1 023 754 läst · 2 320 svar
1024k läst
2,3k svar
MCPA mot svårt ogräs i gräsmattan
Medlem
· Stockholm
· 1 436 inlägg
Revfingerört tex går inte att mekaniskt rensa bort för den har jättelånga rötter som går på djupet och går av när man rensar. Sen kommer det upp nya plantor från varje rotbit. Efter ett tag finns inget gräs alls....
Men med MCPA så dör revfingerörten medan gräset är opåverkat och får nytt livsrum.
Men med MCPA så dör revfingerörten medan gräset är opåverkat och får nytt livsrum.
Tjena elpaco, kul att du också hittat tillbaka till tråden!elpaco skrev:
Ja om man kör repmetoden. Men vid punktbehandling tänker jag att det är extra behändigt att se vart man vart tidigare genom exempelvis pigmenterad vätska. Man kan så klart vara ultra systematisk och gå i korridorer över gräsmattan och bara punktbehandla inom sin korridor. Men sen ska man käka middag, blanda ny vätska eller som jag med stor gräsmatta, fortsätta i morgon. Då är det inte lika lätt att veta vart man gått =)
Blandade in lite dubbla svar i min post som du citerar och jag inser nu att den inte är helt lättolkad.
Jag använde talk förra året för att först markera var ogräset fanns och sedan spruta där. Det var inte perfekt men syntes någorlunda bra på talken om den hade blivit blöt eller inte.
I år har jag visst fått en mossgräsmatta igen. Ska bli spännande att se hur torkan påverkade ogräsen...
I år har jag visst fått en mossgräsmatta igen. Ska bli spännande att se hur torkan påverkade ogräsen...
Efter helt klart. 6v låter rimligt. Jag skulle vänta till gräset gror som allra bäst, runt midsommar (i Mellansverige) som tidigast.Q q51020 skrev:
Glyfosat är den aktiva substansen i ex Roundup. Det dödar alltså alla levande växter(även gräset), medan ex. Mcpa är framtaget för att angripa hjärtbladiga växter eller bredbladiga. Detta för att komma åt ogräset utan att döda själva gräsmattanE Evamag skrev: