1 024 102 läst · 2 320 svar
1024k läst
2,3k svar
MCPA mot svårt ogräs i gräsmattan
Skillnaden är att den som kör trakorn har utbildning med ett avslutade prov för att ens få köpa samt använda produkterna som normalt kallas växtskydd. Samt även kontroller samt journaler som ska sparas i X antal år för framtida eventuella granskningar.tensiden skrev:
Att man använder mestadels glyfosat är inte ens nära sanningen. De vore väldigt korkat att använda glyfosat i grödor man planerar att skörda eftersom då får man inget att skörda.
Dock är glyfosat de vanligaste verksamma ämnet sålt i sverige i ton räknat på verksamt ämne.
https://www.kemi.se/statistik/kortstatistik/amnen-och-amnesgrupper/glyfosat
Titta på diagrammet där även ogräsmedel till hushåll finns med. Hur många tror du använder rätt dos kontra jordbruket på den areal som används?
Det var ett tag sedan jag sprayade maskrosor förra gången (har väldigt få i mattan efter den omgången), så jag minns inte riktigt. Men jag minns att jag hann misströsta rejält innan det hände grejer på riktigt. En del ogräs reagerar i det närmaste omedelbart (jag punktsprutade i förmiddags och kunde redan på eftermiddagen se att vissa blad börjat sträcka på sig) medan andra tar det mycket längre tid med. En del ser man ingen förändring på på tre veckor och sen är de bara borta spårlöst.A Andre_80 skrev:
Medlem
· Stockholm
· 1 436 inlägg
OT:
Finns det medel som gör tvärtom?
Dvs tar bort gräset men lämnar tvåhjärtbladiga växter.
Finns det medel som gör tvärtom?
Dvs tar bort gräset men lämnar tvåhjärtbladiga växter.
Är det någon som kommer ihåg hur länge man ska vänta med att beträda gräsmattan efter Stroller Plus T kombi? Kanske är samma rekommendation för Loredo Quattro? Någon kanske har påsen kvar och kan ta reda på detta?F fezon skrev:
Ingen som har hittat Tribunil och Boxer mot vitgröe?
Ok. Är det någon skillnad på den aktiva substansen mellan BanvelM och Dicotex?BigR skrev: