Googlar man på det där så är det ju MCPA. Frågan är hur verksamt det är efter många år?

Tror nog inte det hänt så mkt med det. Värt att testa tycker du? Blev iofs förbjudet - 90 då detär ganska starkt

Jag hade testat det. Håll koll på doseringen bara och använd handskar.

Fick en flaska Dicotex med posten i fredags och mitt gräs är bra så jag tänkte använda medlet på plattläggningen där ogräset härjar vilt... Då borde jag kunna blanda starkare för att vara säker på 100% död och undergång för ogräset... Eller vad tror den samlade expertisen?

O ompalompa skrev:
Fick en flaska Dicotex med posten i fredags och mitt gräs är bra så jag tänkte använda medlet på plattläggningen där ogräset härjar vilt... Då borde jag kunna blanda starkare för att vara säker på 100% död och undergång för ogräset... Eller vad tror den samlade expertisen?
Vore det inte bättre med Roundup där? Du vill väll inte ha gräs växande på plattsättningen?

• Gilla
Atom och 4 till
  • Laddar…
T
M marcusjj skrev:
Vore det inte bättre med Roundup där? Du vill väll inte ha gräs växande på plattsättningen?
Jag håller med

• Gilla
Griffeltavlan
  • Laddar…
Bjjo8305 Bjjo8305 skrev:
[bild]
Lite lustigt, jag var hos min far idag och för vi letade efter en PH-mätare för jord. Då hittade vi massa konsument bekämpning från gissningsvis 70-talet.
Samma typ av text som på din bild fast med MCPA. Det var i pulverform och skulle lösas i vatten

M marcusjj skrev:
Eller helt enkelt bara ogräsättika som är bra mycket miljövänligare, eller kör ett varv med gasolbrännare...

• Gilla
Woundedknee och 1 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Eller helt enkelt bara ogräsättika som är bra mycket miljövänligare, eller kör ett varv med gasolbrännare...
Problemet är att det inte fungerar för fem öre :(

• Gilla
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
Vad säger ni som behandlar om att låta barn springa barfota på gräsmattan? Är det en dålig idé att använda MCPA överhuvudtaget eller handlar det om några dagar man bör vara försiktig - ngn som vet? Vad har ni själva för skyddsutrustning när ni sprutar?

Nä, skulle inte behandla någon gräsmatta om det finns barn som leker på den.

Skyddsutrustning, tja se till att du sprutar där det ska vara så är det ingen större risk. Men gummistövlar, arbetsbyxor och ett par latex/gummihandskar har jag. Gummistövlar är absoluta minimum.

• Gilla
CIW
  • Laddar…
S soyabun skrev:
Vanlig ättika funkar tycker jag, växterna dör ju.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
S soyabun skrev:
Ta en film när du sprutar ogräsättika i en cirkel
På gräsmattan och återkom två dagar senare.

• Gilla
Stickan56 och 1 till
  • Laddar…
Fälgtvätt dödar gräs väldigt bra också. Det hände mig.. ehm en kompis en gång. Jag, eeh han menade jag, fick massor av runda bruna ringar i gräsmattan :)

• Haha
noupe
  • Laddar…
Dicotex gjorde underverk

• Grön, välskött gräsmatta med trädgårdsbod och häck i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Semiproffset och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.