F frav skrev:
Ja det är väl 1ml per 1m2. Så 400ml x12 = 4800m2 totalt. Så det räcker väl så sett till ca 20-24st fullbehandlingar av de gräsmattor jag har. Å fulla behandlingar, det behöver man ju oftast inte göra. Så det är "for a life time" om man ser det så sett. Lika bra & beställa hem lite extra, när man ändå lade en order.
Vi får hoppas att just den här kemikalieblandningen är särskilt stabil över tid .. inga bäst före?

Tillverkningasdatum finns stämplat på behållaren.

Inget "Bäst före" eller "Hållbar till" eller dylikt?

• Gilla
MrAdis
  • Laddar…
Nej, inte vad jag kan se. I nederkant är det spämplat med produktionsdatum.

Jag har hittat denna produkt på nätet, som jag tänkte beställa:
Flaska med ogräsmedlet Dr. Stähler DICOTEX i vätskeform för trädgårdsbruk.
Den innehåller ju medlet i vätskeform så jag undrar nu hur jag sprider detta på min gräsmatta?
Hittills har jag endast använt produkter i pelletsform som jag sprider med en eldriven centrifugalspridare där man kan ställa in utmatningsluckans storlek och spridningsvinkeln och så styr man dosering genom sin gånghastighet.
Men hur gör man med vätskor?
Jag har plättar i gräset med rätt mycket revfingerört och däremellan är det bara lite ogräs, så jag antar att punktbekämpning är vad som skall göras här.

B Bo Berglund skrev:
Men hur gör man med vätskor?
Jag har just behandlat större delen av gräsmattan nu i kväll faktiskt :).
Det är lite svårare att spruta på det jämfört med pellets.

Jag brukar mäta upp en yta på c:a 50 kvm som jag provsprutar och kontrollerar sedan att man lagt på ungefär rätt mängd. Då lär man sig hur fort man ska gå för att få rätt mängd.

Sen får man koncentrera sig lite grann för att hålla koll på var man sprutat och inte. Jag brukar ha med mig ett par pinnar som jag kan trycka ner i gräsmattan för att markera de "gångstråket" som jag är på och en som markerar slut när jag behöver fylla på sprutan.

Menar du att du fyller sprutan med vatten för provet och sedan kollar hur mycket som då går åt på testytan?
Och sen fyller du medlet och kör med lämplig fart baserat på testen?.

Jag brukar köra med medlet direkt, Blir det lite för mycket på provytan är det inte hela världen och blir det för lite så får man köra över en gång till så det stämmer ungefär med vad det ska vara.

Då har jag ikväll gjort första försöket med Joe Labero, Loredo Quattro menar jag :). Fick bli med vattenkanna. 10ml / 10Lit vattenkanna. 200ml gick åt. Hoppas det blev någerlunda hyggligt jämt utspritt.
Det jag funderar på såhär i efterhand, hur bra blandar sig dessa 10ml om man häller dem i botten på en tom vattenkanna & sedan fyller på med vatten från slang med dushmunstycke? Behöver man röra om, eller blandar det sig mån tro hyffsat under fyllningen?

F frav skrev:
Då har jag ikväll gjort första försöket med Joe Labero, Loredo Quattro menar jag :). Fick bli med vattenkanna. 10ml / 10Lit vattenkanna. 200ml gick åt. Hoppas det blev någerlunda hyggligt jämt utspritt.
Det jag funderar på såhär i efterhand, hur bra blandar sig dessa 10ml om man häller dem i botten på en tom vattenkanna & sedan fyller på med vatten från slang med dushmunstycke? Behöver man röra om, eller blandar det sig mån tro hyffsat under fyllningen?
Det kommer att blanda sig mycket bra. Hur stor är din gräsmatta ?

ca250kvm

Det låter ju ungefär rätt! En jäkla massa kannor bara

Jovisst, det är ju ganska rätt om det hamnar på ca200-250ml för den ytan. Visst blir det många kannor att fylla :) Men det är överkomligt när det inte är fler än så.

T
Den torra sommaren verkar ha gett en ypperlig möjlighet för ogräset att etablera sig, jag har ett flertal nya ogräs nu som växer och tar plats skrämmande fort. I mitten av juni hade min gräsmatta på 1000 kvm inget ogräs alls, bara gräs. Nu är bilden en helt annan.
Sprutade därför Dicotex i söndags och det är tydligt att ogräset fortfarande är under tillväxt för effekten var väldigt direkt; påverkan är underhållande snabb!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.