D Daniel 109 skrev:
Varför ska man spruta gifter på sin gräsmatta?
Det är inget jag skulle göra. Det finns en anledning till att produkten inte finns kvar på marknaden.
Syftet är, inte oväntat, att döda stora mängder ogräs utan att döda själva gräset. Det är tillåtet i EU.

Revfingerört tex går inte att mekaniskt rensa bort för den har jättelånga rötter som går på djupet och går av när man rensar. Sen kommer det upp nya plantor från varje rotbit. Efter ett tag finns inget gräs alls....
Men med MCPA så dör revfingerörten medan gräset är opåverkat och får nytt livsrum.

• Gilla
Immobil
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Varför ska man spruta gifter på sin gräsmatta?
Det är inget jag skulle göra. Det finns en anledning till att produkten inte finns kvar på marknaden.
Hej Daniel. Du har hittat fel tråd. Du kan posta en länk till tråden där du vill diskutera ovanstående. Det är inte ämnet.

• Gilla
larsw1 och 4 till
  • Laddar…
Semiproffset Thiger skrev:
Gjorde så förra året också, men tyckte det var mekigt. Framförallt vid punktbehandling..
Vid punktbehandling faller väl lite syftet med exakta gränser?

• Gilla
Semiproffset
  • Laddar…
elpaco elpaco skrev:
Vid punktbehandling faller väl lite syftet med exakta gränser?
Tjena elpaco, kul att du också hittat tillbaka till tråden! :D
Ja om man kör repmetoden. Men vid punktbehandling tänker jag att det är extra behändigt att se vart man vart tidigare genom exempelvis pigmenterad vätska. Man kan så klart vara ultra systematisk och gå i korridorer över gräsmattan och bara punktbehandla inom sin korridor. Men sen ska man käka middag, blanda ny vätska eller som jag med stor gräsmatta, fortsätta i morgon. Då är det inte lika lätt att veta vart man gått =)

Blandade in lite dubbla svar i min post som du citerar och jag inser nu att den inte är helt lättolkad. :confused:

Jag använde talk förra året för att först markera var ogräset fanns och sedan spruta där. Det var inte perfekt men syntes någorlunda bra på talken om den hade blivit blöt eller inte.

I år har jag visst fått en mossgräsmatta igen. Ska bli spännande att se hur torkan påverkade ogräsen...

Tack alla för snabba och bra svar.

När skall kan man reparations/ströså gräs vid beh med loredp ?

Innan eller efter ? Kommer ihåg nåt om 6 veckor efter ..

Vad säger Ni ?

Q q51020 skrev:
Tack alla för snabba och bra svar.

När skall kan man reparations/ströså gräs vid beh med loredp ?

Innan eller efter ? Kommer ihåg nåt om 6 veckor efter ..

Vad säger Ni ?
Efter helt klart. 6v låter rimligt. Jag skulle vänta till gräset gror som allra bäst, runt midsommar (i Mellansverige) som tidigast.

Har nu beställt en flaska direkt från agrarking.de
För sommarens behov.

Dagens leverans. Nu är det bara att vänta, sen ska ogräset få sig en match! Flaska med ogräsmedel Protect Garden Loredos Quattro på ett bord med en delvis synlig gul förpackning i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mina flaskor kommer i morgon !! Köpte på ebay dock

Köpte oxå på ebay. Levererades på mindre än en vecka (y)

agrarking.de

Var adressen jag använde.

Kan någon odlingskunnig förklara skillnaden mellan när mcpa respektive gysofat bör användas. Har försökt läsa på men klarar inte ut när det ena medlet jämfört med det andra år bäst för.

E Evamag skrev:
Kan någon odlingskunnig förklara skillnaden mellan när mcpa respektive gysofat bör användas. Har försökt läsa på men klarar inte ut när det ena medlet jämfört med det andra år bäst för.
Glyfosat är den aktiva substansen i ex Roundup. Det dödar alltså alla levande växter(även gräset), medan ex. Mcpa är framtaget för att angripa hjärtbladiga växter eller bredbladiga. Detta för att komma åt ogräset utan att döda själva gräsmattan

• Gilla
sirlongfellow
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.