1 021 091 läst · 2 320 svar
1021k läst
2,3k svar
MCPA mot svårt ogräs i gräsmattan
Byggveteran
· Enköping
· 16 inlägg
Har använt mig av Loredo Quattro länge nu och det slår allt vill jag påstå, inte ett ogräs blir kvar, köper från EBay i Tyskland, senast idag kom en låda med 10st 400ml flaskor, många säljare har ingen extra frakt beroende om du köper 1 eller flera flaskor så därför köper jag alltid större mängd.
//Thomas
//Thomas
Det är avhandlat i tråden. Stor brist i forumplattformen att man inte kan söka direkt i trådar, men använd sökrutan ovan och skriv "ejektor mcpa" så hittar du inläggen.C Christoffer L skrev:
En reflektion angående giftet, ifall man ska låta sina barn springa ute på gräsmattan när man behandlat med MCPA. Jag körde en runda med Dicotex för ca tre veckor sen.
I helgen grävde jag ut en bit från gräsmattan för att lägga marksten. Då märkte jag att det fanns massvis med mask i jorden. Borde dessa inte undvikit den ytan som är behandlad om det nu vore så farligt?
I helgen grävde jag ut en bit från gräsmattan för att lägga marksten. Då märkte jag att det fanns massvis med mask i jorden. Borde dessa inte undvikit den ytan som är behandlad om det nu vore så farligt?
Du svarar på din fråga själv. Det är inte farligt.Sindbad skrev:En reflektion angående giftet, ifall man ska låta sina barn springa ute på gräsmattan när man behandlat med MCPA. Jag körde en runda med Dicotex för ca tre veckor sen.
Drick inte rakt ur flaskan bara så ska det nog gå bra ,
Någon skriver att man inte ska använda medlet om man har barn som springer barfota, någon annan att det är lugnt om man inte dricker flaskan Känner mig villrådig. Tänker att varenda gräsmatteägare spred Stroller plus+ T kombi när det fanns. Hur mkt farligare är Loredo Quattro? (Självklart att ungarna ska hålla sig undan de först dagarna, men jag menar på sikt över hela sommaren ifall jag behandlar nu).
I min manual stor det är man kan behöva upprepa behandlingen om ogräset är i kraftig tillväxt. Men står inget om hur nära efter första applicering.
Gick ut morgonen efter att jag sprutat en vända, men man ser bara lite svaga tecken på påverkan.
Läste några sidor här och inget att det kan ta några dagar till innan det skrumpnat ordentligt. Så kanske man går på igen om 4-5 dagar då, förutsatt att ogräset inte tydligt dött redan?
Gick ut morgonen efter att jag sprutat en vända, men man ser bara lite svaga tecken på påverkan.
Läste några sidor här och inget att det kan ta några dagar till innan det skrumpnat ordentligt. Så kanske man går på igen om 4-5 dagar då, förutsatt att ogräset inte tydligt dött redan?
Funderade oxå på när man kan behandla igen Behandlande för en 6-8 veckor sedan med Lordeo, Bra effekt, men mer behövs !! När kan man behandla igen ??
Jag tänkte punkta den hör gången , förra gången fick hela mattan en dusch ...
Jag tänkte punkta den hör gången , förra gången fick hela mattan en dusch ...
Redigerat:
Jag körde punktinsatser på allt jag såg tagit fart för ca 1 mån sen. Mest tistlar och maskrosor. Nu hade mer kommit igång så tog en helvända för några dagar sen. Tyckte det tog ett par dagar sist innan det syntes att de var knäckta
Det tar rätt lång tid för flera ogräs, kan ta ett par veckor definitivt. Vissa går betydligt fortare som maskrosor. Klöver går fort, men Loredo verkar forma droppar på klöverbladen så det är väl ofta lite sämre upptagning. Kanske i med lite diskmedel. Men slutsats och som sägs ovan, gå inte och sprid massa gift i onödan - vänta ut så att det får ha sin effekt.