lilytwig lilytwig skrev:
Läs bruksanvisningen.
Mina tyska kunskaper är bristfälliga därav frågan.

Kan man gödsla gräsmattan i samma veva som man går bananas med Dicotex?

Raskus Raskus skrev:
Ja, det borde inte vara nåt problem.

Raskus Raskus skrev:
Så funkade ju Stroller kombi!
Men icke gå bananas. Dicotex måste hanteras varsamt och med respekt.

• Gilla
fiskbuggaren
  • Laddar…
Narren666
Raskus Raskus skrev:
Jag väntade en vecka innan jag gödslade så att det verkligen allt dog. För att sedan räfsa upp det värsta

• Gilla
lilytwig
  • Laddar…
Narren666 Narren666 skrev:
Jag väntade en vecka innan jag gödslade så att det verkligen allt dog. För att sedan räfsa upp det värsta
Jag gjorde oxå så

Jag har använt cirka en deciliter koncentrat på en 1200 kvadrat tomt med gräsmatta som var i riktigt risigt skick. Nu är 95% av ogräset försvunnet och mattan grön och fin. Extremt effektivt som alla säger.

Passar på att gödsla i ösregnet och ska vertikalskära nästa vår.

• Gilla
Peter2400 och 1 till
  • Laddar…
Narren666
M multimeter skrev:
Jag har använt cirka en deciliter koncentrat på en 1200 kvadrat tomt med gräsmatta som var i riktigt risigt skick. Nu är 95% av ogräset försvunnet och mattan grön och fin. Extremt effektivt som alla säger.

Passar på att gödsla i ösregnet och ska vertikalskära nästa vår.
Vertikalskärning är toppen. Det går att göra under sensommaren också. Om man inte har för mycket nysått gräs som försvinner. Kanske iofsig kvittar, då det rekommenderas att stödså efter VS.

Jag körde min med VS i våras. Ska ta en sväng till med VS om någon vecka. Då får man upp mycket dött gräs/ogräs som ligger nere i mattan

Vertikalskärning är toppen. Det går att göra under sensommaren också. Om man inte har för mycket nysått gräs som försvinner. Kanske iofsig kvittar, då det rekommenderas att stödså efter VS.

Jag körde min med VS i våras. Ska ta en sväng till med VS om någon vecka. Då får man upp mycket dött gräs/ogräs som ligger nere i mattan
Ska du vertikalskära två gånger på samma säsong? Det är superonödigt. Då jag antar att du stödsådde förra gången så kommer du bara sabba massa nytt gräs.

Narren666
M mossmasaker skrev:
Ska du vertikalskära två gånger på samma säsong? Det är superonödigt. Då jag antar att du stödsådde förra gången så kommer du bara sabba massa nytt gräs.
Kan du motivera varför det är "superonödigt"
Det beror ju på skicket gräsmattan är i.
Tog över ett hus där gräsmattan inte vertikalskurits de senaste 45 åren.
Samt klippts de senaste 20 åren med en helt oduglig gräsklippare, och väldigt sällan klippts.

En del i VS är ju att få bort gammalt gräs som ligger nere i gräsmattan.
I våras fyllde jag ett halvt släp med gammal mög som revs upp.

Samt att skären knappt gick ner då det var stenhårt på stora delar av gräsmattan.

Många trädgårdsexperterr rekommenderar 1-2ggr/år beroende på skick.

Kan du motivera varför det är "superonödigt"
Av det skälet som jag gav: du kommer bara att förstöra det gräs som du stödsådde efter förra gången du vertikalskar. Det har inte hunnit bildas någon thatch (googla om du inte vet vad det är) på ett halvår.

Det finns ingen trädgårdsexpert som rekommenderar att vertikalskära nysått gräs (vilket ju en stor del är om du stödsått ett halvår tidigare).

Du kan förstås göra som du vill, men det är som att tapetsera om en vägg som tapetserats om ett halvår tidigare.

Har du så hård jord att skäraren knappt kommer ner så krävs andra åtgärder är vertikalskärning. Exempelvis piphålsluftning.

Jag har stödsått och fixat kala fläckar i år så VS får vänta till våren. Min matta har inte fått kärlek eller regelbunden klippning på minst 20 år tror jag. Men den är redan finare än samtliga grannars på en säsong med bara ferrogent och dicotex.

• Gilla
lilytwig
  • Laddar…
Har också en gräsmatta som saknat många års underhåll så detta år har jag gjort då här.

Tidigt i våras när maskrosorna gjorde sig gällande sprutade jag hela gräset. Tog maskrosor och tistlar. Det var nog i april/maj efter den första tidiga vårvärmen. Sen efter ett par veckor hade mkt grodblad och annat kommit fram så då körde jag punktinsatser. Då hade också många nya maskrosor kommit upp så de strök med de också. I samband med det gödslade jag rätt ordentligt. Roboten håller nere gräset så körde en ordentlig gödsling igen i början av juli, var en rätt kall och blöt vecka där innan semester gick igång. men nu sista veckorna har det varit så torrt så roboten har fått stå still. Och ogräset har kommit rätt starkt igen så nu har jag vattnat gräset ordentligt ca var 3e dag sista tiden och ikväll körde jag med mcpa. Punktinsatser som på vissa ställen blev breddspray pga mkt ogräs. Antar att mkt fröer etc ligger i marken och väntar på tillfälle.

Kan tänka mig höstgödsling av gräset inom kort och sen kanske en sista sprayomgång i början av sept. Trägen vinner och med mcpa så är jag rätt säker på att jag kommer vara mer trägen än ogräset

Vad har ni för VS? Bild?

Narren666
nino nino skrev:
Vad har ni för VS? Bild?
Jag har hyrt proffsmaskin.
Ca 300:- för 4 timmar.

Kolla Olle Bergs hemsida, för tre olika tips på VS

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.