1 021 129 läst · 2 320 svar
1021k läst
2,3k svar
MCPA mot svårt ogräs i gräsmattan
Grobladen var nog dem som jag upplevde tog längst tid att ta bort. Ändå var resultatet 100%-igt. Det sytes i princip ingen effekt alls på säkert 3 veckor. Men plötsligt var ALLA borta .
Snabbast effekt tror jag att jag såg på maskrosorna. Efter bara något dygn syntes tydlig förändring på dem.
Snabbast effekt tror jag att jag såg på maskrosorna. Efter bara något dygn syntes tydlig förändring på dem.
Jag tog bort en armada av grodblad för något år sedan med en liten pensel och koncentrerad round up.
I tisdags behandlade jag hela gräsmattan med dicotex, förra sommaren med sin torka gjorde att klövern spred sig som besatt och maskrosor ploppade upp överallt.
Idag ser det mesta riktigt trött ut, har lite blandad kompott på en del av gården som är ny och aldrig varit i min ägo tidigare där skulle jag tippa på att 40% av det gröna inte är gräs.
Så ska bli intressant att se framöver hur det blir, behandlade ca 1300-1500kvm
I tisdags behandlade jag hela gräsmattan med dicotex, förra sommaren med sin torka gjorde att klövern spred sig som besatt och maskrosor ploppade upp överallt.
Idag ser det mesta riktigt trött ut, har lite blandad kompott på en del av gården som är ny och aldrig varit i min ägo tidigare där skulle jag tippa på att 40% av det gröna inte är gräs.
Härligt! Det kommer göra susen ska du se! Glöm inte ta bilderL Lutte skrev:Jag tog bort en armada av grodblad för något år sedan med en liten pensel och koncentrerad round up.
En tankeställare till er som inte riktigt vet vad ni gör.
Mcpa används i lantbruket där problem med tistel finns, dosen är då 750g aktiv substans per hektar (10 000m2). Tisteln på åkern är då större än i en gräsmatta. I en normal villaträdgård på 5-600m2 motsvarar de 35-45g. Här pratas de om flera flaskor på samma små ytor.
Räcker troligen med doser på 15-20g att bekämpa dom ogräsen ni inte vill ha. Dvs en flaska skulle räcka till 4-5 behandlingar.
Ytterligare information så krävs de 4 dagars kurs för att ens använda växtskydd yrkesmässigt. Därefter ska utrustning vara besiktad. Allt ska journalföras och sparas i 10 år.
Mcpa används i lantbruket där problem med tistel finns, dosen är då 750g aktiv substans per hektar (10 000m2). Tisteln på åkern är då större än i en gräsmatta. I en normal villaträdgård på 5-600m2 motsvarar de 35-45g. Här pratas de om flera flaskor på samma små ytor.
Räcker troligen med doser på 15-20g att bekämpa dom ogräsen ni inte vill ha. Dvs en flaska skulle räcka till 4-5 behandlingar.
Ytterligare information så krävs de 4 dagars kurs för att ens använda växtskydd yrkesmässigt. Därefter ska utrustning vara besiktad. Allt ska journalföras och sparas i 10 år.
Jag förstår inte? Flera flaskor? På vilken yta?A Alriksson skrev:En tankeställare till er som inte riktigt vet vad ni gör.
Detta är på den delen som jag har förvärvat, det har inte blivit ordentligt omhändertagen på flera årM marcusjj skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det här är på en parkering några meter bort, mest gjort för att ha en kontrollpunkt
Logga in
Skapa konto
Hur många dagar efter applicering?
Medlem
· Stockholm
· 1 417 inlägg
Jag behandlade nävor som växt igenom nypålagd gräsmattejord med DICOTEX.
Så här blev det efter 18 timmar, tydlig påverkan. Alla slokar ordentligt. trodde inte att det skulle gå så fort, det gör det inte på revfingerört i alla fall...
Blir av med dessa ogräs och väntar nu på att fröna skall gro.
Så här blev det efter 18 timmar, tydlig påverkan. Alla slokar ordentligt. trodde inte att det skulle gå så fort, det gör det inte på revfingerört i alla fall...
Blir av med dessa ogräs och väntar nu på att fröna skall gro.
Logga in
Skapa konto
Samma, det stressar gräset: https://www.byggahus.se/forum/threa...aes-i-graesmattan.257238/page-13#post-2500856Stickan56 skrev:
Redigerat: