T Tobias Knutsson skrev:
Jag kör med den här från biltema
[länk]
Jag tycker den är helt okej att använda :)
Hur ser sprutsvärdet ut, dvs hur långt är röret från handtaget till munstycket?

lilytwig lilytwig skrev:
Köpte Bitemas 8l. Funkar bra för selektiv behandling. Skulle dock vara bra med ett längre rör. Vill komma närmre marken för att inte sprida för brett.
Är röret fast integrerat i handtag och munstycke?
Om inte så kan det gå att göra som jag gjorde med JAPE-sprutan, dvs köpa ett längre rör (8 mm dia) och bara byta ut.

Jag har Julas 15L ryggspruta med manuel pump.
Den funkar helt ok och man slipper fylla på så ofta.

Jag köpte 1L Dicotex för drygt tre år sedan.
Har gjort av med ca 3dl på dessa år, har 600kvm gräs, så det räcker länge.
Nu får man leta noga när man jagar ogräs, jobbigt!

• Gilla
4integration
  • Laddar…
T
B Bo Berglund skrev:
Hur ser sprutsvärdet ut, dvs hur långt är röret från handtaget till munstycket?
Ca 33cm om jag har mätt rätt, så är man lång så kanske man ska fundera på att byta röret mot ett lite längre :thinking:

T Tobias Knutsson skrev:
Ca 33cm om jag har mätt rätt, så är man lång så kanske man ska fundera på att byta röret mot ett lite längre
Ungefär som på JAPE-sprutan då. Jag bytte till 1 m dia 8 mm mässingsrör från Bauhaus och det funkar jättebra!

• Gilla
VillaAnna
  • Laddar…
Igen, så tycker jag det blir akademiskt och/eller pryltekniskt (prylnörd). F*n stoppa skiten i nån spruta som kan sprida lagom så det blir någon fördelning. Jag har en gammal spruta på 5 liter (handburen) som verkar funka tillräckligt för spridning.
Det är som det har sagts tidigare inte giftigt för människor/katter/hundar....jag har katt och skulle jag inte våga ha henne ut pga detta så ska hon inte gå ut alls. Bilar etc är f*n så mycket farligare för katter.
Barn kan man ju lättare styra och gå till lekplatsen en dag eller två om man vill.

Blanda enligt doseringen, spraya på vad som känns relevant/lagom när det inte ska regna inom kort....vänta å se skiten i mattan dö :)

EDIT: Om man är en sprutare-delux så lönar det sig oftast med bättre grejer...men köp grejer för ditt ändamål. För lite ogräsmedel i gräsmattan så krävs inte mycket

• Gilla
Sbbblom och 1 till
  • Laddar…
Använder mitt dicotex mer till träd än till ogräs i mattan. Har haft två japanska rönnsumak.
En där jag byggde altanen. Drog bort flera meter med rötter men efter någon vecka växte det upp nya rotskott överallt genom altanspringorna. Sprutade ner outblandad dicotex och sen dess har jag inte sett röken av dem där.
I år tog jag bort ett större träd. Drog upp så mycket rötter som gick. Men det hade rötter både ut i gräsmattan samt i på grannens tomt som började skjuta skott redan efter någon dag. Där går jag runt med en medicin spruta varje dag och lägger någon droppe direkt på bladen på de nya skotten. De sloknar på en dag.

Aha! DICOTEX mot träd!
Kan man injicera DICOTEX i en pil-stubbe för att få död på den? (Borra hål i veden och hälla in en dos)

Vi har 5 st c:a 35-40 år gamla pilar som sågades ner i vintras. Bara stubbarna kvar plus en kvast av nya skott som växt 1,5 m på ett par veckor...
Vi vill ha syren eller nåt annat som inte växer så väldigt som pilarna i denna yta...
Har provat att injicera Roundup men det har inte lyckats så bra ännu.

B Bo Berglund skrev:
Aha! DICOTEX mot träd!
Kan man injicera DICOTEX i en pil-stubbe för att få död på den? (Borra hål i veden och hälla in en dos)

Vi har 5 st c:a 35-40 år gamla pilar som sågades ner i vintras. Bara stubbarna kvar plus en kvast av nya skott som växt 1,5 m på ett par veckor...
Vi vill ha syren eller nåt annat som inte växer så väldigt som pilarna i denna yta...
Har provat att injicera Roundup men det har inte lyckats så bra ännu.

Round-up har fungerat mycket bra för mig. Borra några hål på snittytan, någon cm från barken. Fyll med round-up och plugga igen.

Jag har sluppit alla skott och stubben ruttnar 3 ggr fortare.

Ju närmare efter fällning du gör det, desto bättre effekt.

Stihl SR 450 sprutaggregat ska det vara ;)
(obs. skämt)
Stihl SR 450 ryggburet sprutaggregat, vit behållare, orange motor och svart sprutrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Min granne tog ner flera aspar förra året och nu har jag hundratalet aspskott i min gräsmatta. Undrar om jag kan skada den aspen som står kvar om jag sprayar aspskotten eller om det troligtvis är olika rotsystem?

Varför ska du bry dig? Aspskotten i din gräsmatta är ditt bekymmer. Om de kommer från grannens asp so what?

lilytwig lilytwig skrev:
Varför ska du bry dig? Aspskotten i din gräsmatta är ditt bekymmer. Om de kommer från grannens asp so what?
Tja detta är en gammal diskussion i ny tappning. Du får inte göra åverkan på växt som sticker in på din tomt, på ett sådant sätt att växten tar stor skada eller dör. Dvs du får inte injicera gift i en gren över din tomt, så att sedan hela trädet dör ..

Men här var det ju aspar som grannen hade fällt som orsakade skotten! Dvs det finns bara stubbar som kanske skulle "skadas"....
Dvs grannens oförmåga att ha ihjäl sina avverkade stubbar har orsakat skottskada hos vår rapportör Spoz ...

B Bo Berglund skrev:
Men här var det ju aspar som grannen hade fällt som orsakade skotten! Dvs det finns bara stubbar som kanske skulle "skadas"....
Dvs grannens oförmåga att ha ihjäl sina avverkade stubbar har orsakat skottskada hos vår rapportör Spoz ...
Jag kommenterade i allmänhet. Om man förutsätter att stubbarna har noll (eller negativt) värde, så är det väl bara gifta på ..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.