lilytwig lilytwig skrev:
Det är inte mot myror utan mot flugor i ladugårdar och stall. Det där ska du vara försiktig med. Att du ställer sådan fråga visar på att du inte har kunskapen att hantera det.
Låt bli det så att du inte skadar dig själv eller någon annan.
Rätt, därför jag postade infobladet från tillverkaren. Till den ursprunglige tipsarens försvar så står det dock på Agrarking (på tyska) att det dödar även myror mm. Med tanke på innehållsförteckningen (pyretriner) finns det väl ingen anledning att tvivla på det. Men om man vill ha denna blandning på sin uppfart är ju mer oklart.

Jo det kan tänkas att det dödar myror också. Men kan kanske skada större djur. Ska enligt anvisningen appliceras så att djur inte kommer åt att slicka på det.

• Gilla
noupe
  • Laddar…
Okej, men då kanske jag inte ska spraya medlet över uppfarten utan kanske gräva i myrstackara och hälla medlet direkt över hålet?

Jag har verkligen testat alla myrmedel som finns att få tag på här i Sverige men det biter inte alls kunde lika gärna ha varit socker som jag har hällt i. Jag har också varit i kontakt med utrotningsfirma (via försäkringsbolaget) men dom gör inget åt själva myrstackarna utan sprayar bara runt tomten.

Har testat

Kanel
Diskmedel
Fun Light
Myrr i pulverform
Myrr i strösselform
Något på B som man häller i vatten
Dränkt stackarna med vatten
Sprayat direkt på myrorna med myrmedel på sprayburk

Det här medlet är sista utvägen.

P Paulina123 skrev:
Det här medlet är sista utvägen.
Bara det inte blir det sista du gör;)

• Gilla
  • Haha
Paulina123 och 1 till
  • Laddar…
Mmm, det där ska du inte ha på eller ner i marken. Nu vet jag inte hur giftigt det är men risken är att du har ihjäl katterna i området samtidigt.

Hallå gott folk!

Efter att läst igenom tråden något sådär beställde jag hem lite Discotex till mig och svärfar.

På min matta har det mesta dött, inte maskrosor a dock. Detsamma gäller svärfars. Hur kan det komma sig? Om jag förstått det hela rätt ska Discotex ta kol på allt?

B Benski skrev:
Hallå gott folk!

Efter att läst igenom tråden något sådär beställde jag hem lite Discotex till mig och svärfar.

På min matta har det mesta dött, inte maskrosor a dock. Detsamma gäller svärfars. Hur kan det komma sig? Om jag förstått det hela rätt ska Discotex ta kol på allt?[/QUOTE
Hur längesen är det du sprutade ut det?

B Benski skrev:
Hallå gott folk!

På min matta har det mesta dött, inte maskrosor a dock. Detsamma gäller svärfars. Hur kan det komma sig? Om jag förstått det hela rätt ska Discotex ta kol på allt?
Nja gräset ska inte dö. Antagligen har du använt för stark koncentration.

tttomten TomasJor skrev:
Nja gräset ska inte dö. Antagligen har du använt för stark koncentration.
Jag tror han syftade på att allt utom gräs och ogräset dött.

Vänta litet så ska du se att det ger sig.

Förlåt kanske var otydligt. Allt som ska dö har dött (inte gräset).
Okej ger det ett tag till, det har gått 2 veckor nu.

B Benski skrev:
Förlåt kanske var otydligt. Allt som ska dö har dött (inte gräset).
Okej ger det ett tag till, det har gått 2 veckor nu.
Har det gått 2 veckor så är något fel. Jag besprutade i somras och 2dagar senare kunde jag se att de skrumpnade ihop lite. Efter en vecka (minns inte exakt, kan ha varit uppemot 2) så körde jag en dos till på just maskrosorna då de är rätt duktiga på att klara det mesta.

Efter dos 2 gav de dock upp.

M mxjolle skrev:
Har det gått 2 veckor så är något fel. Jag besprutade i somras och 2dagar senare kunde jag se att de skrumpnade ihop lite. Efter en vecka (minns inte exakt, kan ha varit uppemot 2) så körde jag en dos till på just maskrosorna då de är rätt duktiga på att klara det mesta.

Efter dos 2 gav de dock upp.
Två veckor för mig tre för svärfar. Lite av mina maskrosor har dött, lång ifrån alla dock. Kanske ska köra en omgång till på just dom då? Eller ska man vänta tills sen höst nästa år, tänker mycket pga rekommendationerna om en besprutning per år.

Väntar jag hade jag tänkt bespruta hela mattan igen någon månad innan jag kör toppdress och stödsår inför nästa sommar.

B Benski skrev:
Två veckor för mig tre för svärfar. Lite av mina maskrosor har dött, lång ifrån alla dock. Kanske ska köra en omgång till på just dom då? Eller ska man vänta tills sen höst nästa år, tänker mycket pga rekommendationerna om en besprutning per år.

Väntar jag hade jag tänkt bespruta hela mattan igen någon månad innan jag kör toppdress och stödsår inför nästa sommar.
Hmm, jag är långt ifrån någon expert men jag tänker såhär:

För att de ska dö så ska de kunna suga i sig dicotex via bladen. Nu på hösten är det dels fuktigt och sen växer de kanske inte lika bra som under våren/sommaren.

Jag hade nog skippat nu i höst och kört på nästa år, alternativt duschat på lite extra på maskrosorna. Kom ihåg att ge gräset bra förutsättningar för att motverka/tvinga bort maskrosorna.

M mxjolle skrev:
Hmm, jag är långt ifrån någon expert men jag tänker såhär:

För att de ska dö så ska de kunna suga i sig dicotex via bladen. Nu på hösten är det dels fuktigt och sen växer de kanske inte lika bra som under våren/sommaren.

Jag hade nog skippat nu i höst och kört på nästa år, alternativt duschat på lite extra på maskrosorna. Kom ihåg att ge gräset bra förutsättningar för att motverka/tvinga bort maskrosorna.
Tack då gör jag så.
Ja jag har precis börjat vårda mattan. Flyttade hit förra året. Har precis gödsla med florovit höst. Blir lite kalk i slutet av november. Sen bespruta jag väl med Discotex tidig vår innan toppdress och sådd av gräs. Sen några veckor efter det lite mer gödning med kväve kanske

Ny på det här med fina gräsmattor

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.