tensiden tensiden skrev:
men samtidigt har en stor traktor med besprutningsaggregat som drar på rejält med herbicider på fälten runtom (mestadels glyfosat vad jag vet, men ändå).
Skillnaden är att den som kör trakorn har utbildning med ett avslutade prov för att ens få köpa samt använda produkterna som normalt kallas växtskydd. Samt även kontroller samt journaler som ska sparas i X antal år för framtida eventuella granskningar.

Att man använder mestadels glyfosat är inte ens nära sanningen. De vore väldigt korkat att använda glyfosat i grödor man planerar att skörda eftersom då får man inget att skörda.

Dock är glyfosat de vanligaste verksamma ämnet sålt i sverige i ton räknat på verksamt ämne.

https://www.kemi.se/statistik/kortstatistik/amnen-och-amnesgrupper/glyfosat

Titta på diagrammet där även ogräsmedel till hushåll finns med. Hur många tror du använder rätt dos kontra jordbruket på den areal som används?

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
A Andre_80 skrev:
Vad har du själv för erfarenhet om tiden det brukar ta efter att du sprayat till maskrosorna helt har vissnat? Kan det ta upp till 3-4 veckor som mest?
Det var ett tag sedan jag sprayade maskrosor förra gången (har väldigt få i mattan efter den omgången), så jag minns inte riktigt. Men jag minns att jag hann misströsta rejält innan det hände grejer på riktigt. En del ogräs reagerar i det närmaste omedelbart (jag punktsprutade i förmiddags och kunde redan på eftermiddagen se att vissa blad börjat sträcka på sig) medan andra tar det mycket längre tid med. En del ser man ingen förändring på på tre veckor och sen är de bara borta spårlöst.

OT:
Finns det medel som gör tvärtom?
Dvs tar bort gräset men lämnar tvåhjärtbladiga växter.

B Bo Berglund skrev:
OT:
Finns det medel som gör tvärtom?
Dvs tar bort gräset men lämnar tvåhjärtbladiga växter.
Haha, vilken storsäljare det skulle bli.

Jag har försökt att hitta information om när det är lämpligt att beträda gräsmattan efter behandling med Loredo Quattro eller Dicotex. Det verkar inte stå på förpackningarna. Någon som vet?

Anlände idag...
Tre flaskor av Dr. Stähler DICOTEX ogräsmedel står på ett brunt trägolv framför en vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Petelin och 2 till
  • Laddar…
fredri_k
C crazytok skrev:
Anlände idag...
[bild]
jösses hur mkt ska u bespruta eller bunkrar du upp för en livstid

F fezon skrev:
Jag har försökt att hitta information om när det är lämpligt att beträda gräsmattan efter behandling med Loredo Quattro eller Dicotex. Det verkar inte stå på förpackningarna. Någon som vet?
Är det någon som kommer ihåg hur länge man ska vänta med att beträda gräsmattan efter Stroller Plus T kombi? Kanske är samma rekommendation för Loredo Quattro? Någon kanske har påsen kvar och kan ta reda på detta?

fredri_k fredri_k skrev:
jösses hur mkt ska u bespruta eller bunkrar du upp för en livstid
Man vet aldrig när det blir köpstopp för dom här. Nu har jag så jag klarar mig... (y):cool:

Ps. Grannen skall ha en utav flaskorna...

F fezon skrev:
Handskrivna noteringar om dosering och instruktioner för gräsmattevård på vitt papper.
Skapa konto

Se om jag kan renskriva i datorn och lägga upp det igen. Flaska med DICOTEX ogräsmedel på ett bord med anteckningar och skrivdon i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
Petelin och 4 till
  • Laddar…
Snyggt! (y)

C crazytok skrev:
Man vet aldrig när det blir köpstopp för dom här. Nu har jag så jag klarar mig... (y):cool:

Ps. Grannen skall ha en utav flaskorna...
Hur lång är hållbarheten?

BigR
A Andre_80 skrev:
Hur lång är hållbarheten?
Just Dicotex vet jag inte men jag har en flaska BanvelM som jag köpte 2015 och jag sprutade lite ogräs i helgen med den och det verkar fortfarande effektivt. Nu börjar den vara slut så har just köpt på mig en flaska Dicotex för användningen fram till 2025

BigR BigR skrev:
Just Dicotex vet jag inte men jag har en flaska BanvelM som jag köpte 2015 och jag sprutade lite ogräs i helgen med den och det verkar fortfarande effektivt. Nu börjar den vara slut så har just köpt på mig en flaska Dicotex för användningen fram till 2025
Ok. Är det någon skillnad på den aktiva substansen mellan BanvelM och Dicotex?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.