Tack Vojma, snyggt bord.

Har väl funderat på att göra så också - inga tendenser till att det sviktar? Tänkte du lägga till någon form av profiler runt som du kan fästa tvingar i också? Får kolla med min lokala snickerifabrik - antar att de har någon form av CNC-fräs.

Edit: Tänker efter lite och inser att man troligen inte vill skruva i toppskivan - med tanke på risken att såga i skruvarna. Kanske måste skaffa en domino. ;)
 
Redigerat:
badtastex skrev:
Jo jag har nog kikat lite i den tråden också, det vore ju inte fel att ha de där aluprofilerna runt om men det kräver väl lite speciella tvingar antar jag?

Hur långt har du kommit i dina planer då? För egen del skulle jag först och främst behöva ett plant bord, när man lägger upp skivorna på mitt nuvarande sågbord ser man hur "banan" det är. ;)
Jag var nära att handla 2 MDF skivor igår när jag ändå var ute och åkte med hästtransport.. sen blev jag lat och bekväm och insåg att jag borde beställa MFT profilerna först så man får lite mått att gå på.. :)
Festool´s tvingar är tjockare upptill än Bosch´s, men ev. passar Bosch tvingarna i profilerna. Risken är väl dock att man lära ha olika varianter, eller ja, man kanske ska se det som chansen..? :)

<edit>
När jag ändå handlar MDF skivor tänkte ja såga till nåt liknande det här.
http://www.byggahus.se/forum/verkty...tricks-med-verktyg-maskiner-3.html#post837749
Ser väldigt smidigt ut, och slut på banan-bord :)
 
Redigerat:
badtastex skrev:
Edit: Tänker efter lite och inser att man troligen inte vill skruva i toppskivan - med tanke på risken att såga i skruvarna. Kanske måste skaffa en domino. ;)
Lösningen heter mässingsskruv eller genomgående plugg/stift av aluminiumstång.
 
badtastex skrev:
Tack Vojma, snyggt bord.

Har väl funderat på att göra så också - inga tendenser till att det sviktar? Tänkte du lägga till någon form av profiler runt som du kan fästa tvingar i också? Får kolla med min lokala snickerifabrik - antar att de har någon form av CNC-fräs.

Edit: Tänker efter lite och inser att man troligen inte vill skruva i toppskivan - med tanke på risken att såga i skruvarna. Kanske måste skaffa en domino. ;)
Nej det blir inga profiler runt om. Bordsskivan sticker ut 60 mm runt om så att man kan sätta tvingar där.
Tyvärr sviktar bordet lite grann. Jag har nu haft ca 40 kg stående på bordet i en vecka och det har sjunkit ca 3-4 mm på mitten. Blir till att montera ett ben med hjul mitt under bordet.
 
Var och pratade med snickeriet idag och de hade 30mm MDF på lager och en fin CNC-fräs stod i verkstan i all sin prakt. ;)

De verkar inte heller omöjliga att ha och göra med, 150kr för en bit 30mm på 1200x800 som jag skissat och 550kr för arbetet (77st 20mm hål). Antar att jag kan få flera skivor gjorda på en timme så man kanske skulle bygga två på en gång.

Är alldeles särskilt sugen på lösningen som Festool har för skenan - synd att Bosch (som jag kör) inte kommit lika långt med systemtänket.

Tanken nu är väl helt enkelt en skiva med fyra hjulförsedda ben. Känns ju som att 30mm MDF inte borde svikta med den begränsade dimension som jag tänkt - eller?
 
Jag tror det blir svårt att få ner Festooltvingarna genom en 30 mm skiva. Det är nätt och jämt att det går genom en 19 mm.
 
badtastex skrev:
Var och pratade med snickeriet idag och de hade 30mm MDF på lager och en fin CNC-fräs stod i verkstan i all sin prakt. ;)

De verkar inte heller omöjliga att ha och göra med, 150kr för en bit 30mm på 1200x800 som jag skissat och 550kr för arbetet (77st 20mm hål). Antar att jag kan få flera skivor gjorda på en timme så man kanske skulle bygga två på en gång.

Är alldeles särskilt sugen på lösningen som Festool har för skenan - synd att Bosch (som jag kör) inte kommit lika långt med systemtänket.

Tanken nu är väl helt enkelt en skiva med fyra hjulförsedda ben. Känns ju som att 30mm MDF inte borde svikta med den begränsade dimension som jag tänkt - eller?
Najs prajs! :)
Jag skulle få böta nånstans runt 3000:- om jag inte minns helt fel för samma bit.. sjukt.
 
Nu har jag visserligen inga festool-tvingar men det är väl inte fel att tänka på framtiden så man kanske skulle runda av hålens undre kant iaf. Den övre vill jag nog ha intakt för "dogs" som jag tänkte svarva själv.

FredrikR: 3000kr kändes kanske lite som att de inte ville ha jobbet. Kanske kan göra en skiva till dig också? Men frågan är om inte frakten äter upp mellanskillnaden...

Har faktiskt fått hjälp av den här snickerifabriken förut, då fick jag en tjock björkbit planad helt gratis. Känns därför lite bra att nu faktiskt köpa något så att de gynnas - kul med många företag på orten, särskilt när behov uppstår.
 
bygga_bo skrev:
Rätt, men det finns en lösning: [länk]
Check!
 
badtastex skrev:
Nu har jag visserligen inga festool-tvingar men det är väl inte fel att tänka på framtiden så man kanske skulle runda av hålens undre kant iaf. Den övre vill jag nog ha intakt för "dogs" som jag tänkte svarva själv.

FredrikR: 3000kr kändes kanske lite som att de inte ville ha jobbet. Kanske kan göra en skiva till dig också? Men frågan är om inte frakten äter upp mellanskillnaden...

Har faktiskt fått hjälp av den här snickerifabriken förut, då fick jag en tjock björkbit planad helt gratis. Känns därför lite bra att nu faktiskt köpa något så att de gynnas - kul med många företag på orten, särskilt när behov uppstår.
Tack för omtanken, men det får bli att riva eld på fräsen i garaget efter en massa mätande och ritande. (y)
 
var kan man köpa bänktvingar?
 
hos närmaste Festool-återförsäljare.
 
Axminister har skapat ett verktyg just för att borra dessa hålmönster. Finns även instruktionsfilmer på hemsidan som kan inspirera den som vill bygga egen rigg.

UJK Parf Gudie System
 
  • Gilla
ceson och 2 till
  • Laddar…
Lime113 skrev:
Axminister har skapat ett verktyg just för att borra dessa hålmönster. Finns även instruktionsfilmer på hemsidan som kan inspirera den som vill bygga egen rigg.

UJK Parf Gudie System
Smart system! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.