Du behöver väl inte veta vad för skit som dyker upp i din gräsmatta (spela dum), testa lite och se vad som händer. Du behöver ju inte heller behandla när grannen sitter på altanen och kollar ;)

Är det någon som testat Dicotex mot björnbär?

L loffman skrev:
Är det någon som testat Dicotex mot björnbär?
Mot? Kan du inte ge bort dem?

• Gilla
nino
  • Laddar…
Har inte erfarenhet av björnbär, men de kan du väl bara rensa bort. Använd inte kemikalier i onödan!

• Gilla
AdslVerbe
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
Har inte erfarenhet av björnbär, men de kan du väl bara rensa bort. Använd inte kemikalier i onödan!
Björnbär i gräsmattan är inte bara att rensa, de är ofta rotskott som har krupit metervis under gräsmattan. Däremot lär ogräsgift på rotskott inte ha så särdeles stark effekt eftersom det 'späds ut' i moderplantan.

Hej,

Jag har använt loredo quattro i gräsmattan och undrar vad jag ska göra när det vissnat ned? Dum fråga kanske men är novis på området men jag antar räfsa upp det som vissnat?

Narren666
E Emlan83 skrev:
Hej,

Jag har använt loredo quattro i gräsmattan och undrar vad jag ska göra när det vissnat ned? Dum fråga kanske men är novis på området men jag antar räfsa upp det som vissnat?
Samma sak för mig, jag hade områden på ca 0,5-1 m2 där det enkom var ogräs, där fick jag plocka/räfsa/kratta bort det döda, För att sedan stödså med nytt gräs.
Där det var enstaka ogräsväxter så förmultnar det, och gräset tar överhand.

• Gilla
Emlan83
  • Laddar…
Narren666 Narren666 skrev:
Samma sak för mig, jag hade områden på ca 0,5-1 m2 där det enkom var ogräs, där fick jag plocka/räfsa/kratta bort det döda, För att sedan stödså med nytt gräs.
Där det var enstaka ogräsväxter så förmultnar det, och gräset tar överhand.

Tack för svar

Oerhört effektiv produkt Discotex. Rekommenderar det varmt. Hade 50% ogräs. Allt är borta efter 2 omgångar.

• Gilla
fremax
  • Laddar…
D dasi skrev:
Oerhört effektiv produkt Discotex. Rekommenderar det varmt. Hade 50% ogräs. Allt är borta efter 2 omgångar.
Håller med, tycker att det dödar ogräs bättre än roundup.

Du kan inte jämföra Dicotex med Roundup. Det ena är för att ta bort det som inte är gräs från gräsmatta. Tar allt utom gräs och skonar gräset. Roundup tar allt. Men Dicotex påverkar miljön mer, så ta för sjutton inte Dicotex i stället för Roundup.

Tyskarna på Agraking måste ju undra vad i helskotta det är för gäng tokskallar i Sverige som tokbeställer ogräsmedel som besatta

• Gilla
Finspang och 7 till
  • Laddar…
Hej,
Gick ett varv med Loredo quattro i gräsmattan. Hade kollat väderlek, inget regn, men så blev det regn i någon timme inom 24 h vad tror ni är det kört?

Återigen inte tillräcklig kunskap för att använda bekämpningsmedel....

Inget preparat som används har regnfasthet på 24h, hur gör man då med dagg? Dom flesta preparat inom lantbruket har 1-2h innan dom är helt regnfasta, ytterst få har upp till 4-6h.

Mcpa har 4h.

E Emlan83 skrev:
Hej,
Gick ett varv med Loredo quattro i gräsmattan. Hade kollat väderlek, inget regn, men så blev det regn i någon timme inom 24 h vad tror ni är det kört?
Läs bruksanvisningen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.