Det är inget fel på vertikalskärning, men det jag vänder mig mot är precis som han skriver i artikeln att det används som ett universallösning mot alla möjliga problem med gräsmattan. Jag har fått väldigt bra resultat av vertikalskärning, toppdress och stödsådd, men vertikalskärning ska man inte göra för ofta.

Och som en kommentar till det @Thiger skriver ovan så är det därför han i artikeln skriver att större renoveringar, som en vertikalskärning, bör utföras på hösten, då ogräs inte växer lika bra.

• Gilla
Semiproffset
  • Laddar…
M mossmasaker skrev:
Och som en kommentar till det @Thiger skriver ovan så är det därför han i artikeln skriver att större renoveringar, som en vertikalskärning, bör utföras på hösten, då ogräs inte växer lika bra.
Ja det skall absolut göras på hösten om man skall göra det.

Jag hade mycket mossa i gräsmattan. Faktiskt hjälpte vertikalskärningen ganska bra, nu är dock mossan på väg tillbaka därför jag inte haft tid att underhålla. Man ska inte vertikalskära för tidigt på våren, gör det efter några klippningar.

Hur är dicotex att använda på stenplattor? Ger det missfärgningar på sten eller trä?

C crazytok skrev:
Hur är dicotex att använda på stenplattor? Ger det missfärgningar på sten eller trä?
Jag vet inte om det missfärgar men om du menar mer än att du råkar stänka lite är det nog fel medel för uppgiften. Varför vill du ha det på stenplattor?

Dels för ogräs mellan plattor, och dels för ogräs i direkt närhet till altan och stenplattor....

C crazytok skrev:
Dels för ogräs mellan plattor, och dels för ogräs i direkt närhet till altan och stenplattor....
För ogräset mellan är det bättre med till exempel glyfosat.

• Gilla
Semiproffset
  • Laddar…
Hur supernoga är det att det inte kommer regn? Ser ut det ska komma lite under dagen varje dag hela veckan...
Är ju sugen att prova nu när flaskorna kom

nino nino skrev:
Hur supernoga är det att det inte kommer regn? Ser ut det ska komma lite under dagen varje dag hela veckan...
Är ju sugen att prova nu när flaskorna kom
Regnar det spolas ju medlet av bladen, det ska ju sitta på för att det ska verka.

S shelter skrev:
Regnar det spolas ju medlet av bladen, det ska ju sitta på för att det ska verka.
Men hur länge krävs det?
Sugs inte medlet upp efter ett tag och transporteras till rötterna?
Eller är det bara Roundup som funkar så?

B Bo Berglund skrev:
Men hur länge krävs det?
Sugs inte medlet upp efter ett tag och transporteras till rötterna?
Eller är det bara Roundup som funkar så?
Har för mig att det står 6 timmar i instruktionen. I varje fall inte mer än det.

Någon som vet om Loredo Quattro, Weedex, Dicotex eller motsvarande medel finns att köpa i tyskland över disk? T.ex på någon större kedja eller liknande?

S skoog84 skrev:
Någon som vet om Loredo Quattro, Weedex, Dicotex eller motsvarande medel finns att köpa i tyskland över disk? T.ex på någon större kedja eller liknande?
Finns på Hornbach

Hej !
jag skulle vilja veta när man kan behandla en delvis nysådd och stödsådd gräsmatta med Disotex

• Gilla
Paulina123
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.