15 kg om man bara har 15 m2 att behandla känns ju lite onödigt, även om det bara kostar 200 kr....man ju dessutom en jättesäck att förvara någonstans.

Ser att Bo Berglund bor i Stockholm, så det finns säkert någon i krokarna som har en säck som kan bjuda på ett halvkilo. Jag hade med glädje gjort det, men jag behöver nog det jag har kvar i min säck den här sommaren.

Har någon testat och blanda MCPA och Ferrogent och sprutat på gräset?

A Andre_80 skrev:
Har någon testat och blanda MCPA och Ferrogent och sprutat på gräset?
Det är nog inga problem rent kemiskt. Däremot är det säkerligen väldigt svårt att få till doseringen rätt. Ferrogent är inte så noga, men MCPA ska man vara försiktigt med så man inte lägger ut för hög koncentration.

Jag kör Ferrogent med ejektorspruta som har väldigt dålig precision. Jag tycker att det är svårt att få Ferrogent att lösa sig bra i vatten, så det blir att hela tiden skaka flaskan och då tror jag ändå att det blir väldigt ojämn dosering över mattan. Detta gör inte så mycket eftersom Ferrogent inte skadar något.

Dicotex löser sig väldigt lätt i vatten och det kör jag ut med övertrycksspruta så jag har 100-koll på hur mycket jag lägger ut och var det hamnar.

• Gilla
Semiproffset
  • Laddar…
Det låter vettigt.
Hur varmt bör det minst vara ute vid sprutning av MCPA för bästa upptagningsförmåga? Tror jag har läst 15 grader någonstans, kan någon bekräfta det?

A Andre_80 skrev:
Det låter vettigt.
Hur varmt bör det minst vara ute vid sprutning av MCPA för bästa upptagningsförmåga? Tror jag har läst 15 grader någonstans, kan någon bekräfta det?
Jag körde ut häromveckan o så vart det frost på natten:oops:det funkade ändå.

• Skärmdump från diskussionsforum visar text om gräsvård och doseringsanvisningar för trädgårdsprodukt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det viktiga är att ogräset är i "god tillväxt"...alltså det ska vara full fart på det. Jag minns inte exakt hur det ska vara (informationen finns i tråden) men när det snart blir dags för mig att lägga ut lite så kommer jag se till att det har regnat några dagar innan, att det är (och ska vara) runt 15° samt att det inte förväntas något regn de närmaste dagarna.

Regn innan är för att ogräs också behöver vatten för att växa, inget regn efter är för att medlet ska tas upp ordentligt och inte spolas av. Temperaturen är för att värme behövs för att det ska växa.

Tänker man så så behöver man inte hänga upp sig så mycket på exakta grader eller antal dagar efter resp. före regn. Kommer inget regn kan man ju skapa eget genom att vattna, t ex i samband med att man lägger ut Ferrogent.

Var köper man Dicotex? Bara så jag vet att jag inte råkar surfa in där och av misstag lägga den i kundvagnen, klicka på köp, fylla i mina kortuppgifter och bekräfta med mitt BankID!

Det är så lätt hänt.... :confused:

• Haha
TRJBerg
  • Laddar…
Ebay eller agraking.de

C crazytok skrev:
Var köper man Dicotex? Bara så jag vet att jag inte råkar surfa in där och av misstag lägga den i kundvagnen, klicka på köp, fylla i mina kortuppgifter och bekräfta med mitt BankID!

Det är så lätt hänt.... :confused:
Jag beställde utav agrarking.de , lägger på första omgången om någon vecka skulle jag tro!

Jag köpte hos AgrarKing i Tyskland. Kom på ett par dagar.

Finns också Loredo Quattro. Bättre enligt vissa och inte enligt andra. På eBay kan du hitta hos haushalt-garten-de.
Just nu är det ett dåligt tips, men om du eller en kompis någon gång i framtiden hamnar i Tyskland så finns det på många ställen. T ex Bauhaus.

Vilken ska man ha då, Profiline eller den som heter Super?

Hur behandlar ni med dicotex? Bara själva maskrosorna eller hela gräset?
Hur starkt ska man blanda det?
Hur farligt är det för hund som gärna går lös i trädgården

rampante rampante skrev:
Hur behandlar ni med dicotex? Bara själva maskrosorna eller hela gräset?
Hur starkt ska man blanda det?
Hur farligt är det för hund som gärna går lös i trädgården
första året körde jag hela gräsmattan 2 gånger. Detta året har jag kört direkt på enskilda maskrosor och någon plätt av gräsmattan där det verkade komma rätt mkt ogräs igen

Sprayflaska eller pensla?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.