1 019 395 läst · 2 320 svar
1019k läst
2,3k svar
MCPA mot svårt ogräs i gräsmattan
När det regnar. Loredo ska läggas på när det inte regnar och är uppehåll ett par dagar. Gödsel läggs ju på när det gärna är blött/regnar.N NinaK86 skrev:
Förutom det så arbetar de oberoende av varandra. Jag gödslade först när det regnade å sen besprutade när det blev uppehåll.
Ja, även undvika att klippa gräs. Senast 2dagar innan och tidigast kanske 4dagar efter. (kommer inte ihåg exakt) ju längre desto bättre.S Sbbblom skrev:
MCPA sugs upp via bladverket så därför ska de ju vara hyfffsat hela, i full tillväxt så det sugs upp bra, samt att det inte regnar för då späds ju koncentrationen ut samt sugs upp dåligt då de redan är mättade.
Ok bara till att vänta tills vädret tillåter en att spruta ut dicotex! Lite regn här varje dag denna veckan.. men om det regnar 2 dagar efter man sprutar ut gör det något?M mxjolle skrev:Ja, även undvika att klippa gräs. Senast 2dagar innan och tidigast kanske 4dagar efter. (kommer inte ihåg exakt) ju längre desto bättre.
MCPA sugs upp via bladverket så därför ska de ju vara hyfffsat hela, i full tillväxt så det sugs upp bra, samt att det inte regnar för då späds ju koncentrationen ut samt sugs upp dåligt då de redan är mättade.
Nej det gör inget. Det är ju ofta daggvått i gräset varje morgon. Du bör inte lägga på medlet mitt på dagen, då är avdunstningen för hög. Sen eftermiddag eller tidig kväll är bäst.S Sbbblom skrev:
Har du inte högt ogräs funkar det. Tycker generellt att rekommendationerna är något konservativa. Två dagar utan klippning funkar bra. Det är viktigare att det inte regnar då.S Sbbblom skrev:
Har precis beställt en flarra Loredo Quattro så man få en chans att ta befälet över gräsmattan här hemma.
Har en väldigt liten matta (50 kvm) så den ska vara tiptop.
Funderar lite på applicering/dosering nu... har sett lite olika bud i tråden givetvis.
En populär variant verkar vara att med tryckspruta köra hela gräsmattan med en låg koncentration, typ 1ml/L.
För att sedan punktbehandla med 10ml/L där det är som värst.
Det jag inte blivit helt klok på är hur mycket egentligen som ska ut på gräset totalt eller per kvm.
Tankar om detta?
Funderar lite på applicering/dosering nu... har sett lite olika bud i tråden givetvis.
En populär variant verkar vara att med tryckspruta köra hela gräsmattan med en låg koncentration, typ 1ml/L.
Det jag inte blivit helt klok på är hur mycket egentligen som ska ut på gräset totalt eller per kvm.
Tankar om detta?
Doseringen spelar mindre roll. Det viktiga är mängden koncentrat per m2.Gustaf.P skrev:Har precis beställt en flarra Loredo Quattro så man få en chans att ta befälet över gräsmattan här hemma.
Tankar om detta?
Vänta ett par veckor till. Inget kommer vissa, utan det växer ihjäl sig. Brukar ta upp emot tre veckor innan man ser det på allt hos migS Sackaros skrev: