1 023 670 läst · 2 320 svar
1024k läst
2,3k svar
MCPA mot svårt ogräs i gräsmattan
Jag väntar minst tre dagar men det brukar bli 4. Däremot så släpper jag inte upp gräset innan som också rekommenderas utan jag klipper på som vanligt men ett snäpp högre istället.T TreeView skrev:
Medlem
· Stockholm
· 1 436 inlägg
Otroligt, i torsdags lade jag en beställning av Dicotex Profiline 1 liter hos Agrarking (via eBay) och nu på morgonen 8:30 knackade Postnord på och levererade paketet! Snabba puckar!
Nu har jag bara problemet att förstå hur medlet skall brukas, anvisningen är extremt finstilt (på baksidan av flaskans etikett) och bara på tyska...
Får försöka hitta en engelsk version om det inte finns nån här som redan har fått det översatt förstås...
Nu har jag bara problemet att förstå hur medlet skall brukas, anvisningen är extremt finstilt (på baksidan av flaskans etikett) och bara på tyska...
Får försöka hitta en engelsk version om det inte finns nån här som redan har fått det översatt förstås...
Det står längre upp i tråden, men om minnet inte sviker mig så är det följande;B Bo Berglund skrev:Otroligt, i torsdags lade jag en beställning av Dicotex Profiline 1 liter hos Agrarking (via eBay) och nu på morgonen 8:30 knackade Postnord på och levererade paketet! Snabba puckar!
- vid behandling över hela området 1ml Dicotex till 1 l vatten
- vid punktbehandling, vilket jag rekommenderar, 10 ml Dicotex till 1 liter vatten
Medlem
· Stockholm
· 1 436 inlägg
Den här tråden är gigantisk, 47 sidor, så det är svårt att hitta i den...T TreeView skrev:
OK, det är utspädningen, men hur mycket skall man spruta (?) på växterna?
Eller är det så att man helst skall vattna ut det med en vattenkanna så att det inte blir moln av medlet som hamnar i rabatterna? Blir ju lättare att dosera då förstås...
Jag har en ganska liten gräsmatta (5x20 m) och på några ställen är det nästan bara revfingerört nu, men på större områden är det 50/50 gräs och revfingerört. Det är rabatter runtom gräset.
Tänkte testa först på det stället med mest revfingerört.
Hur är det med vädret? Skall man undvika behandling om det varslas om regn, i så fall hur länge skall det vara uppehåll?
Kör med tryckspruta, lägg bekämpning direkt på bladen med sprutan. För revfingerört la jag även 1 DM utanför växtligheten om det skulle finnas nya blad som ej är tydliga.
Kolla väderprognosen, ju längre bort regnet är desto bättre, men minst 18-24 timmar krävs för att bladet ska ta upp medlet.
Bäst tycker jag är att göra det på morgonen när daggen torkat, för annars får du negativ effekt av nattens dagg. Dvs ju längre tid medlet ligger utan väta desto bättre.
Kolla väderprognosen, ju längre bort regnet är desto bättre, men minst 18-24 timmar krävs för att bladet ska ta upp medlet.
Bäst tycker jag är att göra det på morgonen när daggen torkat, för annars får du negativ effekt av nattens dagg. Dvs ju längre tid medlet ligger utan väta desto bättre.
Medlem
· Stockholm
· 1 436 inlägg
Det jag undrar över är hur man vet att doseringen blir rätt ifall man bara sprutar på med trycksprutan?
Vet man hur många ml/sekund det kommer ut och vilken yta som täcks? Det skall ju vara en viss mängd medel per kvadratmeter...
Eller spelar det ingen roll, man bara blöter ner ogräsbladen så är det bra sedan?
Får väl kolla upp en sån där Jape FRI-spruta då (299:- på Bauhaus)..
Vet man hur många ml/sekund det kommer ut och vilken yta som täcks? Det skall ju vara en viss mängd medel per kvadratmeter...
Eller spelar det ingen roll, man bara blöter ner ogräsbladen så är det bra sedan?
Får väl kolla upp en sån där Jape FRI-spruta då (299:- på Bauhaus)..
Medlem
· Stockholm
· 1 436 inlägg
Tack igen för tipset!E esox71 skrev:
Köpte en spruta på Bauhaus i morse och passade på att köpa till ett rör också. De hade inte aluminium i rätt dimension så jag tog mässing i stället.
Jag kan bara hålla med om att originalrörets längd är ett skämt om man inte är dvärg.
Enda förklaringen jag kan se är att om det var längre hade de inte kunnat packa in alla delarna inuti behållaren som de gjort nu.
Men det gick ju bra med ett 1m mässingsrör dia 8 mm också (fick grada av ändarna så att det inte skulle skava av plast vid montaget).
Nu skall jag bara invänta uppehållsväder innan revfingerörten får duscha!
Medlem
· Stockholm
· 1 436 inlägg
Uppehåll utlovat för östra Svealand så jag drog på en liter Dicotex (1%) på två testytor sammanlagt 11 kvm. Nu blir det spännande att se resultatet.
F.ö. är jag ännu mer undrande över den otroligt korta "lans" som levererades med trycksprutan JAPE Fri!
Sprutan själv verkar fungera bra men om jag inte hade satt dit en meter 8mm mässingsrör i stället för det korta röret så hade jag ju fått krypa fram över gräset när jag sprutade! Med extraröret funkade det fint.
@esox71 Tack för tipset!
F.ö. är jag ännu mer undrande över den otroligt korta "lans" som levererades med trycksprutan JAPE Fri!
Sprutan själv verkar fungera bra men om jag inte hade satt dit en meter 8mm mässingsrör i stället för det korta röret så hade jag ju fått krypa fram över gräset när jag sprutade! Med extraröret funkade det fint.
@esox71 Tack för tipset!