Menar du att man då lägger skärande del precis under mallen och vara skär? Snart men jag lär inte fixa precisionen :)
 
Om man har en befintlig mft skiva kan man kopiera hålen om man har ett kopierstål med kort skärlängd. Orginalskivan överst, ner med fräsen i befintligt hål och sen sköter kullagret resten. Man får stänga av fräsen mellan varje hål om man inte är duktig på att sikta. Jag hade nog borrat först med typ 15mm träborr för att underlätta lite för frässtålet.
 
  • Gilla
Jokmok
  • Laddar…
Jag har en mall i stålplåt med 5x5 hål som jag använder just som Ola beskriver, genom att sedan flytta den och fixera den med hjälp av några tighta dogs så kan man få till en hel skiva. Tror jag har någon bild i mitt galleri på detta.

Att borra ur hålen med 15mm forstner/kvistborr förenklar avsevärt och gör jobbet snabbare.
 
För er som bor i närheten av göteborg och vill ha en schysst mall tillverkad så kan jag tipsa om Råda plåt. Har precis fått några plåtar tillskurna hos dem med hjälp av deras CNC laser. Klarar upp till 15mm tjock rostfri stålplåt. Var förvånansvärt billigt också.
Kraemer-Fertigung-TruLaser5030fiber.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Ola: Precis det som avsågs tidigare (Y)
Vetrex: får man fråga om pris på det du fixade?
 
Lime113 skrev:
Ola: Precis det som avsågs tidigare (Y)
Vetrex: får man fråga om pris på det du fixade?
Det var 3st 1mm stålplåtar som skall användas som ytskikt på mitt hemmagjorda bord till min bordssåg. 2 av bitarna var med hål, en för iläggsplattan till sågen och en för iläggsplattan till fräsen.

Allt detta (inklusive materialet) gick under deras minimidebitering, vilket var 500kr ink. moms.
 
  • Gilla
Lime113
  • Laddar…
Hade en fundering på att köpa en garderob second-hand och kapa till en styrlist för fräsen utifrån hålraden i stommen. Kräver att man gör någon typ av mekanism som gör att fräsen låser i cc-32 mönstret men det kan man väl tänka sig flera lösningar på.

Lat som jag är blev det inte så, utan jag köpte en MFT-reservskiva på Toolab och ska ha den som mall när det blir dags.

//Ronnie

Tillägg:
Hålraden från en begagnad garderob skulle ju kanske funka som mall för att konvertera en vanlig styrskena till en med hålrad? Eller dum idé...
 
Redigerat:
Ola C skrev:
För dom som inte vill ha lika roligt och kan tänka sig off the shelf frässtål finns det färdiga att köpa, med kort skärlängd så det funkar även med tunn mall. Här tex 12mm (och 5mm) skärlängd med 8mm skaft [länk]
Nu är jag litet förvirrad. Om vi pratar MFT så fräser du väl 20 mm hål med 20 mm fräsståldiameter?
 
Lime113 skrev:
Nu är jag litet förvirrad. Om vi pratar MFT så fräser du väl 20 mm hål med 20 mm fräsståldiameter?
Med ett mallstål så behöver inte stålet vara lika stort som hålet. Snarare måste det vara mindre än hålet. För övrigt så pratar Ola om skärlängd och inte diameter på frässtålet. Med kortare skärlängd så kan du använda en tunnare mall.
 
  • Gilla
Ola C
  • Laddar…
Jag tänkte pegboard, då är jag med igen :)
 
Ingen erfarenhet, men han heter Peter Parfitt, och har kanalen New Brit Workshop för den som vill kolla på tuben.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.