rampante rampante skrev:
Sprayflaska eller pensla?
spray. Så noggrant som pensel jobbar jag inte i trädgården. 0.5dl för 5l som sprids på 50m2 vill jag minnas har lyfts i tråden.

O olofh skrev:
spray. Så noggrant som pensel jobbar jag inte i trädgården. 0.5dl för 5l som sprids på 50m2 vill jag minnas har lyfts i tråden.
Nej nej nej!
Den koncentrationen är ALLDELES för stark!!!
Det står på flaskan hur mycket den skall spädas ut, det handlar om betydligt svagare. Har inte min flaska tillgänglig nu men en eller max två matskedar på 5 l är det.

10ml per liter för dicotex i tryckspruta dvs
50ml på 5liter

(men dubbelkolla gärna)

• Gilla
Evamag och 2 till
  • Laddar…
Står ju på flaskan. Läs där.

rampante rampante skrev:
Hur behandlar ni med dicotex? Bara själva maskrosorna eller hela gräset?
Hur starkt ska man blanda det?
Hur farligt är det för hund som gärna går lös i trädgården
Detta är ju en riktig maratontråd så jag förstår att man inte pallar att läsa igenom hela för att hitta viss information...men det går utmärkt att söka i tråden så hittar du svaret på dina frågor.

T
M mxjolle skrev:
10ml per liter för dicotex i tryckspruta dvs
50ml på 5liter

(men dubbelkolla gärna)
Detta är det korrekta för punktmarkering, dvs man sprutar bara på ogräset, inte sprider generellt över hela gräsmattan, då är det 1ml per liter, dvs 5ml på 5liter.

Det blir absolut ingen bättre effekt av att ha mer koncentrerat, utan kommer bara att belasta naturen

B Bo Berglund skrev:
Nej nej nej!
Den koncentrationen är ALLDELES för stark!!!
Det står på flaskan hur mycket den skall spädas ut, det handlar om betydligt svagare. Har inte min flaska tillgänglig nu men en eller max två matskedar på 5 l är det.
Nu har jag varit ute i boden och kollat flaskan...
Svaret är att man har 1 ml DICOTEX per kvm som skall behandlas och det skall spädas till 1% så man sätter till 100 ml vatten.
Slutsumman av detta är:
5 l vatten + 50 ml DICOTEX till 50 kvm gräsmatta.
Precis som du skrev alltså!
Jag ber om ursäkt för bruset.
Tyvärr kan man inte redigera inlägg som man postat på detta forum så jag kan inte rätta texten där eller ta bort mitt inlägg.

• Gilla
Semiproffset
  • Laddar…
F
mg765 mg765 skrev:
Länken till instruktionerna för Loredo Quattro tidigare i tråden verkar inte fungera längre, jag laddar upp den här.

Doseringen gäller för de blandningar som innehåller 70g/l MCPA + 70g/l 2,4-D + 42g/l MCPP-P + 20g/l Dicamba, dvs följande:
  • Loredo Quattro
  • Dicotex

Det vore jättebra om man läser igenom instruktionen innan man postar samma frågor om och om i den här tråden.

För övriga selektiva blandningar av MCPA som t.ex Banvel M gäller exakt samma tillvägagångssätt, det är bara doseringen som skiljer.
Tänkte jag citerar så fler ser detta inlägg.

Jag har även en fråga, det står på förpackningen att man ej ska använda gräsklippet som mulch i åtminstone 4 klippningar efter - hur gör ni som ej har uppsamlare efter behandling med klippandet?
Räfsar ni upp det döda ogräset sen eller kör ni bara på med klipparen? Ä
Mvh

F Finspang skrev:
Tänkte jag citerar så fler ser detta inlägg.

Jag har även en fråga, det står på förpackningen att man ej ska använda gräsklippet som mulch i åtminstone 4 klippningar efter - hur gör ni som ej har uppsamlare efter behandling med klippandet?
Räfsar ni upp det döda ogräset sen eller kör ni bara på med klipparen? Ä
Mvh
Jag har tolkat det som att man inte ska använda gräsklippet i t. ex. Odlingar osv. Om giftet blir kvar en vända till på gräset i form av gräsklipp tänker jag inte är värre än att sprida det från början. Jag har robot, men ibland kör jag av med vanliga klipparen med uppsamlare efter behandling . Undviker då att slänga klippet i vanliga komposten.

• Gilla
mg765 och 3 till
  • Laddar…
Shirack skrev:
Skummar igenom större delen av tråden och försöker få lite klarhet i saker, men blev två frågor om Discotex.

1. Har någon koll om man köper en flaska?

2. När går det farliga ämnena ur mattan så man mer eller mindre skulle kunna slicka den efter bearbetning?
1 tullen om du åker fast
2 allt mellan veckor och aldrig, beroende på.

När behandlat ogräs har dött och avlägsnats så borde du inte vara orolig för ämnena från MCPA.

Narren666
Shirack skrev:
oj en halveringstid på 24 dagar.. känns omöjligt att använda, hur gör alla ni som använder det?

hur farligt är discotex egentligen?
Besprutar och låter det verka enligt angivelsen på etikett?

Farligt för ogräs.
Inte för människan och djur, såvida man inte dricker det koncentrerat.

A
Narren666 Narren666 skrev:
Besprutar och låter det verka enligt angivelsen på etikett?

Farligt för ogräs.
Inte för människan och djur, såvida man inte dricker det koncentrerat.

Ok, fick vibbar tidigare i tråden om att folk var oroliga för grannens katt och barn.

Om man är den oroliga typen så är det bättre att rensa ogräs manuellt. Jag skulle inte använda det där jag planerar att anlägga ett potatisland. I övrigt skulle jag hålla barn och husdjur borta från gräsmattan i ca ett dygn. Andras utekatter är svårt.

• Gilla
Paxman och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.