Hur gjorde ni med maskrosorna? Lät ni dom ligga eller går dom att plocka efter dom börjat vissna? Vill ju inte riskera att roten överlever...

Jag har låtit maskrosorna vara kvar. Det tar ett tag, men så småningom vissnar de bort helt. Det bästa är att året efter kommer de inte tillbaks. Jag gick från att plocka ett hundratal per kväll konstant, till enstaka maskrosor då och då.

• Gilla
Yehaw och 1 till
  • Laddar…
T
L lagre skrev:
Jag har låtit maskrosorna vara kvar. Det tar ett tag, men så småningom vissnar de bort helt. Det bästa är att året efter kommer de inte tillbaks. Jag gick från att plocka ett hundratal per kväll konstant, till enstaka maskrosor då och då.
Jag hade samma taktik med samma resultat!

• Gilla
berraman och 1 till
  • Laddar…
Obehandlad gräsmatta till vänster jämfört med gräsmatta behandlad med Dicotex till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dessa bilder är tagna ca 2m ifrån varandra samtidigt. På den vänstra körde jag Dicotex förra året (testområde ca 100m2) och den högra är hur den obehandlade mattan ser ut. Det finns värre områden men ville ta från ungefär samma plats där det var likvärdigt tidigare.

I förrgår körde jag över hela mattan. Jag chansade och blandade dubbel dos. Främst av ren lathet för att min spridare rymmer 5L men även av nyfikenhet över vad som händer.

Jag använder en Gloria Pro som funkar betydligt bättre än min Gardena. Helt annan spridarbild (bred och platt) och tömmer behållaren mycket snabbare. Den rekommenderas starkt!

Kempspruta Gloria Pro 5L, en tryckspruta för trädgårdsarbete med behållare och spridarmunstycke.
Skapa konto

• Gilla
Snål-Jocke och 1 till
  • Laddar…
Semiproffset Thiger skrev:
[bild]

Dessa bilder är tagna ca 2m ifrån varandra samtidigt. På den vänstra körde jag Dicotex förra året (testområde ca 100m2) och den högra är hur den obehandlade mattan ser ut. Det finns värre områden men ville ta från ungefär samma plats där det var likvärdigt tidigare.

I förrgår körde jag över hela mattan. Jag chansade och blandade dubbel dos. Främst av ren lathet för att min spridare rymmer 5L men även av nyfikenhet över vad som händer.

Jag använder en Gloria Pro som funkar betydligt bättre än min Gardena. Helt annan spridarbild (bred och platt) och tömmer behållaren mycket snabbare. Den rekommenderas starkt!

[bild]
Nån som vet om det går att byta ut Gardena pumpens original "dim" munstycke till ett flatmunstycke så det går lite snabbare att behandla? Var ska man börja söka?

L LFN skrev:
Nån som vet om det går att byta ut Gardena pumpens original "dim" munstycke till ett flatmunstycke så det går lite snabbare att behandla? Var ska man börja söka?
Jag sökte med ljus och lykta efter det förra året men hittade inte..

Jag skulle dock kunna testa mitt Gloria munstycke på gardenan. Om det passar skulle du kunna köpa ett sånt munstycke på swedol eller liknande..

Två olika bevattningssystemkopplingar, en röd och en svart, bredvid varandra för jämförelse av tjocklek.
Skapa konto

Går inte att byta rakt av tyvärr. Dessutom är gardenans svärd något tjockare än Glorians..

Semiproffset Thiger skrev:
[bild]

Går inte att byta rakt av tyvärr. Dessutom är gardenans svärd något tjockare än Glorians..
Okej. Men sådär ser inte munstycket ut till min Gardena ryggspruta. Det är helt i metall.

L LFN skrev:
Okej. Men sådär ser inte munstycket ut till min Gardena ryggspruta. Det är helt i metall.
Aah, ok. Är inte en ryggspruta jag har, utan 5L med axelrem..

• Gilla
LFN
  • Laddar…
Ja, det är ingen tvekan om att MCPA fungerar bra. I kombination med gödsling så har jag fått ner den årliga kvoten till 5 maskrosor!

Hittade lite annat ”bös” i gräsmattan idag dock, så det får bli några enstaka punktbehandlingar.

• Gilla
TreeView och 1 till
  • Laddar…
Peter2400 Peter2400 skrev:
Jape har lite trycksprutor också, när man sprider gift på taket vill man också ha
en flat stråle med minimalt med dimma, de har även lösa munstycken som man kanske kan limma dit.
[länk]
Har testat det munstycket. Det passar inte direkt på Gardenas gäng. Men med lite modifikation kanske som du säger.

T
Är det någon som vet om medlet funkar på näva? :thinking:

• Närbild av gröna nävablad med små lila blommor som kan vara föremål för trädgårdsvård.
    Skapa konto
T Tobias Knutsson skrev:
Är det någon som vet om medlet funkar på näva? :thinking:
Skulle tro det eftersom de vi har gulnat och börjat skrumpna ihop efter en dusch för 6dar sen.

Maskroserna är mer synligt påverkade.

• Gilla
Semiproffset
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.