F
A Alko skrev:
Är det nån idé att bekämpa såhär sent på säsongen tycker ni? Har ju rensat väldigt lite i gräsmattan i år och bara gödslat en gång pga all torka, men nu ser det inte kul ut med allt ogräs. Dressar o stödsår i kala fläckar, men ogräset kommer jag att behöva hantera på kemisk väg. Tänkte beställa från Agrarking, men osäker på om det är vettigt att ge sig på ogräset nu i slutet av september. Är de vanligaste ogräsen fleråriga?
Man brukar inte stödså samtidigt som man dräper ogräs, det är väl ytterst tveksamt om det färska gräsfjunet som precis grott överlever det.

Spontant kan jag känna såhär:

Är man så skitnödig för att man KANSKE har fått fått lite medel på sig, varför i helvete väljer man då att från första början sprida det omkring sig frivilligt?

Beats me...

Köpte en flaska MCPA, 2,5dl, för 100 spänn nu på semester i Argentina, spännande... :thinking::cool:
Står att den ger 83 liter lösning. Funderar på om koncentrationen "28g" är likvärdig den man kan beställa via ebay.de?

Se bilder. Sista bilden är en annan förpackning jag inte köpte, det var Glyfosat, och värre giftighetsklass (IV) än MCPA jag köpte. Däremot stod det "systemisk" på den men inte på MCPA, märkligt, trodde båda dessa ämnen hade systemisk verkan?
Flaska med Namboreta MCPA herbicid, ger 83 liter lösning, text på spanska, står på bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Flaska med herbiciden Mamboretá MCPA, information om innehåll och varningsmärkningar på etiketten.
Skapa konto
Etikett på en flaska Mamboretá herbicida systemiskt ogräsmedel med instruktioner och varningar på spanska.
Skapa konto

A Alko skrev:
Köpte en flaska MCPA, 2,5dl, för 100 spänn nu på semester i Argentina, spännande... :thinking::cool:
Står att den ger 83 liter lösning. Funderar på om koncentrationen "28g" är likvärdig den man kan beställa via ebay.de?
Det verkar vara en ganska svag koncentration. Om man jämför med de blandningar med fyra verksamma ämnen som de flesta beställt (Dicotex, Loredo Quattro) så innehåller de 70 g/l MCPA plus totalt 132 g/l av de andra ämnena.

Den andra blandningen som många köpt, Banvel M som består av MCPA + Dicamba, innehåller 340 g/l MCPA.

Synd, hade nog trott att man skulle vara mer hard core här, men det var i en helt vanligt storhandel typ motsv. Bauhaus, så kanske ingen lösning för yrkesbruk. Borde ju ge viss effekt ändå.

Den här lösningen skall ju ändå spädas. Jag köpte 1 l Dicotex från Tyskland via ebay i somras. Dessa 1 l blir 80 l färdig lösning....
Det är nog samma med din flaska.

mg765 mg765 skrev:
Det verkar vara en ganska svag koncentration. Om man jämför med de blandningar med fyra verksamma ämnen som de flesta beställt (Dicotex, Loredo Quattro) så innehåller de 70 g/l MCPA plus totalt 132 g/l av de andra ämnena.

Den andra blandningen som många köpt, Banvel M som består av MCPA + Dicamba, innehåller 340 g/l MCPA.
Fast nu står det 28g på 100cm3, vilket är 0,1L eller 1dl. Koncentrationen borde alltså vara 280g/L.

• Gilla
Alko
  • Laddar…
elpaco elpaco skrev:
Fast nu står det 28g på 100cm3, vilket är 0,1L eller 1dl. Koncentrationen borde alltså vara 280g/L.
Det låter rimligt, då är koncentrationen närmare de andra alternativen.

Då ser också glyfosat-koncentrationen ut att vara rejält kraftig, de vanligare flaskorna ligger runt 360 g/l, den argentinska flaskan 480 g/l.

• Gilla
Alko
  • Laddar…
Just det, så är det ju förstås. Då lär jag klara mig med den här flaskan ett tag ändå (glyfosat känns det som att jag vill undvika). Googlade upp nånstans att det ändå inte ska vara förbjudet i Sverige som "medel", så törs ta hem den iaf :)

De hade också i butiken metaldehyd i vätskeform mot sniglar, 1g/100ml. Men jag tror att det är samma verksamma ämne som det där blå substratet man kan köpa i Sverige, minns inte vad det heter, nåt tyskt.

Redigerat:
A Alko skrev:
De hade också i butiken metaldehyd i vätskeform mot sniglar, 1g/100ml. Men jag tror att det är samma verksamma ämne som det där blå substratet man kan köpa i Sverige, minns inte vad det heter, nåt tyskt.
Snigelgift med metaldehyd verkar vara förbjudet. https://stick.se/blogg/mordarsnigel-gift/

Hej

Min gräsmattan var extremt fin förra säsongen INNAN torkan och bevattingsförbudet.
Vertikalskär och gödslar frikostigt varje år, men nu har ogräset gått bananas. Överallt nästan som tovor.

Förr om åren hade jag stroller kombi plus, men nu går ju inte det,

Det är med spänning jag hittade den här tråden. Att ta hem typ Loredo quattro från tyskland, verkar gå att lösa.

Nu till frågorna ;

Kan man bespruta hela gräsmattan, ca 700m 2 ?
Koncentration ?
Nackdelar ?? (förutom att det kanske inte är hälsokost...)

Hej. Jag kan starkt rekommendera Loredo Quattro, jag har alltid besprutat hela gräsmattan. Det enda du bör tänka på är att inte klippa gräster 1v före och 1v efter behandlingen.

Bifogar bruksanv. på engelska till dig.

• Anvisningar på engelska för användning av Bayer Garden gräsmordskonsentrat, inklusive när och hur man applicerar produkten.
    Skapa konto
Q q51020 skrev:
Hej

Min gräsmattan var extremt fin förra säsongen INNAN torkan och bevattingsförbudet.
Vertikalskär och gödslar frikostigt varje år, men nu har ogräset gått bananas. Överallt nästan som tovor.

Förr om åren hade jag stroller kombi plus, men nu går ju inte det,

Det är med spänning jag hittade den här tråden. Att ta hem typ Loredo quattro från tyskland, verkar gå att lösa.

Nu till frågorna ;

Kan man bespruta hela gräsmattan, ca 700m 2 ?
Koncentration ?
Nackdelar ?? (förutom att det kanske inte är hälsokost...)
Ja du kan bespruta hela, men gör ju bara nytta där du har ogräs (varför vissa förespråkar punktbegandling). Dosering enligt flaskan. Rekommenderar att du införskaffar en bärbar tryckspruta med lans (så du kommer ner till gräset)

Tack för snabba och bra svar !.
Kollat ebay lite snabbt, inte helt lätt att hitta ngn som kan skicka till Sverige.
Förslag på var man kan löpa det ??

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.