A AdslVerbe skrev:
Doseringen spelar mindre roll. Det viktiga är mängden koncentrat per m2.
Alright! Har försökt googla lite på produkten men det finns väldigt lite info.
Det enda jag hittar är detta: https://www.protect-home.de/loredor-quattro-universal-rasenunkrautfrei#1

Där får man denna info:
Spritzanwendung: 10 ml Universal Rasenunkrautfrei Loredo®® Quattro pro 1 Liter Wasser (ausreichend für 10 m² Rasenfläche) Gießanwendung: 10 ml Universal Rasenunkrautfrei Loredo®® Quattro pro 10 Liter Wasser (ausreichend für 10 m² Rasenfläche)

"Spritzanwendung" lyckas jag översätta till att man typ sprutar med blomspruta?
"Gießanwendung" var mera kryptisk och går inte att översätta rakt av men på engelska blir det typ "casting application"

Min gräsmatta är inte extremt hårt ansatt utan har väl typ 1 m2 med rölleka och i övrigt bara något enstaka här och där.

• Gilla
Neimar
  • Laddar…
Gustaf.P Gustaf.P skrev:
Har precis beställt en flarra Loredo Quattro så man få en chans att ta befälet över gräsmattan här hemma.
Har en väldigt liten matta (50 kvm) så den ska vara tiptop.

Funderar lite på applicering/dosering nu... har sett lite olika bud i tråden givetvis.
En populär variant verkar vara att med tryckspruta köra hela gräsmattan med en låg koncentration, typ 1ml/L.
För att sedan punktbehandla med 10ml/L där det är som värst.
Det jag inte blivit helt klok på är hur mycket egentligen som ska ut på gräset totalt eller per kvm.
Tankar om detta?
Du ska ha 1dl Dicotex per 100m² gräsmatta. Så i ditt fall blir det totalt en halv dl på hela gräsmattan. Ska du spruta ut det så spä det med 5l-10l vatten och töm sprutan jämt över din gräsmatta.

• Gilla
Gustaf.P
  • Laddar…
M MrRasmus skrev:
Du ska ha 1dl Dicotex per 100m² gräsmatta. Så i ditt fall blir det totalt en halv dl på hela gräsmattan. Ska du spruta ut det så spä det med 5l-10l vatten och töm sprutan jämt över din gräsmatta.
Men om Gustav bara har ett par kvm med ogräs, så behöver han ju inte bespruta hela gräsmattan, onödig giftanvändning tycker jag man kan undvika.

• Gilla
tveksamt
  • Laddar…
Om jag förenklar din tyska text blir det:
Användning med spruta: 1 dl MCPA blandas med 10 Liter vatten och ska sprutas ut över 100 m2 gräsmatta
Användning med vattenkanna: 1 dl MCPA blandas med 100 Liter vatten och ska vattnas ut på 100 m2 gräsmatta

M magnusj skrev:
Finns det annat man bör tänka på innan applicering?
Ska man låsa in katterna?
Hur är det med stenbeläggningar (skiffer), bör man undika att spruta på dom?
Ska man ha någon skyddsutrustning när man sprutar ...?
Jag låste kattluckan till ett par timmar efter, då hade det torkat in.

Tror det är värre med järnsulfat på stenplattor, dock känns det onödigt att spruta på sten ;)

Körde själv med handskar, långbyxor och långärmat. Spruta när det inte blåser.

Jag sprutade ut dicotex i måndags , maskrosor ser man tydligt att dom har gett upp, men tar det längre tid för tex klöver?

Man ser att klövern har blivit vuxit sig större

S Sbbblom skrev:
Man ser att klövern har blivit vuxit sig större
Kan vara så.
Mina maskrosor påverkades fort men de har å andra sidan stora blad som kan suga upp medlet.

Jag hade inte så mycket klöver, trodde jag, men ser nu att det finns. Vi kanske missade att bespruta dem?

Ögräs likt klöver till dess storlek har också blivit påverkat här men tog lite längre tid än maskrosorna.

Tjena alla!

Har nu tröttnat på mina klöver i gräsmattan och beställt hem en flaska Dicotex.

Är jag rätt på det om jag tänker lägga ut det 3 dagar efter senaste klippningen och sen vänta med att klippa 3-4 dagar? Och inget regn i sikte på hur länge? 2-3 dagar?

Dosering: 0,5 dl i 5L tryckspruta? Ungefär rätt va?

Undrar även vad som sen är bäst att göra när klövern förhoppningvis dött. Drar man bort det döda? Låter man det vara? Ska man stödså? Gödlsa?

Tar tacksamt emot alla tips. Ös på bara.

Tack!

Redigerat:
T
Klöver är ju lågväxande så jag som kör med robot brukar bara vänta en dag innan bekämpning och en dag efter med klippning. Krav på att det inte regnar på 24 timmar, gärna längre, men ska man vara säker på det så får man ju aldrig ut medlet.

Doseringen är rätt för punktbekämpning, inte generell vattning.

Den gamla döda klövern låter jag vara, men blir det mycket dött så skulle jag stödså med toppdress från ICA.

Lägger med en bild hur min klöver ser ut 2 dagar efter bekämpning med Dicotex.

• Gräsmatta med döende klöver två dagar efter bekämpning med Dicotex, synliga tecken på vissnande och gulfärgning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T TreeView skrev:
Klöver är ju lågväxande så jag som kör med robot brukar bara vänta en dag innan bekämpning och en dag efter med klippning. Krav på att det inte regnar på 24 timmar, gärna längre, men ska man vara säker på det så får man ju aldrig ut medlet.

Doseringen är rätt för punktbekämpning, inte generell vattning.

Den gamla döda klövern låter jag vara, men blir det mycket dött så skulle jag stödså med toppdress från ICA.

Lägger med en bild hur min klöver ser ut 2 dagar efter bekämpning med Dicotex.
Stort tack för din input.

Gustaf.P Gustaf.P skrev:
Alright! Har försökt googla lite på produkten men det finns väldigt lite info.
Det enda jag hittar är detta: [länk]

Där får man denna info:
Spritzanwendung: 10 ml Universal Rasenunkrautfrei Loredo®® Quattro pro 1 Liter Wasser (ausreichend für 10 m² Rasenfläche) Gießanwendung: 10 ml Universal Rasenunkrautfrei Loredo®® Quattro pro 10 Liter Wasser (ausreichend für 10 m² Rasenfläche)

"Spritzanwendung" lyckas jag översätta till att man typ sprutar med blomspruta?
"Gießanwendung" var mera kryptisk och går inte att översätta rakt av men på engelska blir det typ "casting application"

Min gräsmatta är inte extremt hårt ansatt utan har väl typ 1 m2 med rölleka och i övrigt bara något enstaka här och där.
Om din gräsmatta är 50m2 så ska du alltså ha 0,5dl för hela ytan.

Om du t.ex. har en tryckspruta på 5L så kan du fylla den med vanligt vatten och provspruta ytan. Sedan mäter du hur mycket vatten du har kvar när du sprutat vattnet på din gräsmatta. Säg att det är 1L kvar och att det därmed gått åt 4L för att spruta ytan.

Isf tar du 4L vatten i sprutan när det är "skarpt läge" plus 0,5dl medel. Då får du en perfekt jämn och fin applicering för dina 50 m2.

Länken till instruktionerna för Loredo Quattro tidigare i tråden verkar inte fungera längre, jag laddar upp den här.

Doseringen gäller för de blandningar som innehåller 70g/l MCPA + 70g/l 2,4-D + 42g/l MCPP-P + 20g/l Dicamba, dvs följande:
  • Loredo Quattro
  • Dicotex

Det vore jättebra om man läser igenom instruktionen innan man postar samma frågor om och om i den här tråden.

För övriga selektiva blandningar av MCPA som t.ex Banvel M gäller exakt samma tillvägagångssätt, det är bara doseringen som skiljer.

• Gilla
Robbalove och 2 till
  • Laddar…
Hittade några liter av nåt som heter hormostar i farmor o farfars garage. Är det nåt att ha?

Bjjo8305 Bjjo8305 skrev:
Hittade några liter av nåt som heter hormostar i farmor o farfars garage. Är det nåt att ha?
Ett gammalt, smutsigt tidningsurklipp med text och en logotyp för "HORMOSTAR", placerat på en vit yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.