte av vansinnesmoment.
Gör man detta blir lossdragningsmomentet i klass med åtdragningsmomentet, dvs 100-150Nm. Om det inte rostat fast, vill säga. Vilket det typiskt inte gör om man fettat in. Undantag kan vara framhjulen där det blir rejält varmt. Använd om detta händer högtemperaturfett typ kopparpasta.
Jag kör med kraftskaft och dito hylsa men man kan även köra med vilken skruvdragare som helst om man lossar först med skaftet.
Talar vi i stället om fastrostade skruvar som håller ett fjäderben till spindeln kommer saken i ett annat läge.
Jag håller med, men med ett par brasklappar.A Anders_Nilsson skrev:Talar vi hjulmuttrar/skruvar så finns det ett universal trimtips som funkar på alla dragare och får dem att lossa vilken skruv som helst - FETT!!!
Jag har skruvar på mina bilar och sprutar alltid fett i hålet i bromsskivan om det går trögt när jag lossar och dessa sätter jag lite hjullagerfett på skruvar innan jag monterar den. Sedan drar jag med momentnyckel till specificerat moment. Volvo specificerar 110Nm för aluminiumfälgar. Finns som redan skrivits ingen som helst anledning att dra hårdare än tillverkaren angivit, självhämningen förbättras inte av vansinnesmoment.
Gör man detta blir lossdragningsmomentet i klass med åtdragningsmomentet, dvs 100-150Nm. Om det inte rostat fast, vill säga. Vilket det typiskt inte gör om man fettat in. Undantag kan vara framhjulen där det blir rejält varmt. Använd om detta händer högtemperaturfett typ kopparpasta.
Jag kör med kraftskaft och dito hylsa men man kan även köra med vilken skruvdragare som helst om man lossar först med skaftet.
Talar vi i stället om fastrostade skruvar som håller ett fjäderben till spindeln kommer saken i ett annat läge.
Det ska vara SPARSAMT med olja/fett i gängorna, extra viktigt är detta bak på bilar med handbroms i centrumet. Det räcker med ett par droppar på varje gänga.
Och aldrig kopparpasta ihop med aluminiumfälgar, det kommer ärga! Då får man se till att fettet inte kommer i kontakt med fälgen. Men blir det så varmt att inte fett eller olja funkar så har man nått allvarligt fel. Det är ju fett i hjullagret som sitter bakom bromsskivan.
Och smörjan ska vara på gängan, man ska inte kleta något på ytan mellan fälg och bromsskiva - där ska det vara friktion för att inte belasta bultarna i onödan. Har man problem med att det är svårt att få loss hjulen ska man göra rent i första hand. Möjligen man kan smörja centreringskanten som går in i fälgen lite, men absolut inget på ytan där fälgen bultas mot bromsskivan.
Medlem
· Halland
· 4 107 inlägg
Finns ju aluminiumpasta för aluminiumfälgar men jag lägger sparsamt en klick längst ut på gängan så räcker det.D Danieln84 skrev:Jag håller med, men med ett par brasklappar.
Det ska vara SPARSAMT med olja/fett i gängorna, extra viktigt är detta bak på bilar med handbroms i centrumet. Det räcker med ett par droppar på varje gänga.
Och aldrig kopparpasta ihop med aluminiumfälgar, det kommer ärga! Då får man se till att fettet inte kommer i kontakt med fälgen. Men blir det så varmt att inte fett eller olja funkar så har man nått allvarligt fel. Det är ju fett i hjullagret som sitter bakom bromsskivan.
Och smörjan ska vara på gängan, man ska inte kleta något på ytan mellan fälg och bromsskiva - där ska det vara friktion för att inte belasta bultarna i onödan. Har man problem med att det är svårt att få loss hjulen ska man göra rent i första hand. Möjligen man kan smörja centreringskanten som går in i fälgen lite, men absolut inget på ytan där fälgen bultas mot bromsskivan.
Och givetvis fett endast på gängan.