1 019 421 läst · 2 320 svar
1019k läst
2,3k svar
MCPA mot svårt ogräs i gräsmattan
Maskrosorna i lomma knäcktes iaf men en del annat får jag ta en gång till längre framSindbad skrev:Hej,
Tack för en j*vligt bra tråd!
Jag har fått hem Dicotex för ett par veckor sen (beställde från agrarking.de, tog knappt fyra dagar att få hem).
Bor i Lund och har hunnit klippa gräset två ggr. Min plan är följande:
Dicotex (dosering: 10ml/liter till 10m2) nu till helgen
Vänta 7 dagar - Klipp
Gödsla (Weibulls Super Gramino)
Stödså kala fläckar efter sex veckor.
Det tråkiga är att det verkar som att det blir rätt kallt här de närmsta dagarn (0-10 grader). Kan det påverka gräset? Bör jag vänta tills temperaturen klättrar uppåt igen?
Jag har precis klickat hem Dicotex och är lite fundersam på hur jag gör vid en nyplanterad häck? Tar MCPA kål på häcken också om jag inte är försiktig? Har mer maskrosor än gräs där vid kanten så jag skulle gärna spruta där också, men funderar på om jag måste lägga plast för att skydda häcken?
Sindbad skrev:Hej,
Jag har fått hem Dicotex för ett par veckor sen (beställde från agrarking.de, tog knappt fyra dagar att få hem).
Vänta 7 dagar - Klipp
Det tråkiga är att det verkar som att det blir rätt kallt här de närmsta dagarn (0-10 grader). Kan det påverka gräset? Bör jag vänta tills temperaturen klättrar uppåt igen?
Hej! Va du tvungen att skicka in något intyg för att få köpa? Dom skriver ju det på sin sida eller hur funkar det egentligen?Sindbad skrev:Hej,
Vänta 7 dagar - Klipp
30 cm ska nog inte vara något problem, sen tänkte jag sätta plastpåse över varje planta, de är rätt små, så vanlig ica/avfallspåse räcker. Då är man hyggligt säker på att häckens blad i alla fall är skyddade. Får ju börja spruta på något mindre känsligt ställe så att jag lär mig tekniken också.elpaco skrev:
Nej behövde inget intyg. Jag klickade i någon ruta där det stod någon info om att "jag vet vad jag håller på med" typ. Men inget mer än det. Tog inte mer än ett par minuter att beställaE EH21 skrev: