Eftersom frågan kom upp i en annan tråd (http://www.byggahus.se/forum/verkty...ar-hitta-t-rail-t-track-med-festool-matt.html) så tänkte jag här visa lite bilder på mitt arbetsbord som för tillfället är under tillverkning (och sakta går det dessutom).

Tanken är att bordet ska få ersätta de tre MFT 800 bord som jag idag använder som arbetsyta. Det nya bordet skall vara betydligt högre (1020 har jag för mig att det blir) och stabilare. Dessutom skall det vara större, ca 920x1950 har jag för mig att slutmåtten ska bli. Bordet kommer att vara stationär och bultas i golvet. Det kommer att ha spår för tvingar ungefär som MFT-borden har, med undantag av att skenorna också kommer att följa några av benen ner mot golvet så att man kan fästa större föremål, tex dörrblad "liggande" för fräsning av hål för låskista tex.

Bordet tillverkas i järn för att bli så smäckert som möjligt. Undaer bordet kommer det att vara hurtsar etc för förvaring. Det kommer dock att vara ganska mycket luft precis under skivan för att möjliggöra att jag använder festooltvingarna underifrån. Skivan kommer att bli en 25 eller 32mm MDF av riktigt bra kvalitet. Förhoppningsvis skall den inte svikta mycket. Jag kommer att behöva fräsa ut kring hålen på undersidan på något sätt för att tvingarna ska kunna komma ner genom hålen. Jag kommer att använda mig av 20mm hål. Vet att det finns mycket smarta tillbehör för 3/4" hål, men jag är nöjd med Festools snabbspännare och de passar i 20mm hål. Egentligen skulle jag vilja ha hål för Holdsfasts (vet ej vad detta heter på svenska) men eftersom jag ska ha en skiva i mdf är det nog bara att glömma. Skivan kommer att fästas i ramen med maskinskruv i mässing. I mina MFT-bord sitter skivan med träskruv underifrån, en lösning jag inte är så glad för. Skulle jag råka såga i mässingsskruven är det troligtvis inte särskilt farligt, men att såga i en härdad träskruv kan vara värre.

Bordet kommer att bestå av tre benpar, svetsade som ramar. Det är 4x40x60 respektive 4x50x50 fyrkantrör. Toppen består av en ram i 3x80x80 fyrkantrör. Svetsade med OK 48.00 2,5mm. Hade egentligen velat ha toppen i 4x80x80, men detta var vad som fanns att tillgå. Av samma anledning är det blandade dimensioner på benen. De två yttre ramarna (dvs i vars en kortända av bordet) kommer att svetsas i huvudramen. Benen i mitten kommer att gängas i ramen. Anledningen är att jag inte kommer att få in bordet i snickeriet annars (tror jag, om det skulle gå kommer jag att svetsa fast alla benen).

Jag kommer inte att använda Festools T-tracks för tvingar, utan en variant från maytech.de (mer info här: http://www.byggahus.se/forum/verkty...ar-hitta-t-rail-t-track-med-festool-matt.html) som är kraftigare och dessutom passar bättre för mig som använder en järnram som utgångspunkt.

IMG_0781.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Mr Handyman och 2 till
  • Laddar…
Kul att se! Festools arbetsbord är inte så stadiga, och det beror väl mycket på att de ska vara flyttbara.
Här blir det något helt annat!

Det blir till att ha koll på denna tråd, konstruktionen kommer alldeles säkert att bli väldigt stabil.

Väntar med spänning på fler bilder, många fler bilder (y)

Ang din önskan om att kunna använda "holdfasts" i skivan så tror jag att det kanske är möjligt. Min ena arbetsbänk består sv två 21 mm MFF skivor ihoplimmade. Jag borrade 19 mm hål och har använt mina smidda holdfasts från veritas i bänken. Det har funkat så bra att jag tror det kan funka med 20 mm hål också, bara du inte tar för tunn mdf.
Men det är ju väldigt enkelt att göra ett test i en skiva, kanske tom hinner kolla det själv idag.

Mr Handyman skrev:
Kul att se! Festools arbetsbord är inte så stadiga, och det beror väl mycket på att de ska vara flyttbara.
Här blir det något helt annat!
Yepp, det blir inte särskilt flyttbart alls faktiskt. Funderade en sväng på att fylla betong i benen, men kom sen fram till att det är helt onödigt med tanke på att jag bultar allt i golvet.

För stabilitetens skulle hade ett antal 5mm-plåtar i triangelform i hörnen säkert varit en mycket bra ide, men samtidigt vill jag komma åt ordentligt, så extra förstärkningar ska jag försöka undvika.

MB77 skrev:
Det blir till att ha koll på denna tråd, konstruktionen kommer alldeles säkert att bli väldigt stabil.

Väntar med spänning på fler bilder, många fler bilder (y)
Många fler bilder ska det bli. Brukar vara mycket dålig på det, men ska skärpa mig. Dock kommer det att dröja minst 1 månad tills jag får tid över till detta projekt nästa gång.

favino skrev:
Ang din önskan om att kunna använda "holdfasts" i skivan så tror jag att det kanske är möjligt. Min ena arbetsbänk består sv två 21 mm MFF skivor ihoplimmade. Jag borrade 19 mm hål och har använt mina smidda holdfasts från veritas i bänken. Det har funkat så bra att jag tror det kan funka med 20 mm hål också, bara du inte tar för tunn mdf.
Men det är ju väldigt enkelt att göra ett test i en skiva, kanske tom hinner kolla det själv idag.
Hmm, det tål att tänkas på. Förvisso tror jag att jag kommer att få det kämpigt redan med en 32mm skiva med tanke på möjligheten att få ner festools tvingar. Vet att med en 25mm skiva måste man avrunda hålen på undersidan för att få ner tvingarna. Jag hade tänkt en 32mm skiva+nedfräsning och avrundning runt hålen för att få ner tvingarna. Det blir tyvärr inte mycket yta kvar till holdfasten då. Men kanske kunde man fixat ett par extra rejäla hål där holdfasten kan sitta.

Vad tycker du om veritas modell? Jag har inte testat den, men lutar mer åt en traditionell modell, där det inte krävs något skruvande utan bara en bra smäll med hammare/klubba både för att spänna och lossa. Det går riktigt snabbt då. Måste jag skruva känns det nästan som att en vanlig tving hade gjort jobbet rätt bra.

Jag har eller hade snarare då jag bankat sönder dem, veritas gjutna variant, de har utgått ur produktion nu tyvärr.
Alltså sådana du menar, som man helt enkelt sonika bankar rakt ned på och slår på ryggen för att släppa.
Jag köpte nya från dictum, men de är identiska med veritas. De fungerar ypperligt men blir nog som du säger för tunt med dina mått, 40 mm bör det nog vara. Har inte provat veritas skruvvariant tyvärr. Iden om att ha dedikerade hål gör ju att man tappar lite vitsen med dem, o även med festool tvingarna då, men det tål nog att funderas över. Hann inte borra upp något 20 mm hål i dag i pröva, men kan återkomma o detta.

Lyckades få ett par timmar över ikväll och fick lite svetsat. Blev efterhand jobbigare att vända runt den allt tyngre och otympligare konstruktionen...men bara tanken på mitt nuvarande, extremt låga, arbetsbord gav mig nya krafter. Punktade som vanligt och rättade sen efterhand, blev bra i vinkel. Även utan benen som ska hamna mitt under bordet är det överraskande stadigt redan. IMG_0829.jpg
Skapa konto

Daniel_N skrev:
... Vad tycker du om veritas modell? Jag har inte testat den, men lutar mer åt en traditionell modell, där det inte krävs något skruvande utan bara en bra smäll med hammare/klubba både för att spänna och lossa. ....
Blev inte klok på vilka Veitas du tänker på med skruv? Om man kan spänna uppifrån är nog "slå" både snabbast och bäs, ser Veritas har slutat med sina, men de var utan skruv.

Ibland måste du spänna utan att komma uppifrån. Även där har Veritas lösningar utan skruvar (surface vise använder skruven bara för slutspänningen). Dock är spännen med skruv underifrån stabilare än de utan när kraften kommer från sidan.

--- Mats ---

Den traditionella som man bankar på uppifrån för att fästa är väldigt trevliga att jobba med. Men det är som med allt annat när det kommer till verktyg. Det gäller att köpa rätt modell. Alla är inte bra. Dom som är gjutna skall man absolut undvika för dom spricker.

Pär

pär h skrev:
Den traditionella som man bankar på uppifrån för att fästa är väldigt trevliga att jobba med. Men det är som med allt annat när det kommer till verktyg. Det gäller att köpa rätt modell. Alla är inte bra. Dom som är gjutna skall man absolut undvika för dom spricker.

Pär
+1 jag slog sönder mina gjutna tämligen omgående när jag började använda dem i min bänk i massivträ.
Något tips på var man köper smidda till ett vettigt pris?

Gjutna holddowns känns ju tvärfel med tanke på vilka egenskaper man vill att en sådan skall ha.

Har slipat av, burit in och lagt grundfärg på bordet ikväll. IMG_0831.jpg
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.