1 022 286 läst · 2 320 svar
1022k läst
2,3k svar
MCPA mot svårt ogräs i gräsmattan
Medlem
· Stockholm
· 1 424 inlägg
Hakar på här för att få råd om borttagande av revfingerört (se min nya tråd).
Jag har tipsats om denna äldre tråd och letade sedan efter MCPA-preparat på nätet.
Hittade en lagom stor flaska på ebay.
Koncentration 750g/liter verkar vara väldigt hög...
Frågan är om den är vad jag behöver? Någon som har tips?
Jag har tipsats om denna äldre tråd och letade sedan efter MCPA-preparat på nätet.
Hittade en lagom stor flaska på ebay.
Koncentration 750g/liter verkar vara väldigt hög...
Frågan är om den är vad jag behöver? Någon som har tips?
Tänkte spruta min gräsmatta med Loredo Quatro. Har läst hela den här tråden, men hittar inte svar på följande frågor:
- Är det för sent att göra detta i augusti i Mälardalen?
- Hur länge ska man vänta innan man kan gå barfota på gräsmattan? Man vill ju inte förgifta barnbarnen...
- Hur långt skyddsavstånd till buskar och rabatter bör man ha?
Tacksam för svar!
- Hur länge ska man vänta innan man kan gå barfota på gräsmattan? Man vill ju inte förgifta barnbarnen...
Tacksam för svar!
Det är inte för sent. MEN grundprincipen är att gräset skall vara i god tillväxt (dvs du skall ha vattnat regelbundet). Jag tror inte det finns regler för skyddsavstånd. Jag skulle spruta vindstilla kväll med minst en meter avstånd.V vokolk4711 skrev:Tänkte spruta min gräsmatta med Loredo Quatro. Har läst hela den här tråden, men hittar inte svar på följande frågor:
Tacksam för svar!
"In 10 liters of water, add 70 ml of the herbicide solution" vilket räcker till 300 kvm. Flaskan du länkar är 100 ml så det räcker till knappt 15 liter sprutvätska. Billigare med Dicotex från Agrarking och det är dessutom ett kombinationsmedel med fyra olika komponenter för bästa verkan på olika arter.B Bo Berglund skrev:
> - Är det för sent att göra detta i augusti i Mälardalen?
Om ogräset är i god tillväxt funkar det, men effekten är störst i början av sommaren 15:e maj-15:e juni. Om det inte är tusenskönor du vill bli av med, då passar det bättre nu i augusti/september.
> - Hur länge ska man vänta innan man kan gå barfota på gräsmattan? Man vill ju inte förgifta barnbarnen...
Till nästa klippning, fyra dagar.
> - Hur långt skyddsavstånd till buskar och rabatter bör man ha?
Tillräckligt för att inte spruta på dem. Drygt svar, men du får en känsla för precision etc. medan du jobbar. Tänk också på att det ska gå en månad från behandling till skörd, om du har bärbuskar eller annat ätbart som kan råka få en dust.
Om ogräset är i god tillväxt funkar det, men effekten är störst i början av sommaren 15:e maj-15:e juni. Om det inte är tusenskönor du vill bli av med, då passar det bättre nu i augusti/september.
> - Hur länge ska man vänta innan man kan gå barfota på gräsmattan? Man vill ju inte förgifta barnbarnen...
Till nästa klippning, fyra dagar.
> - Hur långt skyddsavstånd till buskar och rabatter bör man ha?
Tillräckligt för att inte spruta på dem. Drygt svar, men du får en känsla för precision etc. medan du jobbar. Tänk också på att det ska gå en månad från behandling till skörd, om du har bärbuskar eller annat ätbart som kan råka få en dust.
Medlem
· Stockholm
· 1 424 inlägg
Jag satsar på 1 liter Dicotex från Agrarking!Tobbe Arnesson skrev:
Hoppas att det funkar på revfingerört bara, det är vad som håller på och tar över gräsmattan. Finns även rölleka.
När det gäller tiden för behandling så kan jag undra över torkan som vi drabbats av, revfingerörten växer bra (djupa rötter) men gräset är det sämre med. Det finns bara grönt gräs på skuggiga områden annars är det halvvisset. Vi fick en skur som gav 11 mm häromdagen men annars har det varit mycket torrt...
Är det ogräset som skall vara i "god växt" när man behandlar eller gäller det också gräset?
Gräset bör vara starkt då det stressas av behandlingen, så det låter som du bör vänta till nästa säsong.
Medlem
· Stockholm
· 1 424 inlägg
Har en skvätt Stroller Kombi kvar i garaget. Kan jag strö ut det så länge?
Rölekan hade Dicotexen hyfsad effekt på för mig. Jag hade inte så jättemycket. Jag såg att väldigt mycket vissnade, men jag kan idag några månader senare se en och annan i gräsmattan. Kanske är det dock nya skott?B Bo Berglund skrev:Jag satsar på 1 liter Dicotex från Agrarking!
Hoppas att det funkar på revfingerört bara, det är vad som håller på och tar över gräsmattan. Finns även rölleka.
När det gäller tiden för behandling så kan jag undra över torkan som vi drabbats av, revfingerörten växer bra (djupa rötter) men gräset är det sämre med. Det finns bara grönt gräs på skuggiga områden annars är det halvvisset. Vi fick en skur som gav 11 mm häromdagen men annars har det varit mycket torrt...
Är det ogräset som skall vara i "god växt" när man behandlar eller gäller det också gräset?
Ja det är väl 1ml per 1m2. Så 400ml x12 = 4800m2 totalt. Så det räcker väl så sett till ca 20-24st fullbehandlingar av de gräsmattor jag har. Å fulla behandlingar, det behöver man ju oftast inte göra. Så det är "for a life time" om man ser det så sett. Lika bra & beställa hem lite extra, när man ändå lade en order.
Redigerat: