T term skrev:
Japp, men det tar ett tag. Det är också svårt att hitta de små jävlarna när de inte blommar.
Detta undrade jag med. Ser ingen märkbar effekt efter ca fyra veckor. Tror du /ni att de behöver en behandling till eller är det bara att avvakta?

L loffman skrev:
Detta undrade jag med. Ser ingen märkbar effekt efter ca fyra veckor. Tror du /ni att de behöver en behandling till eller är det bara att avvakta?
När jag punktmarkerade dem i höstas märkte jag ingenting förrän till våren då bara någon enstaka kom upp. Innan hade jag stora mängder!

T term skrev:
När jag punktmarkerade dem i höstas märkte jag ingenting förrän till våren då bara någon enstaka kom upp. Innan hade jag stora mängder!
Ok, tack för svar. Tänkte behandla en gång till slutet på juli, får sansa mig till dess..

Hur länge ska man vänta innan man klipper gräset efter man applicerat loredo quattro ?
Och när kan man vattna ?

Redigerat:
H Hikkoz skrev:
Hur länge ska man vänta innan man klipper gräset efter man applicerat loredo quattro ?
Och när kan man vattna ?
Du hittar svaren i instruktionen som postats och återpostats för någon dag sedan: https://www.byggahus.se/forum/threa...aes-i-graesmattan.257238/page-60#post-3299643

* For best results, apply the product at least 5 days after the last mowing and wait 7 days after application before mowing again.

* ... avoid treatment during dry periods and when rain is expected within 24 hours = Om gräsmattan behöver vattnas är det läge att avvakta med behandling.

En timme efter att jag sprutat dicotex börjar det regna :(

Väderprognosgraf som visar temperatur, vind och lufttryck med sol och regnmoln för Fredagen den 21 juni.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Ledsen
mg765
  • Laddar…
Narren666
F fiskbuggaren skrev:
En timme efter att jag sprutat dicotex börjar det regna :(

[bild]
Jaha? Vart vill du komma med detta påstående?:)

Narren666 Narren666 skrev:
Jaha? Vart vill du komma med detta påstående?:)
Jag tror inte att det finns något orsakssamband utan är bara lite orolig för att jag ska ha sköljt ned gift i min jord istället för att få ut någonting av det.

Även lite trist att (eventuellt) inte lyckas lära mig någonting om hur det fungerar. Vi får väl se närmsta veckorna.

Narren666
F fiskbuggaren skrev:
Jag tror inte att det finns något orsakssamband utan är bara lite orolig för att jag ska ha sköljt ned gift i min jord istället för att få ut någonting av det.

Även lite trist att (eventuellt) inte lyckas lära mig någonting om hur det fungerar. Vi får väl se närmsta veckorna.
Regn är objektivt. Mycket/lite
Du behöver nog inte oroa dig. Det värsta som kan hända är väl att du får bespruta igen? Såvida det inte är 2000m2,:borde det inte vara jättejobbigt

Gick över min gräsmatta nu ikväll med dicotex. En Gloria pro 5l tryckspruta, fyllde den två gånger. Se ifall det biter ogräset som växer här.

Då ska vi se. Klövern ser lite förvirrad ut. Gräsmatta med klöver och andra växter vid ett staket.
Skapa konto

Men det här andra ogräset spelar oberört.

Ojämn gräsmatta med flera typer av ogräs, inklusive klöver och några gula blommor, nära en sten.
Skapa konto

Ser ut som revfingerört. Den tar också stryk men det tar några dagar innan det syns på den...

mexitegel mexitegel skrev:
Fälgtvätt dödar gräs väldigt bra också. Det hände mig.. ehm en kompis en gång. Jag, eeh han menade jag, fick massor av runda bruna ringar i gräsmattan :)
har hänt min "kompis" med :crysmile:

Vad tror ni är bästa tillvägagångssätt för att få bort detta möget. Har gått över med dicotex för 4 veckor sedan och det verkar inte ha bitit på detta "gräset". Har några plättar och enstaka tuvor med sånt här. Allt annat ogräs har mer eller mindre försvunnit och det har dykt upp nytt som jag tänkte punktbehandla ikväll.

Är det bäst att gräva bort skiten eller det riktiga gräset kommer att ta över till slut?

• En gräsmatta med en plätt av tåligare gräs eller ogräs omgiven av ljusare gräsmatta, skugga av person i hörnet.
    Skapa konto
  • Gräsmatta med ogräs och tuvor där användaren behandlat mot ogräs men ej lyckats få bort allt.
    Skapa konto
Narren666
A ACID_KING skrev:
Vad tror ni är bästa tillvägagångssätt för att få bort detta möget. Har gått över med dicotex för 4 veckor sedan och det verkar inte ha bitit på detta "gräset". Har några plättar och enstaka tuvor med sånt här. Allt annat ogräs har mer eller mindre försvunnit och det har dykt upp nytt som jag tänkte punktbehandla ikväll.

Är det bäst att gräva bort skiten eller det riktiga gräset kommer att ta över till slut?
Det ser ut som ängs eller vitgröe.
Det är enbladigt. Alltså biter inte dicotex.
Gräv bort det. Dit med ny jord, stödså. Borde göra susen

• Gilla
ACID_KING
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.