Bara tvåhjärtbladiga växter stadda i tillväxt påverkas av DICOTEX (det är inget disco).
Jag tror att maskrosor är på väg in i vinterdvalan nu och då funkar det inte längre så bra. Spara medlet till i vår och gå ut med det då i stället.

• Gilla
lilytwig
  • Laddar…
Hade en väldigt fin matta i somras efter behandling men nu under hösten har det exploderat med någon slags ogräs.
Någon som vet vad det är? Ska jag vänta tills våren kommer eller spraya redan nu? Södra Skåne så gräset växer fortfarande men avtagande
Gräsmatta med invasiv tillväxt av ljusgrönt, tätt växande ogräs som stör den jämnare, mörkare gröna gräsytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gräsmatta med fläckar av ogräs som domineras av en sort med små blad.
Skapa konto
Gräsmatta med invasion av tätt växande, runda blad av ogräs i södra Skåne.
Skapa konto

Narren666
O olofh skrev:
Hade en väldigt fin matta i somras efter behandling men nu under hösten har det exploderat med någon slags ogräs.
Någon som vet vad det är? Ska jag vänta tills våren kommer eller spraya redan nu? Södra Skåne så gräset växer fortfarande men avtagande
[bild] [bild] [bild]
Jag har exakt samma. Också södra Skåne, men jag ämnar vänta tills våren.
Mest för jag har lagt trädgårdjobbet på hyllan under höst/vinter.
Samt att jag är inte säker på om medlet gör någon verkan nu så här sent på året. Det kommer ju inte bli så mycket värre eftersom det snart blir kallare

När kan man slänga på loredo quattro? Våren börjar ju komma här i södra skåne. Kan jag spruta på det nu eller ska jag vänta till sommaren? Gräsmattan ser fördjävlig ut.

Ogräset måste vara i tillväxt för att det skall fungera. Vänta tills du ser alla bladrosetterna komma upp mellan grässtråna.

F
M Maestrono skrev:
När kan man slänga på loredo quattro? Våren börjar ju komma här i södra skåne. Kan jag spruta på det nu eller ska jag vänta till sommaren? Gräsmattan ser fördjävlig ut.
Du är med största sannolikhet minst 1-1,5 månader för tidigt ute. Vänta tills du har god tillväxt på gräset och har klippt det i några veckor. Sen inväntar du prognos på uppehållsväder i några dagar och lägger ut framåt kvällen.

Gräset ska som sagt vara i god tillväxt, vet inte när eran säsong drar igång men jag brukar gödsla med promagna direkt gräsmattan torkat upp och ca 50-70% av gräset har kommit igång.

Då tar det inte länge innan det är grönt som tusan och eventuellt ogräs är i tillväxt. Men jag skulle som sagt se till att allt grönskar ordentligt och man har klippt hela mattan iaf 2-3 gånger.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Något ogräs sprider sig i stora delar av gräsmattan efter vintern.
Vad är det för något? Tar Dicotex detta?

• Ogräs i gräsmatta blandat med grönt gräs, möjlig vinteröverlevnad.
    Skapa konto
Sannolikt, det är grönt och har blad vilket brukar vara jobbigt när dicotex anfaller :).

• Gilla
olofh och 2 till
  • Laddar…
Härligt ;)
Tack för era svar!

5
om man bara väntar till lite senare på försommaren vissnar svälörten undan

• Gilla
AdslVerbe
  • Laddar…
Hej,

Den här tråden är lång så för att slippa läsa igenom allt så skriver jag här istället vad jag vill göra:

Förra året sådde vi ny matta. Har märkt att vi behövde stödså igen då vi har en del ”fläckar” där inget gräs växer. Har samtidigt beställt hem en flaska dicotex för att få bort all ogräs som växer på vår gräsmatta. Frågan är vad som ska göras och när. Jag vill stödså, gödsla och spruta dicotex. I vilken ordning ska detta göras och vad ska man tänka på rent vädermässigt? Vi har även en robotgräsklippare som jag var och hämtade hem idag efter att den har varit på service/vinterförvaring. Robotgräsklipparen har inte fått komma igång än men gräset växer (bor i södra skåne). Så gott folk, kan ni guida mig lite hur jag ska göra?

Tackar på förhand!

O Ozzman skrev:
Hej,

Den här tråden är lång så för att slippa läsa igenom allt så skriver jag här istället vad jag vill göra:

Förra året sådde vi ny matta. Har märkt att vi behövde stödså igen då vi har en del ”fläckar” där inget gräs växer. Har samtidigt beställt hem en flaska dicotex för att få bort all ogräs som växer på vår gräsmatta. Frågan är vad som ska göras och när. Jag vill stödså, gödsla och spruta dicotex. I vilken ordning ska detta göras och vad ska man tänka på rent vädermässigt? Vi har även en robotgräsklippare som jag var och hämtade hem idag efter att den har varit på service/vinterförvaring. Robotgräsklipparen har inte fått komma igång än men gräset växer (bor i södra skåne). Så gott folk, kan ni guida mig lite hur jag ska göra?

Tackar på förhand!
Jag hade sått först och låtit det etablera sig riktigt ordentligt innan jag behandlade med något bekämpningsmedel.

När det gäller MCPA-behandlingen:
- Gräset skall vara i god tillväxt
- Ogräset skall också växa
- Man inväntar en dag när det inte väntas regn eller blåst
- Medelst en tryckspruta (med platt munstycke) lägger man på MCPA enligt doseringsanvisning jämnt över hela ytan.

Sedan är det bara till att vänta, det tar någon vecka för ogräset att vissna.

MCPA stör hormonbalansen i 2-hjärtbladiga växter så det blir för stor och felaktig tillväxt. De växer ihjäl sig...
1-hjärtbladiga växter som gräs påverkas inte.
Medlet tas upp via bladen så det är därför blad i tillväxt krävs och skall beläggas. Sprut på jorden ger ingen påverkan.

• Gilla
malroux
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.