1 023 754 läst · 2 320 svar
1024k läst
2,3k svar
MCPA mot svårt ogräs i gräsmattan
Husägare
· Västernorrland
· 2 495 inlägg
https://www.ebay.com/itm/Bayer-Rase...enpreis-Klee-/401143508646?txnId=762595212027Mattias_Jo1 skrev:
Jag tog bara första träffen, finns kanske andra och billigare men orka inte kolla runt.
Tack. Jag läser, men det är så många som är duktiga på att svara på frågor, och någon ny diskussion har egentligen inte startat på länge.Thiger skrev:Tjena elpaco, kul att du också hittat tillbaka till tråden!
Ja om man kör repmetoden. Men vid punktbehandling tänker jag att det är extra behändigt att se vart man vart tidigare genom exempelvis pigmenterad vätska. Man kan så klart vara ultra systematisk och gå i korridorer över gräsmattan och bara punktbehandla inom sin korridor. Men sen ska man käka middag, blanda ny vätska eller som jag med stor gräsmatta, fortsätta i morgon. Då är det inte lika lätt att veta vart man gått =)
Blandade in lite dubbla svar i min post som du citerar och jag inser nu att den inte är helt lättolkad.
Jag tänker att man går ungefär som när man gödslar. Jag går i ungefärliga korridorer i två riktningar, vilket är bra nog. Om man råkar spruta ett ogräs två gånger och missar ett annat, borde inte vara ett problem. Hellre än omgång till än att tex gå två varv överallt.
Hur pass tidigt kan man ta ogräs med dicotex? Har ordentligt med ogräs som hållt grönt och "fint" sen i höstas.
Edit: en kanske dum tanke som slog mig nu. Vad tror ni om att gå över de värsta områdena ogräs med ogräsbrännaren och sedan så i gräsfrö där? Då borde man kunna bränna på redan nu väl?
Edit: en kanske dum tanke som slog mig nu. Vad tror ni om att gå över de värsta områdena ogräs med ogräsbrännaren och sedan så i gräsfrö där? Då borde man kunna bränna på redan nu väl?
Redigerat:
Helst skall ogräset vara i god tillväxt. Och den startar ju lite olika på olika håll i landet. Men 5-8grader i jorden bör det nog vara. Sedan är det bra om även gräset har fått komma igång ordentligt, så att det är mer motståndskraftigt.G Garghamel skrev:
Hos Oss har vi vår: Dags att ut med Loredo för första gången.
Har en tankevurpa och ej helt säker på arbetsgången. Varje år så vertikalskär jag och gödslar mer supergramino.
I Vilken ordomng är bäst ?
Jag tänker ;
Gödsla - vänta ett par dar
Loredo - vänta en vecka
Vertikal skära
Stödså efter 6 veckor
Nån som har nån input ??
Har en tankevurpa och ej helt säker på arbetsgången. Varje år så vertikalskär jag och gödslar mer supergramino.
Jag tänker ;
Loredo - vänta en vecka
Vertikal skära
Stödså efter 6 veckor
Nån som har nån input ??
Jag körde Loredo för några veckor sedan då en hel del ogräs kommit upp på några ytor där vi sått ny gräsmatta förra året. Rester från tidigare där fröer, rötter legat kvar. Ogräset var i god tillväxt (Skåne). Det hsr nu börjat skrumpna efter sin initiala tillväxt av medlet. I samband med Loredon (nån vecka innan) körde jag lite järnsulfat i spruta mot lite mossfläckar, den svartnade efter nån dag.Q q51020 skrev:Hos Oss har vi vår: Dags att ut med Loredo för första gången.
Jag tänker ;
Loredo - vänta en vecka
Vertikal skära
Stödså efter 6 veckor
Nån som har nån input ??
I slutet av april kommer jag gödsla. Strax därefter (mitten maj) kommer jag ev vertikalskära lite men framförallt stödså och därefter toppdressa. Jag vill inte ta Loredo på nya gräsfrön/skott.
Eventuell ytterligare Loredo-behandling blir senare i sommar när stödsådden är mer etablerad (om det behövs).