1 022 361 läst · 2 320 svar
1022k läst
2,3k svar
MCPA mot svårt ogräs i gräsmattan
Jag tror inte man behöver gå över 1%, är nog bara större risk att man skadar gräset.B Bo Berglund skrev:
DICOTEX LEAFLET.en.pdf
Finns väl ingen anledning att överdosera dock.
Jag punktbehandla bara, alltså gick och sprayade på varje ogräs individuellt. Några enstaka ytor, kanske 25 kvadratmeter totalt var det dock så mycket att jag sprayade allt. Hade jag sprayat hela mattan hade jag kört lägre koncentration.
Jag punktbehandla bara, alltså gick och sprayade på varje ogräs individuellt. Några enstaka ytor, kanske 25 kvadratmeter totalt var det dock så mycket att jag sprayade allt. Hade jag sprayat hela mattan hade jag kört lägre koncentration.
Doseringen med 1% funkar, är det nåt ogräs som inte påverkas så blir det inte bättre med högre koncentration.
Dessutom så avser 1% vid punktbehandling av ogräs, ska ni gå över stora ytor generellt så är 1 promille som ska användas.
Tänk på att ni faktiskt sprutar ut ett gift i naturen, och att detta påverkar så mycket mer än bara ogräset. MCPA ses bland annat som en stor påverkan på insekter.
Dessutom så avser 1% vid punktbehandling av ogräs, ska ni gå över stora ytor generellt så är 1 promille som ska användas.
Tänk på att ni faktiskt sprutar ut ett gift i naturen, och att detta påverkar så mycket mer än bara ogräset. MCPA ses bland annat som en stor påverkan på insekter.
Sådär står det dock inte i instruktionen. Det står vid sprayning skall 1% användas och vid vattning 2 promille. I båda fallen skall dock 1ml per kvadratmeter i koncentrerad form läggas på. Allt avser behandling av hela gräsytor, inte punktbehandling, det tas inte upp alls i instruktionen.T TreeView skrev:Doseringen med 1% funkar, är det nåt ogräs som inte påverkas så blir det inte bättre med högre koncentration.
Men varför använder du då 2% lösning när du sprayar, tydligen så kan du ju läsa instruktionen?V vectrex skrev:
Den 22/8 gjorde jag min första LQ behandling med vattenkanna, 10mL i 10L. Igår 6/9 15dygn senare gjorde jag en partiell extra behandling.
Resultatet har varit märkbart. Jag hade inga mängder med ogräs, utan har en överlag bra gräsmatta, men det ogräs som fanns har till stor/största del försvunnit. Det mesta av klövern har decimerats rejält, det som är kvar har gulnat & ser "slitet" ut, så på de ytor där klöver fanns/finns kvar, gjorde jag nu en extra behandling. Dock så lyckades det regna ca 1mm idag, mindre än 24h efter, hoppas dock att LQ gjorde någon nytta innan dess.
Gjorde även i tisdags kväll en behandling på min andra gräsmatta. Där har också klövern m.m. fått det tufft.
Hur mycket påverkar daggen denna behandling?
Resultatet har varit märkbart. Jag hade inga mängder med ogräs, utan har en överlag bra gräsmatta, men det ogräs som fanns har till stor/största del försvunnit. Det mesta av klövern har decimerats rejält, det som är kvar har gulnat & ser "slitet" ut, så på de ytor där klöver fanns/finns kvar, gjorde jag nu en extra behandling. Dock så lyckades det regna ca 1mm idag, mindre än 24h efter, hoppas dock att LQ gjorde någon nytta innan dess.
Gjorde även i tisdags kväll en behandling på min andra gräsmatta. Där har också klövern m.m. fått det tufft.
Hur mycket påverkar daggen denna behandling?
Medlem
· Stockholm
· 1 424 inlägg
Går det att bekämpa lönn med Dicotex?
Vi har en slänt där det invaderats av lönnskott, näsorna flög omkring och slog sig ner överallt.
