1 020 819 läst · 2 320 svar
1021k läst
2,3k svar
MCPA mot svårt ogräs i gräsmattan
Jag tänker att man bör vänta ett år. När du sår nytt så kommer en massa småogräs. Det mesta av det försvinner när gräset tar över, och under tiden som gräset etablerar sig så ger det litet skugga. Det nysådda ser ju väldigt obra ut till att börja med, men naturen fixar själv till det, så det är helt onödigt att försöka få bort det, så jag skulle nog vänta minst ett år innan behandling.
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 653 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 653 inlägg
Ge gräset 6 månader tillväxt innan du behandlar. Du kommer att märka att mycket av det ogräs du har nu är ettårigt och går åt under vintern. Är inte mattan riktigt tät och känns ”färdig” till Maj nästa år så avvakta tills tillväxten drar igång igen i början av Augusti.M Micke MM skrev:
Angående säsong för besprutning. Här är en artikel där det rekommenderas att spruta gräsmattan på hösten. Det står att växterna förbereder sig inför vintern genom att dra ned näring från bladen till rötterna. Även giftet absorberas då i bladen och transporteras till rötterna vilket leder till att ogräset dör.
https://hortnews.extension.iastate.edu/2007/9-12/BroadleafWeedControl.html
Själv lade jag på dicotex i fredags (6/9) vilket verkar funka bra!
https://hortnews.extension.iastate.edu/2007/9-12/BroadleafWeedControl.html
Själv lade jag på dicotex i fredags (6/9) vilket verkar funka bra!
I tråden verkar ni diskutera lite olika ogräsmedel, exempelvis Loredo Quattro och Dicotex.
Vad hjälper mot vad? Jag har en nysådd gräsmatta med en herrans massa ogräs. Det enda jag kan namnge är maskros och klöver, men har andra blomliknande ogräs och en massa grönt fanskap.
Jag är så långt ifrån miljömupp som man kan komma. Vilken av medlen är starkare och tar bort mest?
Förresten ni som kan tyska, finns det starkare medel/gift mot myror i Tyskland som man kan köpa? Allt medel vi har köpt här är ju helt verkningslöst
Vad hjälper mot vad? Jag har en nysådd gräsmatta med en herrans massa ogräs. Det enda jag kan namnge är maskros och klöver, men har andra blomliknande ogräs och en massa grönt fanskap.
Jag är så långt ifrån miljömupp som man kan komma. Vilken av medlen är starkare och tar bort mest?
Förresten ni som kan tyska, finns det starkare medel/gift mot myror i Tyskland som man kan köpa? Allt medel vi har köpt här är ju helt verkningslöst
Prova att surfa med chrome, den översätter åt dig.P Paulina123 skrev:I tråden verkar ni diskutera lite olika ogräsmedel, exempelvis Loredo Quattro och Dicotex.
Dicotex är billigt och tar allt som jag provat det på.
https://agrarking.de/dicotex-rasen-unkraut-frei-profi-line-von-dr-staehler-1-l-flasche.html
Det här myrmedlet ser också giftigt ut,
https://agrarking.de/calgonit-sterizid-profi-kill-1000-ml.html
Myrmedlet ser lovande ut! Myrret som säljs här hemma i Sverige i olika format biter inte alls på myrhelvetna som vi har här. Har testat myrmedel i alla dess former, ink husmorstips. Nu jäklar ska dom få smaka på (förhoppningsvis) riktigt giftPeter2400 skrev:
Får man handla det här som man vill eller beställer man och håller tummarna för att det inte fastnar i tullen?
Nysådd gräsmatta ska du nog inte behandla. När det är nyanlagt så kommer en massa småogräs som skyddar gräset. Det ser inget vidare ut, men gräset tar övertag och det försvinner av sig självt. När gräset tagit sig ordentligt kan det vara ide att ge ev. kvarvarande ogräs en match.P Paulina123 skrev:I tråden verkar ni diskutera lite olika ogräsmedel, exempelvis Loredo Quattro och Dicotex.
Jag har aldrig varit med om att tullen haft synpunkter på leveranser från EU-land när jag nätshoppat. Du kan ju även köpa på varuhus (t ex Hornbach) i Tyskland. Så länge du inte säljer vidare så är det inte troligt att det blir problem.
Tänker att det kan nog vara bra att beställa medans det väl går ut i fall att det även skulle förbjudas i Tyskland.
Nu är Dicotex och medlet mot myrorna beställt. Väntar ivrigt på att få testa myrmedlet
Beställde en flaska myrmedel på 1000ml. Förstår jag det rätt att hela flaskan räcker till 700 kvm?
Hur funkar sådant här medel egentligen? Är tanken att man sprutar på direkt över exempel myrorna och dom dör på studs eller ska man spraya där dom brukar gå för att förhindra att dom tar sina "vanliga" vägar och går någon annan stans?
Beställde en flaska myrmedel på 1000ml. Förstår jag det rätt att hela flaskan räcker till 700 kvm?
Hur funkar sådant här medel egentligen? Är tanken att man sprutar på direkt över exempel myrorna och dom dör på studs eller ska man spraya där dom brukar gå för att förhindra att dom tar sina "vanliga" vägar och går någon annan stans?
Det är inte mot myror utan mot flugor i ladugårdar och stall. Det där ska du vara försiktig med. Att du ställer sådan fråga visar på att du inte har kunskapen att hantera det.
Låt bli det så att du inte skadar dig själv eller någon annan.
Låt bli det så att du inte skadar dig själv eller någon annan.