Just precis, jag tog en knapp matsked koncentrat i sprutan och fyllde på med 1.2 l vatten...
Blir c:a 1% styrka på blandningen.
Än syns det ingenting på de två testytorna, men man kanske måste vänta längre än 24 timmar?
Dessutom var det rätt mycket dagg under natten, kanske det tvättade bort medlet?

T
Så här ser revörten ut efter en vecka hos mig. Den jag behandlade för 3 veckor sen är helt borta.

• Gräs med delvis brun och vissnad revört en vecka efter behandling.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E esox71 skrev:
Håller med när det gäller trycksprutor, Biltema/Jula/etc. håller inte länge. MEN när jag skulle spruta på Dicotex i våras så tänkte jag först använda min Gardena-spruta. "Problemet" med den är att den ger ifrån sig en dimma (som det är tänkt) och det tar väldigt lång tid att tömma den. Perfekt för t.ex. avfettning och Roundup men inte Dicotex. Det skulle alltså ta en evighet att gå över gräsmattan. Så jag letade efter alternativ och hittade "Jape fri-sprutan". Den har ett flatstråle-munstycke och levererar mer vätska per sekund så att säga. Med flatstråle blir det dessutom enklare att spruta utan nämnvärt överlapp. Lansen är dock väldigt kort (typ 30 cm) men det finns en förlängare att köpa till (svindyr dock). Så jag köpte ett 1 m aluminiumrör på Hornbach för 35 spänn i samma dimension, då blev det perfekt. Aluröret är lätt att byta ut då hela munstyckes-armaturen kommer i delar ändå.
Hej. Blev det bra resultat med flatstrålemunstycket? Flödet är ju dessutom högre än de som ger en spray dimma. Så det borde ju gå snabbare att lägga ut blandningen. Den röda Jape munstycket ska ha ett flöde på ca 1 liter per minut.

För mig tog det rätt kort tid att spruta ut 1 l vätska i alla fall. Rätt behaglig takt.
Men ännu syns ingen effekt...

Redigerat:
Nu har jag äntligen fått på Dicotex på min gräsmatta. Vissa sluttande partier är fortfarande väldigt torra men på det stora hela har gräsmattan kommit igång rejält de sista 2-3 veckorna. Klippte inget alls från 2:a juli tills 15:e augusti.

Jag punktbehandlade och körde lite högre koncentrat. ca 2,5%. Gick runt och sprayade på alla maskrosor och några tistlar. I övrigt är det rätt rent från ogräs men en hel del maskrosor har kommit nu under den torra sommaren. Hoppas inte koncentrationen är för hög nu bara så gräset kring maskrosorna dör? La på totalt 6 liter lösning. Alltså 120ml koncentrerat Dicotex totalt. Gräsmattan är kring 400 kvadratmeter men vissa delar var i princip helt ogräsfria.

Hör av dig när det börja synas på icke-gräset!
Är nyfiken på om min koncentration var för låg, men vet egentligen inte hur länge det skall ta innan man ser något.

L LFN skrev:
Hej. Blev det bra resultat med flatstrålemunstycket? Flödet är ju dessutom högre än de som ger en spray dimma. Så det borde ju gå snabbare att lägga ut blandningen. Den röda Jape munstycket ska ha ett flöde på ca 1 liter per minut.
Ja det blev bra. Provade först på en bit som jag mätt upp till 10 kvm för att få in "tempot". Det går mycket fortare än med ett dimmunstycke.

• Gilla
LFN
  • Laddar…
Köpte Loredo Quattro efter att ha jobbat manuellt med ogräset utan bestående resultat. Punktsprayade ikväll med handhållen tryckspruta på 1,5 liter och fick nu lite panik. Hade kortbyxor och inget munskydd, men det doftade ju en del och nu undrar jag hur giftigt det är och om jag bör oroa mig för att ha utsatt mig för cancerframkallande ångor? Någon som har bättre koll på kemikalier och kan informera?

Jag googlade Loredo Quattro och hittade detta videoklipp.
Det som slog mig var att de visade sprutning med ett munstycke som ger dimma, lätt att andas in...
Med trycksprutan jag köpte (JAPE) så finns ett munstycke som ger en platt stråle (c:a 45 graders vinkel) och där blir det ingen dimma utan allt går rakt ner i backen.
Var din spruta "dim-generator"?

B Bo Berglund skrev:
Jag googlade Loredo Quattro och hittade detta videoklipp.
Det som slog mig var att de visade sprutning med ett munstycke som ger dimma, lätt att andas in...
Med trycksprutan jag köpte (JAPE) så finns ett munstycke som ger en platt stråle (c:a 45 graders vinkel) och där blir det ingen dimma utan allt går rakt ner i backen.
Var din spruta "dim-generator"?

Ja, min spruta är precis som den man ser i början av filmen :(

N novis81 skrev:
Hade kortbyxor och inget munskydd, men det doftade ju en del och nu undrar jag hur giftigt det är och om jag bör oroa mig för att ha utsatt mig för cancerframkallande ångor?
På vilket sätt skulle det hjälpa att oroa sig? Glöm det och gilla läget är mitt förslag. Nästa gång kan du möjligen fundera på att skydda dig bättre.

Behandlade vår gräsmatta igår vid 15-tiden med dicotex (inhandlad på agraking). Doserade 0,7dl dicotex i en 5-liters spruta till våra 45-50 kvm. Hunden fick först beträda mattan i morse. Det luktar ganska starkt fortfarande så man får hoppas att det ger effekt. Har inte våldsamma mängder ogräs men det blir mer och mer då kommunens matta precis utanför är 97% ogräs och det förökar sig in på min (yes jag duschade även deras mark).
När förväntas jag se resultat? Dagar eller veckor? Någon som spritt ut medlet de senaste veckorna som kan ge en liten rapport?

Jag kan få tag på Arianne S och Tomahawk. Är de mer effektiva?

Jag sprutade på Dicotex utspätt 12 ml till 1,2 l vatten, dvs lite svagare än det du använde.
Gjorde detta för 6 dagar sedan. Nu syns det ganska bra på klövern och även revfingerörten börjar se ledsen ut...
Men det verkar ta lite tid innan det verkar.

• Gilla
greenteng
  • Laddar…
Jag behandlade i förrgår vid lunchtid med Dicotex utspätt till 2%. Alltså 4cl i en 2L spruta. Jag har mestadels maskros men även lite daggkåpa och någon enstaka tistel. Igår kväll (alltså ca 30h efter jag sprutade) så syntes det ganska tydligt att maskrosorna hade börjat skrumpna ihop. Gräset verkar än så länge helt opåverkat.

EDIT: Räknade fel på tiden, skall vara 30h och inte 18h.

• Gilla
greenteng
  • Laddar…
Bra att veta ang utspädningen. Jag har hittills bara behandlat två testytor på sammanlagt 11 kvadrat. När jag tar resten ökar jag koncentrationen....

• Gilla
greenteng
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.