Sindbad Sindbad skrev:
Hej,

Tack för en j*vligt bra tråd!
Jag har fått hem Dicotex för ett par veckor sen (beställde från agrarking.de, tog knappt fyra dagar att få hem).
Bor i Lund och har hunnit klippa gräset två ggr. Min plan är följande:

Dicotex (dosering: 10ml/liter till 10m2) nu till helgen
Vänta 7 dagar - Klipp
Gödsla (Weibulls Super Gramino)
Stödså kala fläckar efter sex veckor.

Det tråkiga är att det verkar som att det blir rätt kallt här de närmsta dagarn (0-10 grader). Kan det påverka gräset? Bör jag vänta tills temperaturen klättrar uppåt igen?
Maskrosorna i lomma knäcktes iaf men en del annat får jag ta en gång till längre fram

O olofh skrev:
Maskrosorna i lomma knäcktes iaf men en del annat får jag ta en gång till längre fram
Har du redan hunnit en omgång med MCPA?

Sindbad Sindbad skrev:
Har du redan hunnit en omgång med MCPA?
Bara lite punktvis. Var tvungen att prova... och maskrosorna stod i full blom

Jag har precis klickat hem Dicotex och är lite fundersam på hur jag gör vid en nyplanterad häck? Tar MCPA kål på häcken också om jag inte är försiktig? Har mer maskrosor än gräs där vid kanten så jag skulle gärna spruta där också, men funderar på om jag måste lägga plast för att skydda häcken?

Du får inte gå nära häcken. Hur nära nära är vågar inte jag gissa. Men jag skulle iaf hålla mig 30cm ifrån.

Sindbad Sindbad skrev:
Hej,

Jag har fått hem Dicotex för ett par veckor sen (beställde från agrarking.de, tog knappt fyra dagar att få hem).

Vänta 7 dagar - Klipp

Det tråkiga är att det verkar som att det blir rätt kallt här de närmsta dagarn (0-10 grader). Kan det påverka gräset? Bör jag vänta tills temperaturen klättrar uppåt igen?
Sindbad Sindbad skrev:
Hej,

Vänta 7 dagar - Klipp

Hej! Va du tvungen att skicka in något intyg för att få köpa? Dom skriver ju det på sin sida eller hur funkar det egentligen?

elpaco elpaco skrev:
Du får inte gå nära häcken. Hur nära nära är vågar inte jag gissa. Men jag skulle iaf hålla mig 30cm ifrån.
30 cm ska nog inte vara något problem, sen tänkte jag sätta plastpåse över varje planta, de är rätt små, så vanlig ica/avfallspåse räcker. Då är man hyggligt säker på att häckens blad i alla fall är skyddade. Får ju börja spruta på något mindre känsligt ställe så att jag lär mig tekniken också.

Hej nej du behöver inget intyg, det skickas ändå:)

Är det någon som har prövat Dicotex som har ett år eller två på nacken i öppnad flaska? Har det fungerat?

E EH21 skrev:
Hej! Va du tvungen att skicka in något intyg för att få köpa? Dom skriver ju det på sin sida eller hur funkar det egentligen?
Nej behövde inget intyg. Jag klickade i någon ruta där det stod någon info om att "jag vet vad jag håller på med" typ. Men inget mer än det. Tog inte mer än ett par minuter att beställa

A AdslVerbe skrev:
Är det någon som har prövat Dicotex som har ett år eller två på nacken i öppnad flaska? Har det fungerat?
Undrar samma sak, jag kommer troligtvis inte hinna använda hela min flaska inom två år (har inte jättemånga kvadrat)

• Gilla
Nynäshamn Snickaren
  • Laddar…
Jag har precis använt min flaska för tredje året i rad, det verkar fungera lika bra i år som de andra åren.

• Gilla
Sindbad
  • Laddar…
L lagre skrev:
Jag har precis använt min flaska för tredje året i rad, det verkar fungera lika bra i år som de andra åren.
Gott att höra. Jag har en skvätt kvar i en flaska från förra året, plus att jag tror att jag lyckades med bedriften att bryta förpackningen på en oanvänd flaska

Körde mot maskrosorna i söndags. Tyvärr började det regna framåt kvällen men de ser ju lite vissna ut
Maskrosor och murgröna på en fuktig mark med några vissna löv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Maskrosor omgivna av murgröna på marken, ser något vissna ut efter regn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Senior och 2 till
  • Laddar…
Ja, de där har nog fått på pälsen så de dukar under snart.

• Gilla
Yehaw
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.