Är man orolig så är det ju bara att plocka fram ogräsjärnet och ta bort ogräset mekaniskt. (EDIT: 2:a på bollen där!) Är man inte orolig kan man göra som jag beskrivit i tråden att jag gjorde; bespruta hela mattan en gång i "chock and awe"-syfte. Detta tar bort kanske 95 % av allt ogräs.

Kommande säsonger blandar man en liten mängd i sin övertrycksspruta och punktbesprutar enbart de ogräsindivider man ser.

Lite som "normal" krigsföring...bombmattor för att matta ut motståndet och sedan in med krypskyttar som tar hand om fiender som lyckats undkomma den stora offensiven.

Denna taktik i kombination med att gynna det önskade gräset (tänk civilbefolkningen i landet man attackerar), så det konkurrerar ut ogräset (the bad guys), ser jag som en väldigt vettig väg till en fin gräsmatta. Det handlar inte om mycket gift totalt sett och är i mina ögon mycket bättre än den gamla Stroller-metoden där man sprider ut svag dos av gift under flera års tid utan några garantier att man vinner slaget.
 
  • Gilla
Petelin
  • Laddar…
Grejen är väl att det är "ok" att använda om du bara bryr dig om att förgifta husdjur och familj direkt. Däremot är det inte "ok" om du bryr dig om att eventuellt läcka gifter till grundvattnet, döda vattenlevande organismer osv.

Det är ett gift. Det är skadligt. Det är reglerat i Sverige. Men det kanske inte är direkt dödligt eller ens i de flesta fall ger ett påvisbart skadligt resultat (förutom för ogräset).

Sen är det som vanligt att det blir massor av tyckande i form av "de jävla miljöpartisterna skall ge fan i vad jag gör på min egen tomt" och "allt annat än fula ord är förbjudet, låt ogräsen leva de med" och allt däremellan. Man skall absolut ha respekt för medlen. Sen är det lite speciellt att jag är förbjuden att dutta MCPA på ett par blad på gräsmattan, men samtidigt har en stor traktor med besprutningsaggregat som drar på rejält med herbicider på fälten runtom (mestadels glyfosat vad jag vet, men ändå).
 
  • Gilla
Petelin och 2 till
  • Laddar…
fredri_k
Nu var dicotex 1L slut på agraking. Någon som vet någon annanstans att köpa!?
 
fredri_k
Det står att den är är slut när jag lägger i varukorgen. Men som du säger är leveranstid 2-3 dagar. Frågan är när det kommer skickas då de har slut på lager!?

Skärmbild av webbutik med meddelande om slutsåld produkt och bild på en flaska Dicotex Lawn Weed-Free ogräsmedel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Skärmdump av en webbutikssida med produktinformation för Dr. Stähler Dicotex herbicid och en markerad leveranstid på 2-3 dagar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mina skickades idag! :oops:
 
I fredags...
 
fredri_k
Ingen runt Skövde som vill sälja en halv flaska?
 
Hur är det med att spruta detta på stenläggning för att döda ogräs innan jag lägger på mer stenmjöl? Blir det fläckar på sten osv?
 
  • Gilla
rampante och 1 till
  • Laddar…
Du vill snarare använda ett totalbekämpningsmedel som Roundup. Det finns absolut ingen anledning att använda ett selektivt medel om ditt mål är att få helt ogräsrensning fogar. Gräset som är där kommer ju att vara kvar.

Eller så kör du mekaniskt och undviker giftet. Spara det till när det verkligen behövs.
 
C crazytok skrev:
Hur är det med att spruta detta på stenläggning för att döda ogräs innan jag lägger på mer stenmjöl? Blir det fläckar på sten osv?
Jag brukar köra med ogräsättika på stengången
 
C crazytok skrev:
Hur är det med att spruta detta på stenläggning för att döda ogräs innan jag lägger på mer stenmjöl? Blir det fläckar på sten osv?
Har sprutat på ogräs mellan betongstenplattor. Ingen missfärgning på plattorna.
 
  • Gilla
crazytok
  • Laddar…
Sprayade i Lördags och man börjar se maskrosorna slockna, dock ser vissa mindre påverkade ut än andra, kan det bero på att det regnade lite 10-12 timmar efter behandling? Hur lång tid kan det ta innan de helt dör med en utetemperatur på 10-15 grader dagtid?
 
C crazytok skrev:
Hur är det med att spruta detta på stenläggning för att döda ogräs innan jag lägger på mer stenmjöl? Blir det fläckar på sten osv?
Det är helt fel användning. Det är inte alls avsett att användas så. Det är för gräsmattor, inget annat. Grejen är att det tar kål på ogräs men inte gräs. Vill du döda allt, så finns det effektivare och mindre skadliga ämnen.
 
Det är väldigt olika hur olika växter reagerar...på individ- likväl artnivå. På samma sätt som när man sår nytt gräs måste man ha tålamod...man misströstar ofta och tror att något gått fel, och så plötsligt händer allt på en gång.
 
P Paxman skrev:
Det är väldigt olika hur olika växter reagerar...på individ- likväl artnivå. På samma sätt som när man sår nytt gräs måste man ha tålamod...man misströstar ofta och tror att något gått fel, och så plötsligt händer allt på en gång.
Vad har du själv för erfarenhet om tiden det brukar ta efter att du sprayat till maskrosorna helt har vissnat? Kan det ta upp till 3-4 veckor som mest?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.