På den här slänten är det som en gräsmatta fast lönnskott (c:a 15-20 cm höga nu).
Nu undrar jag om man kan dra på Dicotex för att bli av med dem?
Källan till fröna, ett par rätt stora lönnar, är numera avverkade så det blir inga nya frön därifrån i alla fall.
Eller är det bättre med Roundup (har ett litet lager med koncentrat)?
Vi har en slänt där det invaderats av lönnskott, näsorna flög omkring och slog sig ner överallt.
På den här slänten är det som en gräsmatta fast lönnskott (c:a 15-20 cm höga nu).
Källan till fröna, ett par rätt stora lönnar, är numera avverkade så det blir inga nya frön därifrån i alla fall.
Redigerat:
B Bo Berglund skrev:Går det att bekämpa lönn med Dicotex?
Lönn är ju inget ogräs, ryck upp respektive planta så är ni förbi det problemet.B Bo Berglund skrev:Går det att bekämpa lönn med Dicotex?
Medlem
· Stockholm
· 1 424 inlägg
Det är tusentals plantor...
Det ser ut som en lönn-åker i slänten runtomkring tallarna.
Att ta dem en och en låter sig inte göra känns det som.
Det ser ut som en lönn-åker i slänten runtomkring tallarna.
Att ta dem en och en låter sig inte göra känns det som.
Det är säkerligen cancerogent. Men nu pratar vi att bli utsatt upprepande under lång tid. Ett enstaka kladdande är inget du skall vara orolig för.N novis81 skrev:Köpte Loredo Quattro efter att ha jobbat manuellt med ogräset utan bestående resultat. Punktsprayade ikväll med handhållen tryckspruta på 1,5 liter och fick nu lite panik. Hade kortbyxor och inget munskydd, men det doftade ju en del och nu undrar jag hur giftigt det är och om jag bör oroa mig för att ha utsatt mig för cancerframkallande ångor? Någon som har bättre koll på kemikalier och kan informera?
greenteng skrev:Behandlade vår gräsmatta igår vid 15-tiden med dicotex (inhandlad på agraking). Doserade 0,7dl dicotex i en 5-liters spruta till våra 45-50 kvm. Hunden fick först beträda mattan i morse. Det luktar ganska starkt fortfarande så man får hoppas att det ger effekt. Har inte våldsamma mängder ogräs men det blir mer och mer då kommunens matta precis utanför är 97% ogräs och det förökar sig in på min (yes jag duschade även deras mark).
När förväntas jag se resultat? Dagar eller veckor? Någon som spritt ut medlet de senaste veckorna som kan ge en liten rapport?
Jag kan få tag på Arianne S och Tomahawk. Är de mer effektiva?
Tror inte du behöver oroa dig. Sprayade för 1,5 veckor sen. 5 liter/60ml var min blandning och jag punktsprayade ca 400-500m2 med den blandningen. Ogräset skruvar sig som fan, man ser att det mår skit på riktigt. Det krypande ogräset med utlöpare är väl det som så här långt har svarat sämst men man får ge det 3 veckor innan man kan säga om det tog bra.B Bo Berglund skrev:Jag googlade Loredo Quattro och hittade detta videoklipp.
Det som slog mig var att de visade sprutning med ett munstycke som ger dimma, lätt att andas in...
Med trycksprutan jag köpte (JAPE) så finns ett munstycke som ger en platt stråle (c:a 45 graders vinkel) och där blir det ingen dimma utan allt går rakt ner i backen.
Var din spruta "dim-generator"?
Är det nån idé att bekämpa såhär sent på säsongen tycker ni? Har ju rensat väldigt lite i gräsmattan i år och bara gödslat en gång pga all torka, men nu ser det inte kul ut med allt ogräs. Dressar o stödsår i kala fläckar, men ogräset kommer jag att behöva hantera på kemisk väg. Tänkte beställa från Agrarking, men osäker på om det är vettigt att ge sig på ogräset nu i slutet av september. Är de vanligaste ogräsen fleråriga?