1 023 348 läst · 2 320 svar
1023k läst
2,3k svar
MCPA mot svårt ogräs i gräsmattan
Okej 24h efter besprutning står alla groblad rakt upp i luften pga av att bladen håller på att knöla ihop sig. Ser roligt ut. Klövern ligger redan ner och börjar tappa färg.
Citat ifrån sambon. Hur ser gräsmattan ut? Allt ogräs står rakt upp i luften ju???? :,)
Citat ifrån sambon. Hur ser gräsmattan ut? Allt ogräs står rakt upp i luften ju???? :,)
Finns anledning att man måste gå kurs för att använda preparaten såsom Ariane S, MCPA osv yrkesmässigt. När jag kör ogräsbesprutning i spannmål så lägger man 200 liter sprutvätska (vatten+preparat) per hektar (10 000 kvadratmeter) med bra precision och jämn spridning.
Punktbesprutning av en gräsmatta är dålig precision samt svårdoserat och kan då lätt bli för stark sprutvätska.
Ni har väl rätt personlig skyddsutrustning när ni håller på?
MCPA
Vid hantering av produkten eller sprutvätskan ska skyddshandskar och skyddsglasögon eller ansiktsskydd användas.
Vid spridning ska skyddshandskar och skyddskläder användas.
Det finns anledning att konsumenter inte får köpa koncentrerade preparat...
Punktbesprutning av en gräsmatta är dålig precision samt svårdoserat och kan då lätt bli för stark sprutvätska.
Ni har väl rätt personlig skyddsutrustning när ni håller på?
MCPA
Vid hantering av produkten eller sprutvätskan ska skyddshandskar och skyddsglasögon eller ansiktsskydd användas.
Vid spridning ska skyddshandskar och skyddskläder användas.
Det finns anledning att konsumenter inte får köpa koncentrerade preparat...
Hej Alriksson.
Jag förstår anledningarna till varför inte konsumenter ska använda dessa preparat.
Men har man svårt ogräs i mattan och man kämpar och kämpar men det ger inte med sig, i min skogstomt.. Och då kommer över Ariane s då tackar man inte nej.
Jag vet om skyddsutrustningen. Men jag använde ingen, mer än mina handskar jag har när jag meckar med bilen. Hällde över medlet i en spann "låg spann" sög sedan upp medlet i en 20ml spruta. Och sprutade sedan det i min ryggspruta. Vilket enligt mig vad väldigt smidigt och bekvämt.
Ha en bra kväll samt helg,
mvh Ganooo
Jag förstår anledningarna till varför inte konsumenter ska använda dessa preparat.
Men har man svårt ogräs i mattan och man kämpar och kämpar men det ger inte med sig, i min skogstomt.. Och då kommer över Ariane s då tackar man inte nej.
Jag vet om skyddsutrustningen. Men jag använde ingen, mer än mina handskar jag har när jag meckar med bilen. Hällde över medlet i en spann "låg spann" sög sedan upp medlet i en 20ml spruta. Och sprutade sedan det i min ryggspruta. Vilket enligt mig vad väldigt smidigt och bekvämt.
mvh Ganooo
På skoj, mät upp en ruta på 10x10 meter, häll i 5 liter och gå över den med ryggsprutan som du brukar gå när du sprutan. Mät sen vad du har kvar och räkna ut vilken dos du egentligen ska ha. Du kommer bli överraskad över vad för dos du tror du ska ha mot vad du egentligen SKA ha.ganooo skrev:Hej Alriksson.
mvh Ganooo
Trevlig kväll och helg på dig!
Besprutning stressar gräset och ska absolut undvikas vid torka eller när gräset inte är i god form. Bespruta heller inte nysått eller ungt gräs.
Överdosera inte då det punktvis blir för mycket vilket också stressar, skadar eller i värsta fall dödar gräset. Effekten blir inte heller bättre för att man överdoserar. Ha hellre en lägre koncentration och kompletteringsbespruta vid behov. En lägre koncentration med mer vatten ger ju en jämnare fördelning.
Jag har också varit med om några gula fläckar i gräsmattan som jag misstänker kommer från överdosering. Dock har just de områdena mer ogräs pga sämre förutsättningar som dålig jord. Så det är inte nödvändigtvis besprutningen som orsakat de fläckarna.
Överdosera inte då det punktvis blir för mycket vilket också stressar, skadar eller i värsta fall dödar gräset. Effekten blir inte heller bättre för att man överdoserar. Ha hellre en lägre koncentration och kompletteringsbespruta vid behov. En lägre koncentration med mer vatten ger ju en jämnare fördelning.
Jag har också varit med om några gula fläckar i gräsmattan som jag misstänker kommer från överdosering. Dock har just de områdena mer ogräs pga sämre förutsättningar som dålig jord. Så det är inte nödvändigtvis besprutningen som orsakat de fläckarna.
Redigerat:
Okej 5 dygn efter besprutning är klövern helt borta. Maskrosbladen är ganska ruttna dom med. Men jag har ett problem GROBLAD dom ser bara ut att växa ser inte klokt ut??? Men men tar ju endå 2-3 veckor för Arianne att uppnå fulleffekt. Annars får jag bara köra en liten kompleterings sprutning på dom..
ha en bra kväll
mvh ganooo
ha en bra kväll
mvh ganooo
Inte för att vara negativ nu Ganooo men det gällde inte Ariane S. Där är det 1-1,5% blandning där man använder 1L sprutvätska (vatten+preparat) till 100kvm. Du skulle med Ariane S inte gjort av med mer än 9L sprutvätska = 9-13,5dl koncentrat :|ganooo skrev:
Kan ju vara bra att känna till nästa gång du ska spruta...
Ang. grobladen, de kommer dö så småning. De växer ju som sagt ihjäl sig.
Redigerat:
Hej jag använde 3dl koncentrat till mina 32liter vatten. Och jag kan inget annat göra, än att STARKT rekommendera den dosen med Arianne...... all klöver är borta, allt annat ogräs är gult och mitt i allt gula överallt ser man grönt fint gräs som står kvar.
Så att dosen var för stark eller något visst det kanske vissa tycker. Men mitt gräs är fortfarande lika grönt som det var innan besprutningen...
Så att dosen var för stark eller något visst det kanske vissa tycker. Men mitt gräs är fortfarande lika grönt som det var innan besprutningen...
Insåg just att skrev helt fel det blir 0.9-1.5dl på 9L vatten Hur som helst är det mycket mer än vad som behövs för att ta kål på ogräset. Det dör ändå, det går något snabbare med högre dos till en viss gräns.ganooo skrev:Hej jag använde 3dl koncentrat till mina 32liter vatten. Och jag kan inget annat göra, än att STARKT rekommendera den dosen med Arianne...... all klöver är borta, allt annat ogräs är gult och mitt i allt gula överallt ser man grönt fint gräs som står kvar.
EDIT: för övrigt ser det ju väldigt bra ut på din bild =) Glöm inte stödså och lägg lite toppdress på det. Har du inte vertikalskurit innan i år kan det vara läge för det med
Gör det då i denna ordning vertikalskärning - stödså - toppdressa.
Redigerat: