O olofh skrev:
Hjälp mig med matten nu... om jag blandar 10ml /liter. Hur många kvadrat ska jag sprida en liter på då?
Nedan text är översatt från Dicotex hemsida via google translate då jag inte läser tyska.. Originaltexten på tyska följer sist i meddelandet.

"Framställning av sprayblandningen
Tillsätt Dicotex i önskad mängd (100 ml / 100 m²) till hälften av häll- eller sprayblandningen. Vattenförbrukningen i hällprocessen är 100 l / 100 m², genom sprayning 10 l / 100 m². Fyll med den saknade mängden vatten, häll / resp. Rör om sprayblandningen väl. Rekommenderad mängd vatten som används Gräsmatta / hällmetod 100 l / 100 m² Gräsmatta / sprutmetod 10 l / 100 m²"

Jag tolkar alltså ovan text så att man skall använda 100ml (1dl) Dicotex per 100m² gräsmatta. Använder man hällmetod (eg. vattenkanna) så skall man sprida ut 100ml Dicotex genom 100L vatten. använder man spraymetoden (eg. tryckspruta) så skall man använda 10L vatten/100m² gräsmatta med samma mängd dicotex, alltså 100ml i sprayblandningen.

Detta blandningsförfarande använde jag förra året när jag körde.

(Ansetzen der Spritzbrühe
Dicotex in der erforderlichen Menge (100 ml/100 m²) zur Hälfte der Gieß- bzw. Spritzbrühe geben. Der Wasseraufwand im Gießverfahren beträgt 100 l/100 m², im Spritzverfahren 10 l/100 m². Mit der noch fehlenden Wassermenge auffüllen, Gieß-/bzw. Spritzbrühe gut umrühren. Empfohlene Wasseraufwandmenge Rasen/Gießverfahren 100 l/100 m² Rasen/Spritzverfahren 10 l/100 m²)

Vilket är bäst ta det på morgonen eller kvällen ?

S Sbbblom skrev:
Vilket är bäst ta det på morgonen eller kvällen ?
Kvällen innan daggen lägger sig har jag förstått är bäst

• Gilla
Sbbblom
  • Laddar…
Semiproffset Thiger skrev:
Nedan text är översatt från Dicotex hemsida via google translate då jag inte läser tyska.. Originaltexten på tyska följer sist i meddelandet.

"Framställning av sprayblandningen
Tillsätt Dicotex i önskad mängd (100 ml / 100 m²) till hälften av häll- eller sprayblandningen. Vattenförbrukningen i hällprocessen är 100 l / 100 m², genom sprayning 10 l / 100 m². Fyll med den saknade mängden vatten, häll / resp. Rör om sprayblandningen väl. Rekommenderad mängd vatten som används Gräsmatta / hällmetod 100 l / 100 m² Gräsmatta / sprutmetod 10 l / 100 m²"

Jag tolkar alltså ovan text så att man skall använda 100ml (1dl) Dicotex per 100m² gräsmatta. Använder man hällmetod (eg. vattenkanna) så skall man sprida ut 100ml Dicotex genom 100L vatten. använder man spraymetoden (eg. tryckspruta) så skall man använda 10L vatten/100m² gräsmatta med samma mängd dicotex, alltså 100ml i sprayblandningen.

Detta blandningsförfarande använde jag förra året när jag körde.

(Ansetzen der Spritzbrühe
Dicotex in der erforderlichen Menge (100 ml/100 m²) zur Hälfte der Gieß- bzw. Spritzbrühe geben. Der Wasseraufwand im Gießverfahren beträgt 100 l/100 m², im Spritzverfahren 10 l/100 m². Mit der noch fehlenden Wassermenge auffüllen, Gieß-/bzw. Spritzbrühe gut umrühren. Empfohlene Wasseraufwandmenge Rasen/Gießverfahren 100 l/100 m² Rasen/Spritzverfahren 10 l/100 m²)
Så.. 5 l tryckspruta med 0.5dl dicotex ska täcka 50m2. Tack!

• Gilla
Semiproffset
  • Laddar…
E Evamag skrev:
Gödsla
Verikalskära
Toppdrwssa
Stödså
Loredo
Jag skulle definitivt inte göra så. Utan lägga Lordi mellan gödsling och vertikalskärning, av flera skäl. Gräset bör vara i god tillväxt innan du besprutar, så gödsla därför först. Du bör inte vertikalskära ogräs eller mossa, då det sprider dem ordentligt. Du skall inte hälla gift på stödsådd då unga plantor lättare tar skada.

• Gilla
TreeView och 3 till
  • Laddar…
elpaco elpaco skrev:
Jag skulle definitivt inte göra så. Utan lägga Lordi mellan gödsling och vertikalskärning, av flera skäl. Gräset bör vara i god tillväxt innan du besprutar, så gödsla därför först. Du bör inte vertikalskära ogräs eller mossa, då det sprider dem ordentligt. Du skall inte hälla gift på stödsådd då unga plantor lättare tar skada.
Vill minnas att jag läst att man bör vänta så länge som 6v med stödsådd efter besprutning

Någon som vet vad detta är för två olika ogräs? Biter mcpa?

Två olika sorters ogräs med gröna blad och vita blomknoppar som växer i en gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bladrika växter och gräs i fokus med fråga om de är ogräs som kan bekämpas med mcpa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

F
Semiproffset Thiger skrev:
Kruxet med "fet tillväxt" är att man inte skall klippa på en vecka innan man behandlar samt en vecka efter behandlingen. Samt att det inte skall regna 2 dagar före eller efter beh.
Problemet med det är att mitt gräs då blir extremt långt om man kör när det växer som starkast.

Jag kommer köra ett par veckor innan det tar riktig fart, i mitten slutet av maj där jag bor. Kör hellre en extra gång i juli / augusti för att ta bort det lilla som eventuellt överlevde första behandlingen. Det är ju först nästa år man får se den fulla effekten när alla kala fläckar har gräs och som med min lilla plätt nu, inte mycket ogräs alls kunnat etablera sig.
Det där med att klippa innan och då hur långt innan har med tillväxt att göra. Det man inte vill ha är nerklippt ogräs utan blad, det är det enda man behöver tänka på. Det kan alltså räcka med uppställd klipphöjd. Sen om det är en vecka eller två dagar har mindre betydelse.

Ett problem är att man bör lägga giftet när gräset inte är stressat och just nu hos oss så är gräset redan stressat pga för lite regn. Får vi regn i några dagar så tar det fart men just nu är det absolut inte läge. Har man tex en ryggspruta och väldefinierade ogräs så kan man prova med lite punktinsatser om det är så att ogräset skjuter i höjden och det kliar i avtryckarfingret.

• Gilla
Semiproffset och 1 till
  • Laddar…
Om man har robotklippare, och ogräset trivs ändå, så har det antagligen tillräcklig bladyta för att må bra trots klippning.
Då har det även tillräcklig bladyta för att ta upp gift och dö, det funkar bra för mig iallafall.

• Gilla
Semiproffset
  • Laddar…
Peter2400 Peter2400 skrev:
Om man har robotklippare, och ogräset trivs ändå, så har det antagligen tillräcklig bladyta för att må bra trots klippning.
Då har det även tillräcklig bladyta för att ta upp gift och dö, det funkar bra för mig iallafall.
Jag fått bra resultat med robot. Jag har dock låtit klipparen vila någon dag innan och någon efter behandling.

• Gilla
TreeView och 2 till
  • Laddar…
Någon som vet om mcpa biter mot gråfibbla?

Hej,

Tack för en j*vligt bra tråd!
Jag har fått hem Dicotex för ett par veckor sen (beställde från agrarking.de, tog knappt fyra dagar att få hem).
Bor i Lund och har hunnit klippa gräset två ggr. Min plan är följande:

Dicotex (dosering: 10ml/liter till 10m2) nu till helgen
Vänta 7 dagar - Klipp
Gödsla (Weibulls Super Gramino)
Stödså kala fläckar efter sex veckor.

Det tråkiga är att det verkar som att det blir rätt kallt här de närmsta dagarn (0-10 grader). Kan det påverka gräset? Bör jag vänta tills temperaturen klättrar uppåt igen?

Gräset växer vid 8-10 grader.

Jag hade väntat tills det inte är så kallt, ogräset ska ju vara ”i god tillväxt” och är det kallt växer det antagligen inte lika bra. Men det är min lekmannagissning :).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.