1 023 902 läst · 2 320 svar
1024k läst
2,3k svar
MCPA mot svårt ogräs i gräsmattan
Gräset stressas. Därför ska man inte bespruta nysått gräs, vid torka eller för kraftig koncentration.H Hikkoz skrev:Hej.
Jag har jobbat hårt med min lilla gräsmatta nu och den börjar bli fruktansvärt tät med gräs.
Dock har jag en helvetes massa klöver som stör mig.
Har påbörjat att plocka dessa för hand men herregud vilket jobb.
Jag har beställt Loredo quattro och tänkte gå loss.
Men ni som använt detta, hur påverkas gräset ?
Tack för svar!
Om jag vill konkurrera ut klövern, vilket gödsel är bäst med mest kväve i?
Som jag förstått det ska man tillsätta mycket kväve till gräset för att vinna över klövern.
Tänkte ge gräset en fet gödning innan jag går loss med loreda quattro
Om jag vill konkurrera ut klövern, vilket gödsel är bäst med mest kväve i?
Som jag förstått det ska man tillsätta mycket kväve till gräset för att vinna över klövern.
Tänkte ge gräset en fet gödning innan jag går loss med loreda quattro
Yaramila från granngården är mest bang for the buck med sina 21 i kväve. Är riktigt billigt också med ca 250kr för 25kgH Hikkoz skrev:
Riktigt billigt vet i tusan... Jag tycker all gödning är rätt svindyr... 275:- verkar den ligga på nu. 11 kronor kilot.L Lutte skrev:
Tycker man 21-3-10+4 S duger lika bra som 21-4-7 (NPK-procenten) och kan hantera en lite större säck, ja typ 30 gånger större, har granngården även gödning för 6:40 kilot:
https://www.granngarden.se/godsel-npk-21-3-10-4-s-yara-750-kg/p/1196469
Det vore intressant om någon "bonde" ville berätta var/hur denne köper gödning och vad kilopriset hamnar på.
Om man jämför mot alla dessa olika som är riktade mot Svensson så är det billigt i jämförelse.Alfredo skrev:Riktigt billigt vet i tusan... Jag tycker all gödning är rätt svindyr... 275:- verkar den ligga på nu. 11 kronor kilot.
Tycker man 21-3-10+4 S duger lika bra som 21-4-7 (NPK-procenten) och kan hantera en lite större säck, ja typ 30 gånger större, har granngården även gödning för 6:40 kilot:
[länk]
Det vore intressant om någon "bonde" ville berätta var/hur denne köper gödning och vad kilopriset hamnar på.
Har faktiskt funderat på att köpa en big bag med gödsel, för att för mig går det närmare 100kg per sommar och det var inga problem när barndomsvännen fortfarande jobbade hos bonden. Då var det bara att hämta.
Men hur ska man förvara en sådan säck så det inte blir förstört?
Ja vi är helt överens om att att 21-4-7 på granngården är "bästa köpet". Normalt mitt val om jag inte ramlar över någon bättre kampanj. När Granngården har "superkampanj" på deras mer konsumentinriktade produkter brukar kilopriset fortfarande vara högre än Yara Milla 21-4-7...L Lutte skrev:
Men billigt sträcker jag mig inte till att kalla det...
Torrt antar jag är viktigast. Har ofta gödning i kallställda uthus över vintern utan problem. Antar att det är bra om man kan försluta säcken någorlunda. För min del känns 750 kg väl svettigt då det skulle räcka ganska många år.L Lutte skrev:
Lantbrukare köper visst för någon krona eller två kilot (https://www.borgebyfaltdagar.se/attachments/51/517.pdf)Alfredo skrev:Ja vi är helt överens om att att 21-4-7 på granngården är "bästa köpet". Normalt mitt val om jag inte ramlar över någon bättre kampanj. När Granngården har "superkampanj" på deras mer konsumentinriktade produkter brukar kilopriset fortfarande vara högre än Yara Milla 21-4-7...
Men billigt sträcker jag mig inte till att kalla det...
Medlem
· Stockholm
· 1 436 inlägg
Det som spelar roll är hur många mg medel som sprids per kvadratmeter.
Utspädningen i sprutan brukar vara 1%, dvs 10 ml per liter vatten.
Men man måste ju veta hur fort man skall gå för att sprida rätt mängd per ytenhet...
Så det finns inget "rätt" svar, beror på hur bred strålen är och hur fort den tömmer behållaren samt hur fort man går.
Utspädningen i sprutan brukar vara 1%, dvs 10 ml per liter vatten.
Men man måste ju veta hur fort man skall gå för att sprida rätt mängd per ytenhet...
Så det finns inget "rätt" svar, beror på hur bred strålen är och hur fort den tömmer behållaren samt hur fort man går.
Gick loss på klövern igår kväll.
Tyckte min gardena spruta va rätt kass egentligen.
Känner man har bättre kontroll med vanlig blomsterspruta.
Inget regn enligt prognosen igår men TYDLIGEN börja de åska och kom regn på natten, inte så mycket men ändå.
Är besprutningen körd nu?
Såg imorse att många klöver börjat krokna och såg allmänt hängiga ut så antar att det funkade på vissa ställen.
Tyckte min gardena spruta va rätt kass egentligen.
Känner man har bättre kontroll med vanlig blomsterspruta.
Inget regn enligt prognosen igår men TYDLIGEN börja de åska och kom regn på natten, inte så mycket men ändå.
Är besprutningen körd nu?
Såg imorse att många klöver börjat krokna och såg allmänt hängiga ut så antar att det funkade på vissa ställen.
Medlem
· Stockholm
· 1 436 inlägg
Jag har använt en JAPE Frispruta från Bauhaus med god framgång.
Det man måste göra när man köper den är att också skaffa ett 8 mm rör (aluminium eller mässing), c:a 1 m långt, eftersom den "stång" som följer med är alldeles för kort. Byt den mot det nya röret så blir det perfekt.
Så här ser sprutan ut med medföljande för kort rör:
Det man måste göra när man köper den är att också skaffa ett 8 mm rör (aluminium eller mässing), c:a 1 m långt, eftersom den "stång" som följer med är alldeles för kort. Byt den mot det nya röret så blir det perfekt.
Så här ser sprutan ut med medföljande för kort rör: