1 030 390 läst · 2 320 svar
1030k läst
2,3k svar
MCPA mot svårt ogräs i gräsmattan
Medlem
· Stockholm
· 1 439 inlägg
Nej nej nej!O olofh skrev:
Den koncentrationen är ALLDELES för stark!!!
Det står på flaskan hur mycket den skall spädas ut, det handlar om betydligt svagare. Har inte min flaska tillgänglig nu men en eller max två matskedar på 5 l är det.
Detta är ju en riktig maratontråd så jag förstår att man inte pallar att läsa igenom hela för att hitta viss information...men det går utmärkt att söka i tråden så hittar du svaret på dina frågor.rampante skrev:
Detta är det korrekta för punktmarkering, dvs man sprutar bara på ogräset, inte sprider generellt över hela gräsmattan, då är det 1ml per liter, dvs 5ml på 5liter.M mxjolle skrev:
Det blir absolut ingen bättre effekt av att ha mer koncentrerat, utan kommer bara att belasta naturen
Medlem
· Stockholm
· 1 439 inlägg
Nu har jag varit ute i boden och kollat flaskan...B Bo Berglund skrev:
Svaret är att man har 1 ml DICOTEX per kvm som skall behandlas och det skall spädas till 1% så man sätter till 100 ml vatten.
Slutsumman av detta är:
5 l vatten + 50 ml DICOTEX till 50 kvm gräsmatta.
Precis som du skrev alltså!
Jag ber om ursäkt för bruset.
Tyvärr kan man inte redigera inlägg som man postat på detta forum så jag kan inte rätta texten där eller ta bort mitt inlägg.
Tänkte jag citerar så fler ser detta inlägg.mg765 skrev:
Länken till instruktionerna för Loredo Quattro tidigare i tråden verkar inte fungera längre, jag laddar upp den här.
Doseringen gäller för de blandningar som innehåller 70g/l MCPA + 70g/l 2,4-D + 42g/l MCPP-P + 20g/l Dicamba, dvs följande:
- Loredo Quattro
- Dicotex
Det vore jättebra om man läser igenom instruktionen innan man postar samma frågor om och om i den här tråden.
För övriga selektiva blandningar av MCPA som t.ex Banvel M gäller exakt samma tillvägagångssätt, det är bara doseringen som skiljer.
Jag har även en fråga, det står på förpackningen att man ej ska använda gräsklippet som mulch i åtminstone 4 klippningar efter - hur gör ni som ej har uppsamlare efter behandling med klippandet?
Räfsar ni upp det döda ogräset sen eller kör ni bara på med klipparen? Ä
Mvh
Jag har tolkat det som att man inte ska använda gräsklippet i t. ex. Odlingar osv. Om giftet blir kvar en vända till på gräset i form av gräsklipp tänker jag inte är värre än att sprida det från början. Jag har robot, men ibland kör jag av med vanliga klipparen med uppsamlare efter behandling . Undviker då att slänga klippet i vanliga komposten.F Finspang skrev:Tänkte jag citerar så fler ser detta inlägg.
Jag har även en fråga, det står på förpackningen att man ej ska använda gräsklippet som mulch i åtminstone 4 klippningar efter - hur gör ni som ej har uppsamlare efter behandling med klippandet?
Räfsar ni upp det döda ogräset sen eller kör ni bara på med klipparen? Ä
Mvh
1 tullen om du åker fastShirack skrev:
2 allt mellan veckor och aldrig, beroende på.
Om man är den oroliga typen så är det bättre att rensa ogräs manuellt. Jag skulle inte använda det där jag planerar att anlägga ett potatisland. I övrigt skulle jag hålla barn och husdjur borta från gräsmattan i ca ett dygn. Andras utekatter är svårt.