1 019 049 läst · 2 320 svar
1019k läst
2,3k svar
MCPA mot svårt ogräs i gräsmattan
Beställde precis Dicotex från
https://agrarking.de/dicotex-rasen-unkraut-frei-profi-line-von-dr-staehler-1-l-flasche.html
Som är billigare från deras hemsida än på Ebay.de
Såg i tidigare inlägg frågor om dosering, troligen är det utrett men översatte iallafall den tyska PDF'en till Engelska och Svenska (bifogade)
Edit/Notering: Som nedan säger så är det Google Translate som står för översättningen - man måste således försöka sätta det i rätt kontext och tolka lite själv
https://agrarking.de/dicotex-rasen-unkraut-frei-profi-line-von-dr-staehler-1-l-flasche.html
Som är billigare från deras hemsida än på Ebay.de
Såg i tidigare inlägg frågor om dosering, troligen är det utrett men översatte iallafall den tyska PDF'en till Engelska och Svenska (bifogade)
Edit/Notering: Som nedan säger så är det Google Translate som står för översättningen - man måste således försöka sätta det i rätt kontext och tolka lite själv
Redigerat:
Gillar denna:jocke4u skrev:
”Chatta med jordbruks kung anställda:
Vår konsult Chat är öppet under kontorstid. Att erkänna de två
ballonger.”
Om man sprutar och det direkt regnar så sköljs ju medlet bort (tappad verkan) men om det hinner "torka in" och bladen tar hand om det "smarriga giftet" så borde det väl vara ganska ok. Sen är nog längre tid innan regn bättre så även torkat-yt-material kan absorberas av växten.
Är ingen expert men tänker att kombinerar man med gräsgödsel och att gräset är livskraftigt så kommer det ta sig. Blir det större områden där det är väl glest med gräs så kanske man ska stödså.
Hur stödsår man på bästa sätt?
Ska man köpa toppdress och blanda med gräsfrön innan man sprider ut det?
Hur stödsår man på bästa sätt?
Ska man köpa toppdress och blanda med gräsfrön innan man sprider ut det?
Tänker också så, men konstigt att det inte nämns i manualenjocke4u skrev:
Städa ytan på skräp genom att kratta, lägg ut toppdress och kratta ut jämt max 1 cm. så därefter gräsfrön för hand eller med spridare. därefter kan du kasta på ett mycket tunt lager toppdress över fröna för att förhindra att fåglar äter upp dem.jocke4u skrev:
Vattna 2-3 ggr/dag 10-15 min så att du håller fröna fuktiga.
Du bör se gräs komma upp på ca 1,5-2 veckor i södra Sverige och lite beroende på vädret.
I mina instruktioner står det att man ska undvika att vattna tre dagar efter (men också undvika att applicera vid torka). Och att man helst ska applicera morgon eller kväll. Ogräset ska vara i aktiv tillväxt och det ska vara god markfukt.Y Yehaw skrev:
Det står vidare att man blandar 20-40 cm3 (ml) i 10 liter vatten och sprider detta på 100 m2. Koncentrationen MCPA outspätt är: 28g/100cm3. Men hur gör man vid punktinsatser? Går det att spraya med en blomspruta (tydligt märkt "GIFT" etc) direkt på en specifik ogräsplanta mitt i gräsmattan?
Det står att man inte ska lämna något till dagen efter i flaskan. Jag vill ju gärna blanda bara max 0,5L, det blir ju givet doseringen i anvisningen bara 1-2 ml av medlet då. Väldigt små mängder att pyssla med. Nån som provat att blanda till o spara?
Redigerat:
Det är inte så noga. Köp en tryckspruta på byggmax, blanda i skiten (50 ml i 5 liter vatten för Dicotex och Loredo). Spruta på ditt ogräs och runtomkring. Om det är ”lågt” ogräs kan du klippa ändå, spelar ingen roll. Ditt gräs klarar sig också om det inte är nysått för en vecka sen.A Alko skrev:I mina instruktioner står det att man ska undvika att vattna tre dagar efter (men också undvika att applicera vid torka). Och att man helst ska applicera morgon eller kväll. Ogräset ska vara i aktiv tillväxt och det ska vara god markfukt.
Det står vidare att man blandar 20-40 cm3 (ml) i 10 liter vatten och sprider detta på 100 m2. Koncentrationen MCPA outspätt är: 28g/100cm3. Men hur gör man vid punktinsatser? Går det att spraya med en blomspruta (tydligt märkt "GIFT" etc) direkt på en specifik ogräsplanta mitt i gräsmattan?
Det står att man inte ska lämna något till dagen efter i flaskan. Jag vill ju gärna blanda bara max 0,5L, det blir ju givet doseringen i anvisningen bara 1-2 ml av medlet då. Väldigt små mängder att pyssla med. Nån som provat att blanda till o spara?