Besprutade gräsmattan igår med loredo quatro. När blir bäst att gödsla?

N NinaK86 skrev:
Besprutade gräsmattan igår med loredo quatro. När blir bäst att gödsla?
När det regnar. Loredo ska läggas på när det inte regnar och är uppehåll ett par dagar. Gödsel läggs ju på när det gärna är blött/regnar.

Förutom det så arbetar de oberoende av varandra. Jag gödslade först när det regnade å sen besprutade när det blev uppehåll.

Hej måste gräsmattan vara torr när man spruta på dicotex? Och måste det vara regnfritt dagar efter?

S Sbbblom skrev:
Hej måste gräsmattan vara torr när man spruta på dicotex? Och måste det vara regnfritt dagar efter?
Ja, även undvika att klippa gräs. Senast 2dagar innan och tidigast kanske 4dagar efter. (kommer inte ihåg exakt) ju längre desto bättre.

MCPA sugs upp via bladverket så därför ska de ju vara hyfffsat hela, i full tillväxt så det sugs upp bra, samt att det inte regnar för då späds ju koncentrationen ut samt sugs upp dåligt då de redan är mättade.

M mxjolle skrev:
Ja, även undvika att klippa gräs. Senast 2dagar innan och tidigast kanske 4dagar efter. (kommer inte ihåg exakt) ju längre desto bättre.

MCPA sugs upp via bladverket så därför ska de ju vara hyfffsat hela, i full tillväxt så det sugs upp bra, samt att det inte regnar för då späds ju koncentrationen ut samt sugs upp dåligt då de redan är mättade.
Ok bara till att vänta tills vädret tillåter en att spruta ut dicotex! Lite regn här varje dag denna veckan.. men om det regnar 2 dagar efter man sprutar ut gör det något?

S Sbbblom skrev:
Ok bara till att vänta tills vädret tillåter en att spruta ut dicotex! Lite regn här varje dag denna veckan.. men om det regnar 2 dagar efter man sprutar ut gör det något?
Nej det gör inget. Det är ju ofta daggvått i gräset varje morgon. Du bör inte lägga på medlet mitt på dagen, då är avdunstningen för hög. Sen eftermiddag eller tidig kväll är bäst.

T
Har beställt två flaskor så får vi se om det funkar eller om jag behöver gräva bort möget :sweat:

M mxjolle skrev:
Skulle tro det eftersom de vi har gulnat och börjat skrumpna ihop efter en dusch för 6dar sen.

Maskroserna är mer synligt påverkade.

Men man kan väl ställa gräsklipparen så den klipper högre och inte tar ogräset? För mitt gräs växer jävligt snabbt nu.. klippte i lördags och behöver klippa igen då borde ju inte det störa processen?

F
S Sbbblom skrev:
Men man kan väl ställa gräsklipparen så den klipper högre och inte tar ogräset? För mitt gräs växer jävligt snabbt nu.. klippte i lördags och behöver klippa igen då borde ju inte det störa processen?
Har du inte högt ogräs funkar det. Tycker generellt att rekommendationerna är något konservativa. Två dagar utan klippning funkar bra. Det är viktigare att det inte regnar då.

• Gilla
TreeView
  • Laddar…
F fsn skrev:
Har du inte högt ogräs funkar det. Tycker generellt att rekommendationerna är något konservativa. Två dagar utan klippning funkar bra. Det är viktigare att det inte regnar då.
Nej det är mest klöver jag har i gräsmattan

Finns det annat man bör tänka på innan applicering?
Ska man låsa in katterna?
Hur är det med stenbeläggningar (skiffer), bör man undika att spruta på dom?
Ska man ha någon skyddsutrustning när man sprutar ...?

Har precis beställt en flarra Loredo Quattro så man få en chans att ta befälet över gräsmattan här hemma.
Har en väldigt liten matta (50 kvm) så den ska vara tiptop.

Funderar lite på applicering/dosering nu... har sett lite olika bud i tråden givetvis.
En populär variant verkar vara att med tryckspruta köra hela gräsmattan med en låg koncentration, typ 1ml/L.
För att sedan punktbehandla med 10ml/L där det är som värst.
Det jag inte blivit helt klok på är hur mycket egentligen som ska ut på gräset totalt eller per kvm.
Tankar om detta?

Gustaf.P Gustaf.P skrev:
Har precis beställt en flarra Loredo Quattro så man få en chans att ta befälet över gräsmattan här hemma.
Har en väldigt liten matta (50 kvm) så den ska vara tiptop.

Funderar lite på applicering/dosering nu... har sett lite olika bud i tråden givetvis.
En populär variant verkar vara att med tryckspruta köra hela gräsmattan med en låg koncentration, typ 1ml/L.
För att sedan punktbehandla med 10ml/L där det är som värst.
Det jag inte blivit helt klok på är hur mycket egentligen som ska ut på gräset totalt eller per kvm.
Tankar om detta?
Doseringen spelar mindre roll. Det viktiga är mängden koncentrat per m2.

Jag sprutade för ca 1,5 vecka sedan med Dicotex, det har haft effekt men det mesta är bara slokande inget är visset. Ska jag vänta eller köra en gång till?

S Sackaros skrev:
Jag sprutade för ca 1,5 vecka sedan med Dicotex, det har haft effekt men det mesta är bara slokande inget är visset. Ska jag vänta eller köra en gång till?
Vänta ett par veckor till. Inget kommer vissa, utan det växer ihjäl sig. Brukar ta upp emot tre veckor innan man ser det på allt hos mig :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.